شناسهٔ خبر: 61438 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مسیر ۲۵۰ ساله سنت تفکر اروپایی درباب هنر/زیبایی‌شناسی مدرن چیست؟

دومین چاپ «ایدئولوژی زیبایی‌شناسی» ایگلتون منتشر شد. نویسنده در این کتاب مسیر ۲۵۰ ساله سنت تفکر اروپایی درباره هنر را در پرتو نسبت‌های سه ضلع حقیقت، زیبایی و اخلاق مورد بحث قرار داده است.

مسیر ۲۵۰ ساله سنت تفکر اروپایی درباب هنر/زیبایی‌شناسی مدرن چیست؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشر بیدگل دومین چاپ کتاب «ایدئولوژی زیبایی شناسی» نوشته تری ایگلتون و ترجمه مجید اخگر را با شمارگان هزار نسخه، ۶۴۳ صفحه و بهای ۹۸ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب نیز در بهار امسال با همین مشخصات در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

«ایدئولوژی زیبایی شناسی» با موضوع جهان‌بینی و زیبایی‌شناسی گردآوری و تألیف شده است. نویسنده در این اثر خاستگاه و ضرورت‌های پنهان در پس شکل‌گیری حوزه‌ای را که «زیبایی شناسی» نام گرفته، واکاوی می‌کند.

همچنین مسیر ۲۵۰ ساله سنت تفکر اروپایی درباره هنر را در پرتو نسبت‌های لاینفک سه ضلع حقیقت (فلسفه)، زیبایی (هنر) و خیر (اخلاق) مورد بحث قرار می‌دهد. آنچه به روایت مؤلف قوت و فوریت می‌بخشد، فهم این نکته است که نظریه‌های هنر متفکران عصر مدرن در حقیقت گره گاه مهم‌ترین مسائل انسانی و تاریخیِ این دوره پرتلاطم است.

به این ترتیب، روایت ایگلتون از تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن به جای اینکه صرفاً مروری بر «دیدگاه های مختلف متفکران درباره هنر» باشد، با در نظر داشتن پیوندهای زیبایی‌شناسی، اخلاق، و سیاست، درک عمیق از علت آن حس ضرورت، معنا، و اهمیتی را به مخاطب می‌بخشد که در عصر مدرن با ایده هنر، اثر هنری و «تجربه زیبایی شناختی» همراه شده است.

مؤلف در این کتاب، در چهارده فصل به ترتیب به متفکران انگلیسی، کانت، شیلر، فیشته، شلینگ، هگل، شوپنهاور، کیرکه گارد، مارکس، نیچه، فروید، هایدگر، بنیامین، و آدرونو می‌پردازد و در نهایت در فصل آخر، ضمن پرداختن به فضای پست مدرنیستی دهه‌های آخر سده بیستم و طرح دیدگاه‌های متفکرانی چون فوکو، لیوتار، و هابرماس، جمع‌بندی خود از بحث را ارائه می‌دهد.

عناوین فصول چهارده‌گانه کتاب از این قرار است: «جزءهای آزاد»، «شافتسبری، هیوم، برک»، «مخیله کانتی»، «شیلر و هژمونی»، «جهان به مثابه مصنوع هنری: فیشته، شلینگ، هگل»، «مرگ میل: آرتور شوپنهاور»، «کنایه‌های مطلق: سورن کیرکه‌گارد»، «امر والای مارکسیستی»، «توهم‌های حقیقی: فریدریش نیچه»، «نام پدر: زیگموند فروید»، «سیاست شناسیِ هستی: مارتین هایدگر»، «خاخام، مارکسیست: والتر بنیامین»، «هنر پس از آشویتس: تئودور آدورنو» و «از دولت شهر تا پست مدرنیسم».

مجید اخگر یکی از مولفان و مترجمان پرکار حوزه فلسفه‌، زیبایی شناسی، هنرهای تجسمی، تئاتر و سینماست. از دیگر ترجمه‌های منتشر شده اخگر می‌توان به این موارد اشاره کرد: «ایدئولوژی، اخلاق و سیاست» نوشه پل ریکور، «هنر و ادراک بصری؛ روان‌شناسی چشم خلاق» نوشته رودلف آرنهایم، «نظریه هنر آوانگارد» نوشته پیتر بورگر، «علیه تفسیر» نوشته سوزان سانتاگ، «بدن تکه‌تکه شده: قطعه به مثابه استعاره‌ای از مدرنیته» نوشته لیندا ناکلین، «فیلم و فرهنگ، سینما و بستر اجتماعی آن» زیرنظر ساری توماس و «آنچه سینما هست!: جستجوی بازن و بار سنگین آن» نوشته دادلی اندرو.

«بازیابی امر محسوس: هفت گفتار در زیباشناسی» و «فانی و باقی، درآمدی انتقادی بر مطالعه نقاشی ایرانی» نیز از جمله مهم‌ترین تالیفات منتشر شده مجید اخگر است.

نظر شما