شناسهٔ خبر: 61211 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه ادبی جمال‌زاده؛ شاید وقتی دیگر!

نخستین دوره جایزه ادبی جمال‌زاده سال گذشته در اصفهان برگزار شد و نوید این را می‌داد که پس از جایزه ادبی «اصفهان» که سرنوشتی نامعلوم پیدا کرد، این جایزه به واسطه حمایت شهرداری اصفهان دنباله‌دار و دارای تقویم مشخص باشد؛ اتفاقی که رنگ واقعیت به خود نگرفت.

جایزه ادبی جمال‌زاده؛ شاید وقتی دیگر!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در آستانه یک‌صدساله شدن داستان کوتاه مدرن ایرانی به یاد مرحوم سیدمحمدعلی جمالزاده که یکی از سرمایه‌های نمادین شهر اصفهان نیز محسوب می‌شود، با همت شهرداری اصفهان، جایزه‌ای ادبی به نام وی آغاز به کار کرد.

فراخوان نخستین دوره جایزه «جمال‌زاده» مهرماه سال ۱۳۹۷ در سه بخش داستان آزاد، داستان اصفهان و زندگی‌نگاره منتشر شد و موسسات فرهنگی و هنری اصفهان و نویسندگانی چون علی خدایی، محمدطلوعی، آرش صادق‌بیگی و جمعی از نویسندگان اصفهانی داوری این جایزه را برعهده داشتند. ارسال ۱۵۴۷ اثر از ایران و خارج از ایران یک موفقیت برای نخستین دوره برگزاری جایزه جمالزاده محسوب می‌شد؛ جایزه‌ای که به لطف نام بزرگ صاحبش داستان نویسان زیادی را ترغیب کرد که در آن شرکت کنند.

در پایان نخستین دوره جایزه ادبی جمالزاده، پوستر دومین دوره جایزه «جمالزاده» با حضور علی خدایی، کیومرث پوراحمد، سروش صحت، سارا سالار، محمد طلوعی و جمعی از نویسندگان و هنرمندان رونمایی شد و با وجود اینکه علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، در مهرماه امسال از برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری دومین دوره جایزه ملی جمالزاده خبر داده و گفته بود: «فراخوان این دوره از جایزه، یکم آذرماه و هم‌زمان با روز اصفهان منتشر می‌شود»، همچنان تا این تاریخ (۱۳۹۸/۱۰/۱۰) خبری از اعلام فراخوان دومین دوره نیست.

مهدی مزروعی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره زمان برگزاری این جایزه ادبی گفت: «جایزه محمدعلی جمالزاده قطعا امسال نیز برگزار خواهد شد، اما تاریخ برگزاری دقیق آن و تقویم این رویداد هنوز مشخص نیست».

علیرضا روحانی، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز دراین رابطه می‌گوید: «امسال به دلایلی بین برگزار نشدن جایزه وتعویق زمان آن ترجیح دادیم که تغییر زمان برگزاری را انتخاب کنیم و این جایزه اوایل سال ۱۳۹۹ در اصفهان با قوت برگزار خواهد شد».

در کنار اعلام خبر تغییر زمان برگزاری این جایزه ادبی، دبیر پیشین آن، رضا روحانی نیز از سمت خود استعفا داده و شاید یکی از دلایل تغییر تاریخ جشنواره در کنار مسائل مالی شهرداری اصفهان، همین اتفاقات باشد.

این تغییر تقویم جشنواره درحالی اتفاق می‌افتد که یکی از اعتبارات هر جایزه ادبی ملی و بین‌المللی، به برگزاری دقیق و تقویم معتبر آن است تا برای شرکت کنندگان نیز تازیخ آن مشخص باشد.

یادآوری می‌شود، سیدمحمدعلی موسوی جمالزاده (متولد سال ۱۲۷۰ در اصفهان) نویسنده و مترجم معاصر ایرانی بود. او را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ادبیات فارسی می‌دانند. وی در سال ۱۳۷۶ در ژنو سوئیس درگذشت.

نظر شما