شناسهٔ خبر: 61520 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحریم پژوهشهای دانشگاهی را تعطیل نکرد

مدیر دفتر فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه شیراز از افزایش تعداد قرارداد با صنایع در زمان فراگیری بحران های مختلف (تحریم ها) خبر داد و گفت: در زمان بحران افت نکردیم.

تحریم پژوهشهای دانشگاهی را تعطیل نکرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید فخرالدین افضلی در گفتگویی از افزایش ۱۸ درصدی میزان قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۹۷ و در شرایط تحریم خبر داد و اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شرایط تحریم صنایع برای ارتباط با دانشگاه تمایل بیشتری نشان دادند اما مشکل نقدینگی صنایع در زمان عقد قرارداد یکی از چالش‌های این ارتباط به شمار می‌رود.

مدیر دفتر فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز گفت: صنایع در یک بازه زمانی به امید رفع تحریم بودند اما بعد از مدتی که دیدند تحریم‌ها شدت گرفت، برای ارتباط با دانشگاه‌ها اقبال بیشتری پیدا کردند.

چرخه تولید صرفاً با حمایت‌های ظاهری نمی چرخد

فضلی با تاکید بر اینکه چرخه تولید صرفاً با حمایت‌های ظاهری نمی چرخد، خاطرنشان کرد: صنایع صرفاً نباید در حالت تحریم به دانشگاه روی بیاورند و این موضوع باید تبدیل به یک رویه مستمر شود؛ به عنوان مثال از اداره کل صمت و خانه صنعت، معدن و تجارت خیلی بیشتر انتظار داریم که صنایع را ساماندهی و به سمت دانشگاه‌ها بکشانند؛ البته در استان فارس در چند ماهه اخیر این جلسات آغاز شده اما گرفتاری اصلی اینجاست که در زمان عقد قرارداد با مشکلات مالی رو به رو هستند.

در زمان فراگیری بحران‌های مختلف افت نکردیم / انعقاد ۱۱۴ قرارداد در سال ۹۷

وی با بیان اینکه دانشگاه شیراز هم اکنون بالغ بر یک هزار قرارداد باز و در حال اجرا در سراسر کشور دارد، گفت: طی ۲ سال اخیر که بحران‌های مختلفی مثل تحریم، بنگاه‌های اقتصادی را فراگرفته است، دفتر فناوری و طرح‌های کاربردی (ارتباط با صنعت) دانشگاه شیراز، نه تنها با افت روبرو نشده و پژوهش‌ها تعطیل نشد، بلکه از لحاظ تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت، توفیق چشمگیری داشته است؛ به طوری که فقط درسال ۱۳۹۷ حدود ۱۱۴ قرارداد جدید منعقد کرده است و همین موجب شده که بنا بر اعلام وزارت علوم در سال گذشته، دانشگاه شیراز در بین دانشگاه‌های جامع شهرستانها، از حیث ارتباط با صنعت، رتبه اول را داشته باشد.

مدیر دفتر فناوری و طرح‌های کاربردی (ارتباط با صنعت) دانشگاه شیراز ادامه داد: «خانه جامع صنعت» یکی از مدل‌هایی ست که حدود یکسال پیش آن را ایجاد کرده که توانسته به میزان قابل توجهی در میزان ارتباط مستمر با جامعه و صنعت، مؤثر باشد.

تسهیل در روابط میان صنایع و اساتید دانشگاه

افضلی افزود: خانه جامع صنعت در واقع سبب می‌شود صنعتگران، شرکت‌های بزرگ و کوچک و همچنین سازمانها و ارگان‌های مختلف مثل؛ شهرداری، مناطق ویژه اقتصادی و … هر کدام با ایجاد نمایندگی در خود دانشگاه، بدون واسطه و فارغ از بروکراسی‌های مرسوم، با اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تماس باشند.

مدیر دفتر فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز، تشویق اساتید به برقراری ارتباط بیشتر با جامعه و صنعت را یکی دیگر از مدل‌های فعالیت این دانشگاه برشمرد و گفت: در این مدل در صورتی که اساتید طرح یا پروژه‌ای بگیرند، دانشجویان از سوی صنعت مورد حمایت پایان نامه‌ای قرار بگیرند و یا شرکت دانش بنیان تأسیس کنند، ما امتیازات بسیار خوب و ویژه ای در مقایسه با قبل (که اصولاً امتیازی نداشت) به آنها ارائه می‌کنیم.

تضمین کیفیت پروژه‌ها و طرح‌های دانشگاهی

افضلی از فراهم ساختن امکان بازدیدهای مختلف اساتید و دانشجویان از صنایع، مکانیزه کردن سیستم‌های مختلف مثل کارورزی و کارآموزی بعنوان برخی دیگر از اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد ارتباط بهتر با صنعت یاد کرد و اظهار داشت: یک دفتر مدیریت پروژه تدارک دیده ایم که این دفتر کیفیت کار را برای مشتریان ما که همان صاحبان صنعت و یا سازمانها هستند، تضمین می‌کند و بواسطه آن قصد داریم کنترل کیفیت را برای تمامی طرح‌های دانشگاه، خصوصاً طرح‌های مهم داشته باشیم.

وی افزود: بر این اساس دانشگاه راسا رصد می‌کند که پروژه‌ها سر وقت ایجاد و بموقع نیز با برخورداری از بالاترین سطح کیفی مورد انتظار به سرانجام برسد و این یعنی تلاش برای عمل به اصل مشتری مداری در اجرای پروژه‌ها.

نظر شما