شناسهٔ خبر: 61470 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمدجواد جزینی: آشکارترین ویژگی‌های آثار مینیمالیستی کم‌حرفی و برهنگی واژگانی است

محمدجواد جزینی، داستان‌نویس و منتقد ادبی در نشستی تخصصی که در نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد، گفت: برهنگی واژگانی و کم‌حرفی ازآشکارترین ویژگی‌های آثار مینیمالیستی به شمار می‌رود.

آشکارترین ویژگی‌های آثار مینیمالیستی کم‌حرفی و برهنگی واژگانی است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  محمدجواد جزینی، نویسنده و منتقد ادبی، شامگاه جمعه (۴ بهمن) در کارگاه تخصصی داستان‌نویسی با عنوان «عصر داستان» در بخش جنبی چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان، به بررسی تحلیلی جریان ادبی مینیمالیسم پرداخت و گفت: مینیمالیسم نهضت ادبی بود که درغرب اتفاق افتاد و حالا جامعه ما از این نوع نوشتن استقبال کرده است. 

وی با بیان اینکه عده‌ای اعتقاد دارند مینیمالیسم اصلا ربطی به ادبیات ندارد، افزود: تحلیل‌گران ادبی برای شرح دلایل پیدایش جریان مینیمالیسم به بحران‌های اقتصادی و به‌ویژه بحران انرژی، مسئله مبارزه عمومی در مصرف انرژی، زوال ملی مطالعه در مقابل رسانه ‌های جدید از جمله سینما و تلویزیون و نوعی سرخوردگی فلسفی اشاره کرده‌اند.

جزینی ادامه داد: بر مبنای عقیده دیگری، مینیمالیسم یک جریان انتقادی هنری بود که علیه ماکسیمالیست‌ها سامان گرفت، به‌طوری‌که آنها در فشردگی و ایجاز تا آنجا پیش می‌روند که فقط عناصر ضروری اثر، آن هم در کمترین، ساده‌ترین و کوتاه‌ترین شکل باقی بماند.

این داستان‌نویس تصریح کرد: برهنگی واژگانی و کم‌حرفی از محرزترین ویژگی‌های آثار مینیمالیست به شمار می‌رود و اولین بار مینیمال‌ها آثارشان را روی جعبه مواد غذایی چاپ می‌کردند و می‌خواستند به ساده‌ترین شکل و زبان ممکن با مردم در ارتباط باشند.

وی با بیان اینکه در واقع رواج داستانک‌نویسی ریشه در گرایش به کمینه‌گرایی یا مینیمالیسم در دنیای معاصر دارد، عنوان کرد: این نوع نوشتار جنبشی در هنر به شمار می‌رود و بر دو پایه سادگی و ایجاز بنا شده است.



مولف «ایل بی‌سوار» اضافه کرد: نویسندگان اینگونه آثار، با حذف عناصر غیرضروری می‌کوشند اثر ادبی را در کمترین حجم و کوتاهترین شکل عرضه کنند و در واقع از ویژگی‌های مهم بیشتر داستان‌های مینیمالیستی داشتن طرح ساده است.

وی تصریح کرد: در بیشتر داستان‌های مینیمالیستی هدف نویسنده نشان‌ دادن یک واقعه بیرونی است. چنان‌که خواننده احساس کند حوادث پیش رویش رخ می‌دهد.

این منتقد ادبی در خصوص درونمایه داستان‌های مینیمالیستی بیان کرد: درونمایه این داستان‌ها اغلب دغدغه‌های کلی انسان از جمله مرگ، عشق، تنهایی و غیره است و در آن داستان‌ها کمتر به روایت رویدادهای اقلیمی پرداخته می‌شود. اندیشه‌های سیاسی، فلسفی و اعتقادی، راهی به دنیای این داستان‌ها ندارد؛ چراکه کوتاهی حجم داستان اجازه پرداختن به این اندیشه‌ها را به نویسنده نمی‌دهد.

جزینی تاکید کرد: در تکوین ساختار داستان ‏های مینی‏مالیستی آثار دو نویسنده بیشترین تأثیر را داشته است که یکی از این نویسندگان آنتوان چخوف است. او با ابداع صورتی از داستان کوتاه که در آن برشی از زندگی روایت می‏‌شد، به این آثار پرداخت. نویسنده دیگر ارنست همینگوی است که داستان‏‌های کوتاهش را در این زمینه ارائه داد.

این داستان نویس کشور تصریح کرد: داستان کوتاه برشی از زندگی است که در دهه‌های اخیر مورد توجه داستان‌نویسان فارسی ‌زبان قرار گرفته و در ایران رواج و گسترش یافته است.

یادآور می‌شود، محمد جواد جزینی، داستان ‌نویس و منتقد ادبی متولد ۱۳۴۴ در درچه اصفهان است. «ای‍ل‌ ب‍ی‌س‍وار»، «خ‍داح‍اف‍ظ ق‍ه‍رم‍ان»، «آب، باد آتش»، «تابستان پرماجرا»، «از حاشیه تا متن»، «کتاب خرمشهر» و «تاریخ تحلیلی رمان جنگ» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده اوست.

نظر شما