شناسهٔ خبر: 61246 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دایره‌المعارف زندگی مردم تهران در دهه ۴۰ برای نوجوانان

محمد میرکیانی از انتشار ۱۵۰داستان کوتاه برای نوجوانان در قالب مجموعه ۵ جلدی «حکایت‌های کمال» خبر داد و گفت که این مجموعه نوعی دایره‌المعارف زندگی مردم تهران در دهه ۴۰ شمسی است.

دایره‌المعارف زندگی مردم تهران در دهه 40 برای نوجوانان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمد میرکیانی درباره مجموعه «حکایت‌های کمال» توضیح داد: این مجموعه شامل ۵جلد است که به تازگی از سوی انتشارات به‌نشر چاپ شده و در مجموع ۱۵۰ قصه کوتاه است که در قالب هزار صفحه منتشر شده و هرجلد شامل ۳۰ داستان است.
 
وی افزود: «حکایت‌های کمال» یکی از بزرگترین مجموعه داستان‌هایی است که برای نوجوانان نوشته شده. البته مخاطب عام دارد چون داستان‌ها مربوط به دهه ۴۰ است و درباره آداب، رسوم، زندگی و غذاهای ایران قدیم است و به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مردم‌شناسی دهه ۴۰ و سبک زندگی در آن دوران می‌پردازد.
 

 


میرکیانی «حکایت‌های کمال» را نوعی دایره‌المعارف زندگی مردم تهران در آن دوران دانست و گفت: عمده‌ترین مشکلی که ما در مسائل تربیتی داریم این است که نسل ما تعریفی از زندگی ندارد و زندگی را نمی‌شناسد و من سعی کردم زندگی را در این مجموعه برای مخاطبان تعریف کنم و به تعریف مفاهیم و تجربه‌های زندگی بپردازم تا به شناخت افراد، رفتارهای اجتماعی و آداب و رسوم آن دوره بیانجامد و برای بزرگترها هم نوستالژیک است. 

وی درباره چاپ قبلی این مجموعه توضیح داد: «حکایت‌های کمال» برای نخستین بار سال ۱۳۶۸ از سوی انتشارات جوانه منتشر شد و ادامه آن را انتشارات پیام آزادی چاپ کرد که در مجموع ۳ جلد و شامل ۵۰ قصه بود و حدود ۱۷بار چاپ شد. بعد از آن صد داستان دیگر به آن اضافه کردم که در مجموع ۱۵۰ داستان شد و در قالب ۵جلد از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شد.
 


این نویسنده در ادامه به سریالی اشاره کرد که براساس داستان‌های مجموعه «حکایت‌های کمال» ساخته شده و گفت: این سریال‌ تلویریونی به کارگردانی قدرت‌الله صلح میرزایی و تهیه‌کنندگی محسن شایانفر در سال ۱۳۹۸ از شبکه دوم سیما پخش شد و در ۳۳ قسمت بر اساس ۲۶ داستان از مجموعه داستان حکایت‌های کمال ساخته شده‌ بود.
 
میرکیانی درباره آثار دیگرش نیز توضیح داد: البته به تازگی چاپ هجدهم کتاب «قصه‌ها مثل شد» و چاپ سوم مجموعه‌ پنج جلدی «همیشه قصه‌ای هست» از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شده است.

مجموعه «حکایت‌های کمال» با عنوان‌های «سماور زغالی»، «حوض کاشی»، «چراغ عروسی»، «شهر فرنگی» و «عکس فوری» با تصویرگری محمدحسین صلواتیان با شمارگان سه‌هزار نسخه و قیمت ۲۹هزارتومان برای هرجلد از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات به‌نشر (کتاب‌های پروانه) منتشر شده است.

نظر شما