شناسهٔ خبر: 61561 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: به ازای هر جایگاه شغلی دانشگاهی ۳۳ متقاضی وجود دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز به ازای هر یک جایگاه شغلی دانشگاهی ۳۳ متقاضی وجود دارد و در برخی پست‌های عضویت هیئت علمی این عدد به ۱۵۰ متقاضی هم می رسد.

به ازای هر جایگاه شغلی دانشگاهی ۳۳ متقاضی وجود دارد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  جمعی از اعضای انجمن علمی ارتباط صنعت و دانشگاه با سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا دیدار و گفتگو کردند.

عاملی گفت: اگر کاری در حوزه علم و فناوری استمرار پیدا کند این استمرار نمایانگر قوت و توانمندی کار است و ما در مورد انجمن ارتباط صنعت و دانشگاه خوشبختانه این موضوع را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: در بحث ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت آنچه که اهمیت دارد توجه به این موضوع است که منظور از صنعت بازار کار است که شامل بازار بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات و سایر بازارهای کار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یک نگرانی در خصوص برقراری رابطه بین دانشگاه، صنعت و دولت وجود دارد و آن نگرانی این است که نگاه سنتی نمی‌تواند ما را به هدف مطلوبمان برساند.

به ازای هر جایگاه شغلی دانشگاهی ۳۳ متقاضی وجود دارد

عاملی با اشاره به وضعیت بازار کار کشور گفت: امروز به ازای هر یک جایگاه شغلی دانشگاهی ۳۳ متقاضی وجود دارد و در برخی پست‌های عضویت هیئت علمی این عدد به ۱۵۰ متقاضی هم می‌رسد.

وی افزود: برنامه آمایش آموزش عالی با مسئله اشتغال فارغ‌التحصیلان ارتباط کامل دارد. در واقع طرح آمایش به ظرفیت‌های دانشگاهی و نیازهای محلی بازار توجه می‌کند و فارغ‌التحصیل به‌طور نسبی متناسب با نیاز بازار کار پیش‌بینی می‌شود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: رابطه سه‌ضلعی میان دانشگاه، صنعت و دولت باید به یک سیستم هوشمند تبدیل شود و اگر این سیستم هوشمند ایجاد شود دیگر یک رشته دانشگاهی بدون توجه به بازار کار آن رشته شکل نمی‌گیرد، البته لزوماً هم رشته با هدف شغل بوجود نمی‌آید و توسعه ظرفیت دانش یک بعد مهم از توسعه دانش‌های آموزش عالی نیز هست.

عاملی با تأکید بر لزوم استفاده از تجربیات سایر کشورها در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان گفت: در برخی کشورها مانند ژاپن، دانشجو از همان ترم‌های ابتدایی وارد کارورزی می‌شود و در این کشورها دانشجو از کارورزی خود حقوق هم دریافت می‌کند که باید این تجربه در کشور ما نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: دانشگاه‌های معتبر جهان از همان ابتدای تحصیل، دانشجو را برای اشتغال در رشته‌های مرتبط تربیت می‌کنند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی ادامه داد: یکی از کارهایی که انجمن‌های علمی مانند انجمن ارتباط صنعت و دانشگاه می‌توانند انجام دهند ایجاد همین سیستم یکپارچه ارتباط میان صنعت، دولت و دانشگاه است.

تأکید بر جلوگیری از جدا شدن دانشجویان پس از فراغت از تحصیل از محیط دانشگاه

وی گفت: حفظ ارتباط با فارغ‌التحصیلان و جلوگیری از جدا شدن دانشجویان پس از فراغت از تحصیل از محیط دانشگاه یکی از موضوعات مهمی است که در دانشگاه‌های برتر جهان وجود دارد و باید این سیستم در دانشگاه‌های کشورمان نیز ایجاد شود.

عاملی افزود: این موضوع در مورد اساتید بازنشسته هم باید مدنظر باشد و به محض بازنشستگی باید به استاد بازنشسته برجسته عنوان "استاد برجسته" اعطا شود تا از دانش ارزشمند آنها استفاده شود.

وی با تأکید بر لزوم جوان‌گرایی در مدیریت کشور گفت: واقعیت این است که نسل جوان از یک خطرپذیری و نزدیکی به واقعیت‌های اجتماعی برخوردار است و البته این به معنای کم‌توجهی به تجربه افراد باتجربه نیست.

یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور، نسل جوان اهل علم و دانش هستند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید سرمایه‌های کشور را حفظ کنیم و یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور، نسل جوان اهل علم و دانش هستند.

وی با اشاره به کاهش وزن و نقش دولت‌ها در امور اجرایی گفت: در موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه، دولت تنها نقش هماهنگ‌کننده را دارد و حتی وظیفه تأمین منابع مالی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز بر عهده دولت نیست و باید به‌عنوان تسهیل‌کننده امور اداری و خدمات پشتیبان و همچنین حضور حمایتی در حوزه مهم و فراگیر حضور پرقوت داشته باشد. در واقع ما به سمت دولت کوچک و بازار مردم‌نهاد بزرگ حرکت می‌کنیم.

مسعود شفیعی، دبیر اجرایی کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی نیز در این جلسه گزارشی از فعالیت‌های این کنگره ارائه داد و گفت: تا کنون ۲۱ کنگره از سال ۱۳۷۲ به میزبانی دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شده است.

وی ادامه داد: دبیرخانه دائمی برای «کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی» تشکیل شده و همچنین از سال ۱۳۸۳ «انجمن جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه» زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغاز کرد.

شفیعی در پایان از برگزاری بیست و دومین «کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی» در شیراز خبر داد و گفت: افتتاحیه این کنگره در روز سه‌شنبه ۶ اسفندماه ۹۸ و همچنین اختتامیه روز چهارشنبه ۷ اسفندماه ۹۸ برگزار خواهد شد و از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حضور در مراسم اختتامیه جهت ایراد سخنرانی دعوت کرد.

نظر شما