شناسهٔ خبر: 61525 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران: اسناد تاریخی هویت‌ و آینده کشورها را شکل می‌دهد

علی زرافشان با توضیح درباره تفاهمنامه با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر اهمیت اسناد در کار پژوهشگران تاکید کرد.

اسناد تاریخی هویت‌ و آینده کشورها را شکل می‌دهد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی زرافشان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگویی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان این نهاد و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: این دومین همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است. اولین همکاری میان ما به انتقال صورت جلسات شورای شهر پیش از انقلاب به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باز می‌گردد که از ارزش محتوایی بالایی برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری شهرداری در ایران با نام «بلدیه» و تغییر در اداره شهرها یکی از نقاط عطف تاریخ کشور است، اظهار کرد: این اسناد بیانگر سیر تحول و نقشه‌ توسعه شهرها در ایران است که فضای مطالعاتی مناسبی را برای پژوهشگران حوزه شهری فراهم می‌کند.

زرافشان با اشاره به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موظف به رعایت بندهایی از مفاد این تفاهم‌نامه است، بیان کرد: اسنادی که از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان‌های تابع به این نهاد منتقل می‌شود، باید در محل استانداردی سازمان‌دهی شود. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شرایط مناسبی را از لحاظ اطفای حریق بدون آسیب به کاغذ و عوامل انسانی در مخازن خود فراهم کرده‌ تا از این اسناد محافظت شود و الگویی برای سایر مراکز بایگانی و اسنادی کشور باشد.

وی افزود: بند دوم، نحوه دسترسی مردم به این اسناد است؛ همانطور که در قانون اسنادی کشور گفته شده‌، اسناد برای دسترسی بهتر مردم در سازمان اسناد نگه‌داری می‌شوند. تلاش کرده‌ایم که برحسب اسناد آرشیوی و محرمانه دسترسی پژوهشگران و محققان به اسناد را فراهم کنیم.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: در بند سوم نیز تاکید شده که دستگاهی که اسناد خود را به سازمان اسناد منتقل کرده‌است، در صورت لزوم به اصل اسناد به‌ویژه در اسناد مراجع قضایی مطابق آئین‌نامه مصوب شورا، در اختیار بالاترین مقام مسئول دستگاه قرار بگیرد.

زرافشان با اشاره به اینکه احساس نیاز به این اسناد از سمت هر دو دستگاه بود، خاطرنشان کرد: گاهی برخی سازمان‌ها به حفاظت از اسناد راکد خود احساس نیاز می‌کنند تا در 100سال آینده به آن دسترسی پیدا کنند. همچنین طبق قانون مصوب سال 1349 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با هدف جمع‌آوری و نگه‌داری از این اسناد تاسیس شد و حفظ اسناد، وظیفه این سازمان است.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: آرشیو ملی کشورها وظیفه دارند تا اسناد و منابع تاریخی کشورها را حفظ و نگه‌داری کنند و اسناد با وجود اینکه بیانگر رویدادهای گذشته هستند؛ آینده‌ساز هستند و هویت کشورها را شکل می‌دهند.

زرافشان با اشاره به تعهدات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این تفاهم‌نامه گفت: این سازمان نیز متعهد شده‌است که تمامی اسناد راکد مکتوب دیداری، شنیداری و دیجیتال شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را به‌همراه نسخه پشتیبان دیجیتال آن‌ها به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتقل کند.

وی در ادامه بیان کرد: تفاهم‌ دو جانبه‌ای نیز میان دو سازمان برای برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های آموزشی با محوریت اسناد شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور منعقد شده‌است.

نظر شما