شناسهٔ خبر: 61485 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خانه های تاریخی کاشان را بیشتر بشناسید

کاشان یکی از شهرهای مهم اصفهان است که از لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است. سالانه گردشگران بسیاری با خرید بلیط قطار و اتوبوس کاشان، به این شهر زیبا سفر می کنند.

کاشان یکی از شهرهای مهم اصفهان است که از لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است. سالانه گردشگران بسیاری با خرید بلیط قطار و اتوبوس کاشان، به این شهر زیبا سفر می کنند. این شهر درست در بین کوه های کرکس و کویر مرکزی ایران قرار گرفته و تقریبا ۱۶۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. برای گردشگرانی که قصد دارند از تهران به کاشان سفر کنند، تقریبا حدود ۲۴۰ کیلومتر مسافت را باید طی نمایند. کاشان پوشش گیاهی بسیار ضعیف و کمی دارد. در این شهر بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد که البته هدف اصلی همه ی گردشگران هم بازدید از همین خانه ها و امکان تاریخی است.

قدمت این شهر ۷۰۰۰ هزار سالی می باشد و اکثر خانه های تاریخی که در آن قرار دارد متعلق به دوران زندیه و قاجاریه است. هر کدام از این بناها از لحاظ معماری بسیار با شکوه و زیبا هستند و قسمتی از تاریخ کهن کشورمان را به رخ می کشند. برای آن دسته از گردشگرانی که با تهیه بلیط اتوبوس کاشان قصد سفر به این شهر را دارند، آشنایی با جاذبه های این شهر بسیار اهمیت دارد به همین خاطر ما قصد داریم تا در این مطلب از سایت مستر بلیط به معرفی خانه های قدیمی کاشان بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

خانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی ها یکی از محبوب ترین خانه های قدیمی در کاشان است که معماری باشکوه و با عظمت دارد. بدون شک اکثر گردشگرانی که با تهیه بلیط قطار کاشان به این شهر سفر می کنند، بازدید از خانه طباطبایی ها جزء اولویت اول شان است. قدمت این بنا حدود ۱۸۶ سالی می شود. ساختمان این بنا شامل ۳ قسمت بسیار مهم است یعنی اندرونی، بیرونی و قسمت مخصوص خدمه.

نشانی: اصفهان، کاشان، خیابان علوی

خانه بروجردی ها

یکی دیگر از خانه های تاریخی و قدیمی کاشان که پیشنهاد می کنیم حتما از ان دیدن کنید، خانه بروجردی ها است. عمارت بروجردی متعلق به دوره حکومتی قاجاریه است و قدمتی حدود ۱۳۰ سال دارد. خانه بروجردی ها با سبک معماری منحصر به فردش هنر دست معماران قدیمی ایرانی را به رخ می کشد و از لحاظ معماری بی شباهت به خانه طباطبایی ها نیست! داستان ساخت عمارت بروجردی ها بسیار جذاب و جالب است. در همان سال ها پسر آقای بروجردی که مالک این عمارت است، عاشق دختر آقای طباطبایی می شود و از اون خواستگاری می کند، اما دختر قبول نکرده و جواب منفی می دهد، علت جواب منفی هم وابستگی شدید دختر به خانه پدری است. سر انجام پس از پیگیری های پسر، دختر با یک شرط راضی به ازدواج می شود. شرط ازدواج هم این بوده است که یک خانه شبیه به خانه پدری اش برای او بسازد. علت شباهت بسیار خانه بروجردی به خانه طباطبایی ها همین است.

نشانی: اصفهان، کاشان، محله سلطان میر احمد، خیابان علوی

خانه عامری ها

خانه عامری ها هم یکی دیگر از خانه های تاریخی است که در کاشان وجود دارد و در مقایسه با اکثر خانه های تاریخی شهر، مساحت بیشتری دارد. خانه عامری ها جذابیت بیشتری دارد، زیرا اکنون به عنوان یک هتل ۵ ستاره فعالیت می کند و برای آن دسته از گردشگرانی که دیوانه وار عاشق بناهای قدیمی هستند، اقامت در چنین خانه ای همانند رویایی باور نکردنی است. در این عمارت ۸۰ اتاق وجود دارد و دارای ۷ حیاط هم هست. چیز دیگری که باث معروف تر شدن این عمارت شده، بادگیرهایی بلند است که ارتفاع آن در مقایسه با سایر بادگیرهای دیگر بسیار بیشتر است.

نشانی: کاشان،خیابان علوی، خیابان باستان هفتم – هتل سرای عامری ها کاشان

خانه رئیسیان

خانه رئیسیان در محله ای معروف کاشان به نام محله سلطان میر احمد قرار دارد. قدمت این محله متعلق به دوران قاجاریه است. این عمارت دارای دو اندرونی و بیرونی است . در هر دو اندرونی فضا به صورت مربعی شکل می باشد. در این بنا قسمت های مهمی مانند شاه نشین، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، بهار خواب، حوض خانه، مهتابی می باشد.

نشانی: اصفهان، کاشان، محله سلطان میر احمد

خانه رزاقیان

کاشان شهری تقریبا کوچک است، به طوریکه اگر قصد رفتن به هر قسمتی از شهر را داشته باشید، در کمترین زمان ممکن به مقصد خواهید رسید، چراکه همه ی اماکن شیراز در فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار دارند. خانه رزاقیان یکی دیگر از مهم ترین خانه های تاریخی در کاشان است که در محله ای به نام تر آباد قرار گرفته و قدمتی طولانی دارد. این عمارت در دوران حکومت قاجارها ساخته شده و دارای دو بخش اندرونی و بیرونی می باشد. حیاط اندرونی معماری دو طرفه دارد و دارای سه طبقه می باشد. اندرونی و بیرونی این بنا از بخش های مختلفی تشکیل شده است و یکی از مهم ترین قسمت هایش شاه نشینی است که در میان دو حیاط قرار دارد. سرداب، مهتابی و ایوانی که مخصوص فصل های تابستان است به اضافه یک بادگیر، از دیگر قسمت های بنای رزاقیان می باشد.

نشانی: اصفهان، کاشان، محله ترک آباد

خانه عطار ها

از دیگر خانه های تاریخی کاشان می توانیم به خانه عطار ها اشاره کنیم، این خاه هم مانند اکثر عمارت های تاریخی کاشان، در زمان حکومت قاجار ها ساخته شده است. عمارت زیبای عطار را می توانید در محله ای به نام پنجه شاه پیدا کنید، این بنا از لحاظ مساحتی بسیار وسعت داشته و از سه حیاط بزرک تشکیل شده است. سرداب، قسمت شاه نشین، حوض خانه زیبا  و سه بادگیر بزرگ و مرتفع از جمله قسمت های مختلف بنای عطارها است. برای

نشانی: اصفهان، کاشان، محله پنجه شاه، چهارراه آیت اله کاشانی

خانه احسان کاشانی

خانه احسان کاشانی همانطور که از نامش پیداست متعلق به فردی با همین نام بوده است. این عمارت هم در دوره قاجار ساخته شده است و قدمتی ۱۰۰ ساله دارد. برای دسترسی به خانه کاشانی باید به خیابان فاصل نراقی بروید و از آنجا کوچه فرهنگ را بیابید. این خانه معماری منحصر به فرد و زیبا دارد و چیزی که باعث ارزشمند تر شدن آن شده است، این است که در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است. اکنون عمارت احسان کاشانی یکی از بهترین قامتگاه های کاشان به شمار می رود.

نشانی: کاشان، میدان کمال الملک، ابتدای خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ ۳۵

منبع: آژانس بازاریابی اسپاتنا

نظر شما