شناسهٔ خبر: 61077 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضرورت معرفی الگار، کوپر و گارودی به جوانان ایرانی

آیت‌الله اراکی، رئیس سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب بر ضرورت معرفی روژه‌گارودی، جان کوپر (یحیی علوی) و «حامد الگار» که در جریان انقلاب اسلامی متحول شدند تاکید کرد.

ضرورت معرفی الگار، کوپر و گارودی به جوانان ایرانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم یادبود نوزدهمین سال شهادت ادواردو آنیلی هم زمان با همایش رهیافتگان در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدا جمال طاهری، مدیر انجمن ادواردو آنیلی در سخنانی اظهار کرد: این انجمن علاقه دارد به تازه مسلمانان کمک کند تا در شرایطی که دین خود را تغییر داده و دوستان و خانواده آن‌ها را تنها گذاشته‌اند، مانند یک خانواده در کنارشان باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: معانی مختلفی از آتش‌به اختیار بودن وجود دارد. معتقدم که تازه‌مسلمان‌ها و کسانی که بی چشم‌داشت برای اسلام تبلیغ می‌کنند، آتش‌به اختیار واقعی هستند.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمود نیک‌سرشت، نماینده دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران، طی سخنانی با اشاره به پربرکت بودن خون شهید آنیلی گفت: خداوند در قرآن کریم به ولایت اجتماعی اشاره دارد که رابطه عرضی بین مؤمنان است. در نگاه قرآن کریم جامعه بر اساس جغرافیا تعریف نمی‌شود. جامعه بر اساس ایمان و کفر تعیین می‌شود و هر فردی در سلک مؤمنان باشد و کشور شیعی نباشد، در جامعه دینی قرار دارد.

آیت‌الله اراکی، رئیس سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب نیز در این برنامه با تاکید بر ضرورت معرفی روژه‌گارودی، جان کوپر (یحیی علوی) و «حامد الگار» که در جریان انقلاب اسلامی متحول شدند، گفت: این افراد ستارگان درخشانی هستند که رسانه‌های غربی تلاش دارند آن‌ها را به فراموشی بسپارند.

وی با اشاره به این‌که روژه گارودی فرانسوی بود و هنگام انقلاب با تأثیرپذیری از اندیشه انقلابی امام مسلمان شد، افزود: او کتاب و مقاله‌هایی درباره امام خمینی نوشت و به جرم نگارش کتاب «افسانه‌های اسرائیلی» محاکمه شد. این در حالی است که رسانه‌های اروپایی و آمریکایی ادعای آزادی دارند.

به گفته آیت‌الله اراکی جان کوپر دیگر شخصیتی است که نیازمند معرفی او به نسل جوان هستیم. او نام خود را به یحیی علوی تغییر داد و پس از آمدن به قم، از محضر استاد مطهری بهره برد. هنگامی که انگلیس بودم، از محضر او استفاده کردم. او استاد برجسته دانشگاه کمبریج بود و طی تصادف مشکوکی در سفر به فرانسه درگذشت. فرانسه در ساختن چنین تصادفاتی سابقه دارد. ترجمه یحیی علوی از اصول کافی بهترین ترجمه این کتاب به زبان انگلیسی است.

آیت‌الله اراکی همچنین از «حامد الگار» به عنوان سومین فردی یاد کرد که نیازمند معرفی او به جوانان هستیم و گفت: او با امام مصاحبه کرد و خاطرات ارزشمندی از امام (ره) را ثبت کرده است. او هنوز هم زنده است اما متأسفانه حال خوشی ندارد. معتقدم که این افراد همچون پیامبرانی بودند که پیام انقلاب و اسلام امام (ره) را در جهان غرب تبیین کردند.

وی یادآور شد: تحول ایدئولوژیک، اخلاقی و بنیادی نیمه پنهان جهان غرب است. جامعه مسلمانان امروز در جهان غرب با دیروز متفاوت است و این را غربی‌ها درک کرده‌اند. در جهان غرب پیش از انقلاب، فقط نسل پیر و قدیم بودند که اسلامشان را حفظ می‌کردند در حالی که پس از انقلاب نسل جوان ساکن در غرب به اسلام رو آوردند و سعی در توسعه تفکرات اسلام انقلاب اسلامی دارند.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: آن‌ها می‌کوشند سازمان‌هایی نظیر داعش و القاعده را جایگزین تفکر اصیل اسلامی کنند. در واقع تلاش دارند اسلام دروغین را به جای اسلام امام خمینی (ره) برای نسل‌های تازه تبلیغ کنند.

