شناسهٔ خبر: 61466 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس دانشگاه تربیت مدرس: رشته های قدیمی حذف می شوند/ فهرست رشته های جدید ارشد و دکتری

رئیس دانشگاه تربیت مدرس از تصویب و ایجاد ۴ رشته جدید بین رشته ای و ۳۶ رشته ترکیبی در مقاطع ارشد و دکتری در دانشگاه تربیت مدرس خبر داد.

رشته های قدیمی حذف می شوند/ فهرست رشته های جدید ارشد و دکتری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد تقی احمدی در گفتگویی از حذف برخی رشته های قدیمی و ایجاد «رشته های ترکیبی» و «بین رشته ای» در این دانشگاه خبر داد گفت: در همین راستا به گروه های کلاسیک ماموریت دادیم تا رشته های قدیمی تر و کم تقاضاتر را شناسایی و اصلاحاتی را در ارتباط با این رشته ها انجام دهند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: در جلساتی که داشتیم قرار شد، رشته های کم تقاضاتر و آن هایی که اشباع شدند و نیاز روز جامعه نیستند، به رشته های بین رشته ای تبدیل شوند. همچنین مقرر شد رشته های قدیمی با قدمت ۲۰-۳۰ سال یا به طور کلی حذف و به رشته های جدید و ترکیبی تبدیل شوند.

احمدی از ورود رشته های کاربردی و فناور به این دانشگاه خبر داد و گفت: به طور مثال با راه اندازی رشته علم آمار، که در واقع ترکیبی از فناوری و کامپیوتر است، پاسخی به نیاز روز جامعه خواهیم داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از گروه های ما این توان را کسب کردند که دو یا سه رشته جدید علاوه بر رشته قبلی برگزار کنند.

احمدی ضمن بیان این مطلب که ۲۰ گروه آموزشی ما تاکنون موفق به ایجاد چندین رشته بین رشته ای و یا ترکیبی شدند، تصریح کرد: در حال حاضر صلاحیت این رشته ها محرز شده است؛ به طوری که گروه ها یا توانسته اند رشته های بین رشته ای را در شورای عالی برنامه ریزی اقتباس کنند و یا خودشان یک رشته ترکیبی جدید را تولیده کرده اند و به تصویب مراجع ذی ربط در وزارت علوم رسانده اند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اعلام اینکه به تازگی ۴ رشته جدید بین رشته ای و ۳۶ رشته ترکیبی در مقاطع ارشد و دکتری به تایید رسیده است، درباره عناوین این رشته ها گفت: در حال حاضر ۴ رشته بین رشته ای علم داده ها، مهندسی انرژی های تجدید پذیر، مکاترونیک، جرم یابی دیجیتال به تایید مراجع ذی ربط در دانشگاه و وزارت علوم رسیده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین در مقطع ارشد رشته های ترکیبی علوم کامپیوتر، بیوفیزیک، بیوانفورماتیک، بیوشیمی، نانوبیوتکنولوژی، بیوشیمی بالینی، بیوتکنولوژی پزشکی، انفورماتیک پزشکی، اقتصاد انرژی، نانو فناوری (گرایش نانو مواد)، آمار زیستی، مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک، مهندسی پزشکی (گرایش بیو مکانیک)، مهندسی شیمی گرایش زیست پزشکی، مهندسی پزشکی (گرایش بیومتریال)، مهندسی ساختمان های هوشمند، بیوتکنولوژی کشاورزی، مهندسی شیمی-بیوتکنولوژی، مهندسی معدن (گرایش اقتصاد) و مدیریت معدنی، مهندسی معدن (گرایش معدن و محیط زیست)، زیست فناوری دریا به زودی راه اندازی خواهند شد.

احمدی ادامه داد: در مقطع دکتری نیز رشته های ترکیبی علوم شناختی-زبان شناسی، سیاستگذاری علم و فناوری، بیوفیزیک، بیوشیمی، نانوبیوتکنولوژی، بیوشیمی بالینی، زیست فناوری پزشکی، علوم سلولی کاربردی، آمار زیستی، فناوری نانو (گرایش های نانومواد و نانو الکترونیک)، مهندسی پزشکی، مهندسی فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی کشاورزی ، مهندسی شیمی-بیوتکتولوژی، فلسفه علم و فناوری در لیست رشته های جدید قرار دارند.

نظر شما