شناسهٔ خبر: 61402 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هاشم صباغیان، عضو نهضت‌ آزادی: بنی‌صدر از خود دفاع نکرد و به بازرگان گفت از اعدام می‌ترسد

صباغیان: «جالب این است که آقای بازرگان گفت اگر به کار خودت اعتقاد داری‌، نباید از اعدام بترسی. مگر تو مسلمان نیستی و مگر قرار نیست یک روزی بمیری؟ اما بنی‌صدر از این جنم‌ها نداشت.»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛  هاشم صباغیان از ابتدای بنیانگذاری نهضت آزادی به عضویت آن درآمد. او علاوه بر عضویت در شورای مرکزی این حزب، رییس هیات اجرایی و عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی هم بوده است. صباغیان عضـو کمیته مرکزی استقبال از رهبر انقلاب و مسوول مستقیم فرودگاه مهرآباد و انتظامـات و ارتباطـات آن در روز ١٢ بهمن‌ماه 57 و ورود ایشان به تهران بود. او همچنین در کابینه دولت موقت ابتدا رییس‌دفتر نخست‌وزیری سپس به سمت معاونت دولت در امور انتقالی و سرانجام به عنوان وزیر کشور منصوب شد. آخرین روز خردادماه 60، یعنی حدود 38 سال و 7 ماه پیش بود که اکثریت نمایندگان نخستین دوره مجلس شورای اسلامی رای به عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر، نخست‌وزیر وقت جمهوری اسلامی داد تا چنان‌که حالا هاشم صباغیان پس از سال‌ها گفته، این روز به یکی از روزهای خاص مجلس اول و حتی فرای آنچه این کنشگر سیاسی اذعان کرده، به یکی از روزهای مهم تاریخ پارلمان در ایران تبدیل شود. حالا سال‌ها از آن «روز خاص مجلس اول» گذشته و صباغیان، این عضو حزب نهضت آزادی که با اعتمادآنلاین به گفت‌وگو نشسته، درباره حضور اعضای این تشکیلات سیاسی در مجلس اول توضیحاتی ارایه کرده است. این کنشگر سیاسی در این رابطه گفته است: «نهضت‌ آزادی 5 نماینده در حوزه تهران داشت و به همین دلیل اقلیت بودیم اما فعالیت پررنگی داشتیم. اعضای مجلسی نهضت‌ آزادی، مهندس بازرگان بود، من بودم و همچنین آقایان سحابی و چمران و دکتر یزدی هم از لیست نهضت به مجلس رسیدند. آقای معین‌فر هم در لیست انجمن مهندسان بود و آقای صدر حاج‌سیدجوادی هم که به عنوان نماینده مردم قزوین انتخاب شدند. همچنین پیش از اینکه مجلس کارش را شروع کند، ما قرار گذاشتیم در انتخابات هیات‌رییسه از آقای بازرگان حمایت کنیم.»

وزیر کشور دولت موقت همچنین با اشاره به اینکه روز رای‌گیری برای عزل بنی‌صدر یکی از روزهای خاص مجلس اول بود، ادامه داد: «پیش از جلسه ما با آقای بنی‌صدر دیدار داشتیم که حرف‌هایی رد و بدل شد. یادم می‌آید مهندس بازرگان به او گفت بهتر است از وقت 2ساعته برای دفاع خود استفاده کند که بنی‌صدر در پاسخ گفت از این می‌ترسد که زندانی شود. بنی‌صدر جنم‌ نداشت و از ترس اعدام شدن از خودش دفاع نکرد. به همین دلیل وقتی مرحوم بازرگان از بنی‌صدر پرسید که مگر زندانی شدن چه اشکالی دارد، او در پاسخ گفت از اعدام شدن می‌ترسد.»

صباغیان ادامه داد: «جالب این است که آقای بازرگان گفت اگر به کار خودت اعتقاد داری‌، نباید از اعدام بترسی. مگر تو مسلمان نیستی و مگر قرار نیست یک روزی بمیری؟ اما بنی‌صدر از این جنم‌ها نداشت.»

نظر شما