وی با بیان خاطره‌ای از دورانی که در کشور انگلیس حضور داشت، گفت: وقتی ما می‌خواستیم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را در کتابخانه این دانشگاه بگذاریم اجازه این کار را ندادند و این در حالی بود که دانشگاه لندن پر از کتاب‌های عربستان و وهابیت بود و اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های آن‌ها روی دیوار دانشگاه نصب شده بود. جذب نیروی آن‌ها از طریق دانشگاه صورت می‌گرفت.

آیت‌الله اراکی بر گسترش همکاری‌های علمی میان ایران و دانشگاه‌های خارج از کشور برای نشر انقلاب و اندیشه‌های امام و رهبری تاکید کرد و گفت: ما هنوز کار ویژه‌ای برای تبیین اندیشه‌های امام خمینی و رهبری انجام نداده‌ایم این در حالی است که اگر به کمونیست‌ها نگاه کنید، می‌بینید که چقدر در قالب رمان و آثار هنری به ترویج تفکر خود پرداخته‌اند.

ورونیکا فاضلی، رهیافته و مسلمان آلمانی سخنرانی کرد به معرفی خود پرداخت و گفت: من قبل از اینکه مسلمان شوم، تعریفی از اسلام و مسلمانی نداشتم. در کشوری مسلمان شدم که اسلام در آنجا نبود. خداوند دستم را گرفت و من به اسلام گرویدم. برای مسلمان‌شدن قرآن را به زبان آلمانی مطالعه کردم و هنگامی که به ایران آمدم، با نشستن بر سر سفره اهل بیت (ع) و اشک ریختن برای امام حسین (ع) بسیاری از مسائل برایم روشن شد. این در حالی بود که در آلمان شرقی حتی حق اشک ریختن نداشتیم. ما مانند ماشین بودیم و نباید احساساتمان را بروز می‌دادیم. به همین دلیل است که می‌گویند آلمانی‌ها سرد هستند.

وی تاکید کرد: هدایت من در شهر قم کامل شد. الان در ایران اطلاعات کافی درباره اسلام داریم اما متأسفانه نهنز بسیاری از قلب‌ها لرزان است. اگر این‌گونه نبود هنوز ما را برای تبلیغ حجاب و دین‌داری دعوت نمی‌کردند. اسلام یعنی تسلیم شدن و این در حالی است که نوز برای پذیرش احکام الهی چانه می‌زنیم.

به گفته وی، دشمن برای تغییر سبک زندگی و افکار انسان‌ها تلاش زیادی انجام می‌دهد. آن‌ها کاری کردند که زندگی‌ها مادی شده و مردم کمتر به دنبال معنویت هستند. معتقدم که معنویت و اهل بیت (ع) به انسان آرامش می‌دهد. ما با معرفت قلبی به آرامش می‌رسیم. ایرانی‌ها در بین خود محبت اهل بیت را دارند و این آن چیزی است که در بین غربی‌ها نیست.

سپس مرضیه هاشمی با قدردانی از انجمن ادواردو آنیلی گفت: این انجمن می‌کوشد در کنار تازه مسلمانان باشد. متأسفانه در موارد بسیاری، تازه‌مسلمانان در ایران اجازه کار کردن ندارند. چون ایرانی نیستند. این در حالی است که خیلی از آنان نخبه هستند و می‌توانند حداقل یک سقف بالای سر خود داشته باشند تا برای انقلاب اسلامی و اسلام تبلیغ کنند.

وی ادامه داد: دشمن می‌کوشد ناامیدی را به جوانان ایرانی تزریق کند این در حالی است که رهبری همواره راه روشن آینده را نشان داده‌اند. ما باید با نیت خالص و توکل به خداوند فقط تلاش کنیم.

در پایان این مراسم از کونیکو یامامورا، مرضیه هاشمی، ورونیکا فاضلی، محمدحسن قدیری ابیانه و مصطفی غفاری ساروی، نویسنده «هدیه مسیح» قدردانی شد و مستند ساخته شده شهید ادواردو آنیلی برای نخستین‌بار به نمایش درآمد.

نظر شما