شناسهٔ خبر: 61347 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دعوت دبیر «تئاتر فجر» از همه هنرمندان تئاتر؛ در خانه خویش بمانیم

نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر در یادداشتی خطاب به هنرمندان عنوان کرد که تئاتر ما را به مفاهمه، همدلی، ادامه مسیر و پویایی فرا می‌خواند.

دعوت دبیر «تئاتر فجر» از همه هنرمندان تئاتر؛ در خانه خویش بمانیم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خطاب به اهالی هنر تئاتر یادداشتی منتشر کرد که در این متن آمده است:

به نام خداوند خورشید و ماه
که دل را به نامش خرد داد راه

آگاهی شادمانه و اندوهبار دوسویه‌ معنای بودن آدمی‌ست در حضور تاریخی‌اش. هنر به ما آموخته، روشن‌بینی چیزی نیست جز مشارکت شورمندانه در اندوه‌های جهان و در سویی دیگر نمایه‌ آگاهی شادمانه‌ای است، از این که علی‌رغم وجود تب و تاب و غم و رنج آدمی «انسان» و ارزش‌هایش تداوم داشته و خواهد داشت.

روزهای سختی است برای همه‌ ما مردمی که در سوگ عزیزان نشسته‌ایم و به حق، کیست که از عمق جان لمس نکرده باشد اندوه و التهابی را که بر قلب و جان همگی ما سایه انداخته است؟! اگر ما بیش از هموطنان غم‌خوار و هموندان هنرمندمان، پریشان و غم‌گسار نبوده باشیم، کمتر از ایشان خون به دل و اشک بر دیدگانمان نیست و عجب است اگر زمانی که احساس نجیب همدردی انسانی در لحظات سخت به جای گشودن آغوشی از مهر و نگاهی تسلی‌بخش به بغضی بدل شود که رشته‌های پیوندمان را بگسلد و خط فرضی از جدایی و رویارویی را میان ما بکشد.

در تاریخ پر فراز و نشیب مان، نه تنها در لحظات شادمانی، پیوسته بوده‌ایم بلکه فرود ناگزیر هر رنج و اندوهی نیز نه گسستگی که پیوستگی بیشترمان بخشیده و این حکایت امروز نیست که خاطره‌ جمعی و حافظه تاریخی ما گواه این انسجام و همدلی است.

در میان فضائل پر شمار هنر، فضیلتی انکارناپذیر هم هست که ما را به پرهیز از عصبیت و خشونت‌های فیزیکی و نمادین فرا می‌خواند و فرصت حضور، گفت و شنود و مباحثه چند جانبه را فراهم می‌آورد. در میان بسیاری از کنش‌های جمعی، هنر تئاتر و رویدادهایش از بهترین دستاوردهای تمدن بشری برای از دست ندادن فرصت گردهمایی علی‌رغم تمامی تفاوت‌ها و تمایزهاست؛ جایی که هیجانات، منجر به یورش‌های ناروشن به امری حاد، به مواجه‌ای روشنگرانه و زیباشناختی مبدل می‌شود. ضرورت تئاتر، آنچه که همه دل در گروی آن داریم، فراخوانی برای حضور در فضاهای گشوده و همچنین گشودن عرصه‌هایی است که هنوز ناگشوده مانده‌اند؛ دعوتی است به حضور برای پر کردن جایگاهی که غیاب در آن، شرایط مشارکت شورمندانه در غم‌ها و شادی‌ها را سخت یا ناممکن می‌کند.

هر رویداد مرتبط با این هنر ارزشمند، چه اجرایی چند روزه برای همگان و چه گردهمایی هنرمندانه در فستیوال تئاتری، جهت کنش آگاهی‌بخش، هنر را به سوی ارتباطی تعاملی با مردمی می‌برد که در هنگام غم و شادی حوزه عمومی را می‌جویند تا همدلانه یکدیگر را برای بروز عواطف و آگاهی خود ملاقات کنند.

فستیوال تئاتر فجر در این دوره، چون هر سال هنرمندان و مخاطبان را برای شکل دادن به این عرصه عمومی مکالمه انسانی فراخواند تا در مجموعه‌ای متنوع از حضور موثر هنرمندان و تبلور گونه‌های پر توان هنر تئاتر «انسان»، بحران‌ها، رنج‌ها، امیدها و حتی ناامیدی‌هایش را با مخاطبان و دیگر هنرمندان به اشتراک بگذارد، در ادامه سنتی کهن، از تجربه بشری که صورت‌های هنر را دور از تعصب و منازعه برای مفاهمه‌ای خردمندانه در اختیار ما قرار داده و تداوم بخشیده است.

در پی این دعوت هنرمندان بسیاری از سراسر کشور محصول توان و کوشش و حاصل عرق‌ریزان روح و جسم خویش را عرضه کردند تا در اجتماعی از نسل‌های چندگانه و سلایق و رویکردهای متنوع اندیشه‌ای و هنری، شاکله‌ای رنگارنگ از تئاتر را پدید آورده و در تحویل سال تئاتر ایران، چون هر سال به گذشته نگاهی ارزیابانه بیاندازیم، بلکه تصویری از آینده هنر تئاتر نیز بر همگان آشکار شود.

استعدادها به عرصه بیایند و تجربه‌های خلاقه حرفه‌ای و مهارت‌های هنری، مخاطبان را به شوق آورد. اکنون برای حرکت این قطار، خون دل‌هایی یک ساله خورده شده تا حرکت تاریخ خلاقیت را در فستیوال تئاتر فجر به نظاره بنشینیم. اگرچه برخی عزیزان و هم‌کیشان به هر دلیلی، اراده پیاده شدن از آن را داشته‌اند اما هنوز گروه‌هایی مصمم در این مسیر در حرکت‌اند و ما نیز به احترام این عزیزان ایستاده و خواهیم ماند.

نگاهداشت حرمت تئاتر و ارزش‌هایش ما را بر آن می‌دارد که همه عزیزانی را که در مسیر مفاهمه همراه بودیم، بار دیگر برای همگرایی فرابخوانیم. آنچه ساخته‌ایم دستاورد همه هنرمندانی است که نشان درخشان خود را با سخاوت به امروز ما سپرده‌اند و آنچه که خواهیم ساخت آینده‌ای است که باید مطلوب ما باشد.

خانم‌ها، آقایان

همکاران محترم

دیگر بار صمیمانه و همدلانه از شما خواهش می‌کنم که افتراق‌های ناچیزمان را کناری بگذاریم و در خانه خویش بمانیم، یقین بدانید همه ما یک آرمان مشترک بزرگ داریم: اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم و خدمت به مردمان نجیب و رنج دیده کشور عزیزمان.

برادر کوچک شما

ابتدا نویسنده و کارگردان تئاتر

و سپس دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر

نادر برهانی مرند

کسی که هنوز هم حلاوت تبریک‌های بی‌شمار شما عزیزان هنگام پذیرش این مسئولیت خطیر کامش را شیرین می‌کند.»

نظر شما