شناسهٔ خبر: 61229 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظام «استاد شاگردی» دانشگاه فرشچیان روی میز وزارت علوم

جذب دانشجو در دانشگاه فرشچیان قرار بود از سال تحصیلی ۹۹-۹۸ آغاز شود اما به گفته رئیس دانشگاه آزاد، پذیرش دانشجو به مشروعیت بخشیدن شورای گسترش وزارت علوم به نظام «استاد شاگردی» منوط می شود؛‌ نظام آموزشی که قرار است برای تدریس هنر قالی بافی در این دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.

نظام «استاد شاگردی» دانشگاه فرشچیان روی میز وزارت علوم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  ایرنا؛ مراسم رسمی آغاز به کار دانشگاه فرشچیان که در واقع زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود، دوشنبه سی ام مهر سال ۹۷ با حضور استاد محمود فرشچیان و جمعی از مسوولان و متولیان هنری و وزرا برگزار شد.

محمود فرشچیان در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در پایتخت هنر ایران زمین شهر اصفهان چشم به جهان گشود. پدر او یکی از تاجران فرش و هنرمندان قالی باف بود، همین شغل پدر در پرورش استعداد محمود تاثیر بسزایی داشت. او تحصیلات مقدماتی خود را نزد میرزا آقا امامی هنرمند چیره دست اصفهانی گذراند و از همان دوره به آموختن نقاشی علاقه مند شد و دل در گرو نقش های زیبا بست و به کار هنر روی آورد.

فرشچیان از پایه هفتم دبیرستان، قدم به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گذاشت و چهار سال در آن جایگاه، زیرنظر استاد عیسی بهادری، استاد نابغه و توانمند نقاشی قالی، نگارگری و نقاشی رنگ و روغن، به فراگیری اصول و مبانی طراحی نقوش سنتی پرداخت. فرشچیان در بیان احساس و تجسم شعرگونه عواطف، به شیوه ای کامل و جدید، به هماهنگی و همگامی میان مضمون، محتوا، شکل و فرم نقاشی هایش موفق شد و این مشخصه اصلی کار او در نقاشی به شمار می رفت.

فرشچیان را به عنوان بزرگترین استاد و صاحب سبک جدید در مینیاتور ایرانی می شناسند. هنرمندی کوشا و بااستعداد که با کوله باری از تجربه در کسب هنر و مهارت در کار نقاشی و نقش های دلنشین و چشم نواز توانسته است به خلق آثار بی نظیری دست بزند و در ایران و تمام جهان طرفداران خاصی را به خود جلب کند.

استاد فرشچیان فعالیت های زیادی در حوزه بسط و گسترش هنر قالی بافی و شناساندن این هنر ایرانی به جهانیان تاکنون انجام داده است. یکی از این اقدامات راه اندازی دانشگاهی در این زمینه است که سال گذشته راه اندازی آن رسانه ای شد. 

بر اساس گفته‌های بهمن نامور مطلق سرپرست دانشگاه فرشچیان، طرح اولیه فعالیت این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد پیگیری قرار گرفت اما در دولت های نهم و دهم به فراموشی سپرده شد و راه اندازی این دانشگاه بار دیگر در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت و نهادهای بسیاری داوطلب حمایت از این دانشگاه شدند.
در واقع پس  از گذشت پنج سال، موضوع راه اندازی این دانشگاه در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و در نهایت دانشگاه آزاد برای راه اندازی این دانشگاه اعلام آمادگی کرد و مکانی مناسب برای این دانشگاه در اختیار گذاشت.

در نهایت با دریافت مجوزهای لازم از شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاد فرشچیان ۶ نفر را به عنوان اعضای هیات امنا معرفی کرد.

استاد فرشچیان در نامه‌ای، این افراد با اسامی محمدحسین ایمانی خوشخو، حسن بلخاری، عبدالمجید شریف زاده، حبیب الله صادقی، محمدعلی رجبی و بهمن نامور مطلق را به عنوان هیات امنای به دانشگاه آزاد معرفی کرد.

