شناسهٔ خبر: 61113 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صرفه‌جویی۹۶میلیون برگ کاغذ درصورت حذف چاپ پایان‌نامه

معاون اداری مالی وزارت علوم گفت: با بررسی‌های به عمل آمده در صورت حذف چاپ پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها می‌توان صرفه جویی ۹۶ میلیون برگ کاغذ A۴ در دو سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و ۹۹-۱۴۰۰ را برآورد کرد.

صرفه‌جویی۹۶میلیون برگ کاغذ درصورت حذف چاپ پایان‌نامه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  محمد تقی نظر پور افزود: با توجه به ابلاغ بخشنامه حذف و ممنوع کردن چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها / رساله‌ها و موارد مشابه به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی با احتساب ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری در دو سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ و ۱۳۹۹-۱۴۰۰ می‌توان میزان صرفه‌جویی در مصرف کاغذ را برآورد کرد.

وی ادامه داد: اگر پس از ابلاغ این مصوبه در هر سال، ۱۶۰ هزار رساله و پایان‌نامه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دفاع شود با احتساب میانگین ۱۵۰ صفحه، ۷۵ برگ ۴ A و ۴ نسخه، تقریباً ۴۸ میلیون برگ کاغذ صرفه‌جویی می‌شود که با در نظر گرفتن انرژی و هزینه‌های نهان، این فرآیند قابل‌توجه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برآورد این مسئله بر این اساس صورت می‌گیرد که یک درخت با ارتفاع ۱۲ متر و قطر بین ۱.۸ تا ۲.۴ متر، حدود ۱۷ بند کاغذ شامل ۸۳۳۳ برگه A۴ را تولید می‌کند که با حذف چاپ پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، از قطع بیش از ۱۱۵۲۰ درخت جلوگیری می‌شود.

معاون اداری مالی وزارت علوم تصریح کرد: از سوی دیگر، برای تولید تنها یک کاغذ A۴ بالغ بر ۱۰ لیتر آب (شش بطری آب معدنی ۱.۵ لیتری) مصرف می‌شود. بنابراین با توجه به حذف چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها / رساله‌ها، ۹۶۰ میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

نظر شما