شناسهٔ خبر: 61638 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

در ایران کجا لابستر بخوریم؟

لابستر یا شاه‌میگوی خاردار یکی از آبزیان آب‌های جنوبی ایران است که زمان زیادی از راه یافتن آن به سفره‌های ایرانیان نمی‌گذرد و در کنار انواع ماهی و میگو، به‌نوعی سوغات بندرها و جزیره‌های جنوب ایران مانند کیش و چابهار به‌شمار می‌آیند. لابسترهایی که در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند، ظاهری شبیه به خرچنگ دارند، اما از نظر زیست‌شناسی در رده‌ی میگوها قرار می‌گیرند. به‌خاطر خارهایی که روی بدن اینگونه لابسترها وجود دارد، آن‌ها را شاه‌میگوی خاردار هم می‌نامند.

گفته می‌شود این شاه‌میگوهای خاردار از نظر شرعی همان حکم میگو را دارند و خوردن آن‌ها مانع شرعی ندارد. کسانی که به این نوع غذای دریایی علاقه دارند، گوشت آن‌ها را بسیار مغذی و پرفایده می‌دانند و خواص بهداشتی بسیاری برای آن‌ها برمی‌شمارند. خوردن لابستر موجب تقویت سوخت‌وساز و دستگاه ایمنی بدن، متعادل‌کردن سطح قند و کلسترول خون می‌شود. همچنین، این خوراکی‌های لذیذ دریایی، منبعی عالی برای مواد معدنی مانند مس، روی، آهن، فسفر، ید، کلسیم، منیزیم، ویتامین‌های B، A، E و اسید چرب امگا ۳ هستند. نکته‌ی دیگر آنکه خوردن منظم لابستر این مزیت را دارد که مانع از بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، کم‌خونی، افسردگی و اختلال در تیروئید در افراد مختلف می‌شود.

این آبزیان عمدتا در حوالی جزایر کیش و قشم و در بندر چابهار در سیستان و بلوچستان پرورش می‌یابند. شیوه‌ی خاص پخت این جانوران دریایی بحث‌های زیادی را برانگیخته است. برخی معتقد هستند که بهترین روش پخت لابستر آن است که این جانوران را زنده در آب در حال جوش قرار بدهند و صبر کنند تا در حین پخته شدن، بمیرد. آن‌ها برای توجیه این روش آشپزی غیرمعمول خود، به‌غیر از خوشمزه‌تر شدن گوشت آن، دلایل علمی و بهداشتی زیادی هم مطرح می‌کنند و می‌گویند با این روش می‌توان از انتشار بیشتر میکروب‌های مضر موجود در گوشت لابسترها جلوگیری کرد. رستوران‌های زیادی در شهرهای مختلف ایران مشغول به کار هستند که این آبزیان دریایی را با به‌صورت آب‌پز، بخارپز یا سرخ‌شده به همراه مخلفات دیگر طبخ می‌کنند و به مشتریان می‌فروشند. قیمت هر پرس لابستر از ۱۹ هزار تومان آغاز می‌شود.

رستوران‌های دریایی متعددی در شهرهای مختلف هستند که در کنار انواع و اقسام غذاهای دریایی دیگر، لابستر نیز سرو می‌کنند. شرایطی را تصور کنید که با تور کیش به این جزیره در جنوب ایران سفر کرده‌اید، به رستورانی در یکی از ساحل‌های صخره‌ای آن رفته‌اید و منظره‌ای از آب‌های آرام خلیج فارس را تماشا می‌کنید. صدای امواج دریا از فاصله‌ای نزدیک به‌گوش می‌رسد، لابه‌لای این صداها، بوی ماهی تازه نیز استشمام می‌شود و شما نیز در همین حین، لابستر خوشمزه و تازه‌ای را نوش‌جان می‌کنید که حاصل صید روزانه و دسترنج ماهیگیران زحمتکش خطه‌ی جنوب کشور است.