جلسه‌ای نیز با فرهاد رهبر رییس وقت دانشگاه آزاد برگزار شد. این دانشگاه در ابتدا با تاسیس دانشگاه فرشچیان مخالفت کرد و معتقد بود ایجاد دانشکده‌ای با اهداف این دانشگاه کافی است ولی اعضای هیات امنا تاکید داشتند که اگر قرار است دانشکده ایجاد شود، نبودش بهتر است که در نهایت درخواست تاسیس دانشگاه پذیرفته شد.

پس از رفتن رهبر و جایگزینی محمدمهدی طهرانچی به عنوان رییس دانشگاه آزاد سرانجام احکام هیات امنا و حکم بهمن نامور مطلق به عنوان سرپرست و مسئول راه‌اندازی دانشگاه صادر شد.

پس از گذشت مدت زمانی از تنظیم و تصویب آیین نامه این دانشگاه، نامور مطلق در مرداد ماه سال ۹۸ از امکان انتخاب رشته دانشجویان و پذیرش ۶۰ دانشجو برای سه رشته در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ خبر داد اما این امر محقق نشد.

جذب دانشجو در انتظار مشروعیت بخشی به نظام استاد شاگردی

آموزش به روش «استاد شاگردی» قدیمی ترین روش آموزش فنی و حرفه ای است. عناصر مؤثر در این نظام شامل هدف، سن و شرایط آموزشگیر، رابطه استاد شاگرد، نحوه آزمون و روش استاد شدن شاگرد هستند. هرچند این روش برای کاربرد در دوران کنونی محدودیت های بسیاری دارد ولی از آنجایی که همواره هنر ایرانی در قالب امانتی گرانبها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است، نظام آموزش استاد شاگردی به عنوان بهترین روش در آموزش هنرهای سنتی همچنان مطرح است و طرفداران زیادی دارد. 

محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش علت تاخیر در پذیرش دانشجو در دانشگاه فرشچیان را اعلام نشدن تایید نهایی این روش برای تدریس در این دانشگاه عنوان کرد و افزود: دانشگاه آزاد برای تاسیس دانشگاه فرشچیان سرمایه گذاری کرده و اقدامات لازم برای پذیرش دانشجو را انجام داده و در حال حاضر منتظر مشروعیت بخشیدن شورای گسترش وزارت علوم به نظام استاد شاگردی است.

وی افزود: برای دانشگاه فرشچیان یک روش استاد شاگردی مطرح شده است، در شورای گسترش وزارت علوم هم بیان کردم که هنرهای ایرانی اسلامی باید زنده بمانند؛ به طور مثال در رشته نقاشی که از غرب آمده در دانشگاه‌ها مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود اما هنر خوشنویسی که برای خود ماست، توسط انجمن خوشنویسی زنده نگه داشته شده است و راهی برای این فضای علمی آکادمیک باز نمی‌شود.

رییس دانشگاه آزاد عنوان کرد: دانشگاه آزاد به وزارت علوم و افراد شورای گسترش و پذیرش متذکر شده است که ما صاحب سبک در دنیا هستیم؛ از این رو چرا ما باید تبعیت خود را از یک نظام آموزشی بیرونی داشته باشیم؟

طهرانچی ادامه داد: پیاده کردن روش های جدید در حوزه علم و آموزش، دشوار است؛ با وجود اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین نامه دانشگاه فرشچیان را مصوب کرده بود اما شورای گسترش دوباره مطرح کردن این بحث را از دانشگاه خواست که ما هم این بحث را مطرح کردیم. امید است که وزیر علوم و معاون آموزشی وزارت علوم کمک دانشگاه آزاد باشند که خواسته استاد فرشچیان و بزرگان کشور محقق شود.

بهمن نامور مطلق سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی فرشچیان پیشتر نیز در گفت و گو با ایرنا گفته بود: اخذ مدرک در این دانشگاه منوط به ارائه گواهی نامه از استادان این دانشگاه است و این مدرک به دلیل آنکه در نهایت توسط استاد فرشچیان تایید می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظر شما