شناسهٔ خبر: 61153 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وعده حمایت از انتشار دانشنامه مازندران

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: به‌صورتی مجدانه پیگیر انتشار دانشنامه مازندران هستیم.

وعده حمایت از انتشار دانشنامه مازندران

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  عباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و سرپرست دانشنامه مازندران در نشست ویژه پیگیری امور نشر این دانشنامه که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در این اداره‌کل برگزار شد، بر لزوم تسهیل در روند نشر این دانشنامه تاکید کرد.

در این دیدار که جهانگیر نصری‌اشرفی سرپرست دانشنامه مازندران و حسین نورانی مسئول واحد پژوهش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز حضور داشتند، مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، در سخنانی، گفت: کتاب‌های مرجع از جمله دانشنامه‌ها در طول سالیان پس از انتشار خود، محل رجوع محققین بسیاری است که همین امر بر اهمیت آنها می‌افزاید.
 
وی با تاکید بر اهمیت داشته‌های علمی، معنوی، فرهنگی و هنری استان مازندران، افزود: دانشنامه مازندران قطعا مختص مردم همین استان نیست، بلکه کتابی جامع برای تمامی ایرانیان خواهد بود و از برکات آن، یک ملت بزرگ بهره خواهند برد.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، نویسندگان این اثر ماندگار را از مفاخر ارزشمند استان برشمرد که می‌توانند زمینه‌های ارزشمندی را برای تحول استان و کشور ایجاد کنند.
 
رازجویان ضمن قدردانی از زحمات مولفین و نویسندگان دانشنامه مازندران، بر حمایت جدی مادی و معنوی از این اثر گران‌بها در سطح استانی و ملی تاکید و عنوان کرد: حمایت از نشر این اثر موحب بالندگی فرهنگ، هنر، علم و دانش در مازندران و ارج نهادن به مقام والای محققین بومی این منطقه است.
 
یادآوری می‌شود، عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این نشست ویژه، بر حمایت همه‌جانبه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از این اثر ارزشمند تاکید کرد و گفت: از ابتدای خلق این دانشنامه تا پایان مراحل چاپ و نشر، در کنار این عزیزان بوده و هستیم و یقین دارم نشر این اثر گران‌سنگ، تحول خاصی در فرهنگ، هنر، علم و دانش منطقه ایجاد خواهد کرد. این اثر حاصل سال‌ها تلاش شبانه‌روزی جمعی از مفاخر و اندیشمندان استان مازندران است.
 
زارع اظهار امیدواری کرد که به‌زودی شاهد رونمایی از این دانشنامه باشیم.

یادآوری می‌شود، کار تدوین و جمع‌آوری برای تهیه دانشنامه مازندران از سال 1390 و ازسوی مرکز پژوهش‌های فرهنگخانه مازندران و با حمایت و همکاری استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اداره‌کل میراث فرهنگی و کتابخانه و مرکز اسناد ملی مازندران آغاز شد. این دانشنامه هم‌اکنون در 6 جلد و بیش از 6 هزار صفحه تدوین شده و برخی جلدهای آن نیز به دو زبان انگلیسی و فارسی نوشته شده است.

به گفته جهانگیر نصری‌اشرفی سرپرست دانشنامه مازندران، 20 کارگروه متشکل از محققان، پژوهشگران و نویسندگان، کار شناسایی و جمع‌آوری مقالات و اسناد بخش‌های مختلف این دانشنامه را بر عهده داشته‌اند. جغرافیا، محیط زیست، تاریخ تبرستان، استرآباد، ساختارهای اجتماعی، ساختارهای دینی و اعتقادی، اقتصاد، بناها و آثار باستانی، شهرستان‌ها و شهرها، زبان‌های زنده و خاموش حوزه فرهنگ تبری استان مازندران، میراث معنوی ناملموس، میراث معنوی ملموس، بازی‌ها، نمایش، تعزیه و تعزیه‌خوانی، سرگرمی، مجریان فرهنگ و هنر شفاهی، موسیقی، رسانه، آثار و کتب خطی مازندران، از جمله فصل‌های این دانشنامه است

نظر شما