رستوران‌های میرمهنا، توتی فروتی و فودلند کیش در جزیره‌ی کیش چند نمونه از رستوران‌های این جزیره‌ی مرجانی هستند که طعم ماندگار دریا را به بهترین نحو ممکن به مشتریان خود می‌چشانند. رستوران بام چابهار،‌ رستوران بلوچ و رستوران خلیج هم در چابهار مهمانان خود را به تجربه‌ی طعم متفاوت شاه‌میگوهای آب‌های جنوب ایران دعوت می‌کنند. در قشم نیز، رستوران‌های قلعه و ناخدا علی این ماموریت خوشمزه را به عهده گرفته‌اند و در انجام آن از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند. رستوران‌های جنوب نه‌تنها یکی از بهترین غذاهای دریایی آن منطقه را پیش روی‌تان می‌گذارند، بلکه برخی از آن‌ها به‌تنهایی در زمره‌ی جاهای دیدنی این جزایر قرار می‌گیرند و حتی اگر میلی به غذا ندارید، ولی باید برای تماشای آن‌ها بروید.

برای خوردن لابستر در ایران نیازی نیست که حتما زحمت رفتن تا جنوب را متحمل بشوید. در شهرهایی چون تهران، شیراز، اصفهان و مشهد هم می‌توان رستوران‌های دریایی خوبی پیدا کرد که چنین غذاهایی را به‌صورت حرفه‌ای و در سطحی عالی می‌پزند. اما پیشنهاد می‌کنیم لذت خوردن این خوراک دریایی خوشمزه را با خاطره‌ی یک سفر به‌یادماندنی به خطه‌ی خونگرم جنوب ترکیب کنید و برای خوردن دستپخت آشپزهای متبحر جنوبی، سری به شهرهای پایین نقشه‌ی ایران بزنید تا در کنار لابستر، غذاهای محلی دیگری چون قلیه‌ماهی، هواری، میگو پفکی، دو پیازه میگو، ماهی کبابی و سوراغ را نیز امتحان کنید. برای این کار کافی است با مراجعه به مجله گردشگری کجارو، مرجع جامع تورهای ارزان داخلی و خارجی، انواع مختلف آفرهای تور چابهار، تور کیش و تور قشم را مشاهده و قیمت‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنید. همچنین، اطلاعات دقیقی درباره‌ی شهرهای مختلف ایران، جاهای دیدنی و آداب و رسوم و غذاهای محلی هر منطقه به همراه فهرست هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید آن‌ها در قالب یک راهنمای سفر تهیه شده است که همگی در این سایت به‌راحتی قابل دسترسی هستند.

تنها جاذبه‌ی گردشگری قابل‌توجه در قشم و کیش و چابهار و سایر شهرهای جنوبی ایران، غذاها، ماهی‌ها، میگوها و لابسترهای آن‌ها نیستند. بلکه هر کدام از آن‌ها دارای جاهای دیدنی حیرت‌انگیزی هستند که از نظر ارزش گردشگری، کمتر از خوراکی‌های متنوع و خوشمزه‌ی آن‌ها نیستند. پس‌از صرف یک بشقاب لابستر و بیرون آمدن از بام چابهار، سری به کوه‌های مینیاتوری، تالاب لیپار، جنگل حرا، گورستان جن، سواحل مکران و غارهای سه‌گانه تیس در این شهر بزنید و به تماشای شگفتی‌های طبیعی این منطقه بنشینید. کیش، علاوه بر مراکز خرید متعدد، از مجموعه‌های ورزشی و امکانات تفریحی متنوعی هم برخوردار است و قشم نیز یکی از عجیب‌ترین دره‌های فرسایشی جهان را دارا است. دره‌ی تندیس‌ها، ژئوپارکی در جزیره‌ی قشم است که حاصل فرسایش زمین طی سال‌های طولانی به این شکل درآمده است و اکنون، به‌خاطر وجود اشکال مختلف در طرح‌ها و حجم‌های مختلف به این نام خوانده می‌شود. غار خربس، ساحل نقره‌ای، گنبد نمکی، جزیره‌ی هنگام و دره‌ی ستاره‌ها نیز چند نمونه از جاهای دیگر دیدنی قشم هستند. برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی قشم، مقایسه‌ی قیمت تور قشم و دیگر تورها از موتور جستجوی کجارو استفاده کنید.

نظر شما