شناسهٔ خبر: 61692 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزوده‌شدن مرگ‌ومیر اهالی قلم به تعطیلی‌های ناشی از کرونا

علاوه بر تعداد و تاثیر اخبار مربوط به تعطیلی‌ یا تعویق برنامه‌ها به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، هفته‌ای که گذشت دربردارنده 4 خبر درگذشت از چهره‌های ادبی ایران و جهان بود.

افزوده‌شدن مرگ‌ومیر اهالی قلم به تعطیلی‌های ناشی از کرونا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ گزارش «یک‌هفته با کتاب» دومین هفته اسفند ۹۸، ۱۱ خبر برگزیده را در حوزه کتاب و نشر در خود جا داده که ۳ عنوان از آن‌ها مربوط به اخبار بین‌المللی و خارجی هستند. یک‌نکته بارز و مشابهت بین گزارش این‌هفته و هفته گذشته، حضور پررنگ خبرهای مربوط به تعطیلی یا تعلیق فعالیت‌های فرهنگی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان است.

۱۱ خبر از اخبار گزارش هفته گذشته هم که ۱۸ خبر را در خود جا داده بود، مربوط به لغو یا تاخیر در اجرای برنامه‌های فرهنگی بودند. به‌هرحال در گزارش این‌هفته هم که ۱۱ خبر دارد، ۵ خبر مربوط به ویروس کرونا هستند.

گزارش این‌هفته با جهش قیمت کاغذ شروع شده و سپس با ۴ خبر درباره ویروس کرونا در ایران دنبال می‌شود. یکی از ویژگی‌های دیگر این‌گزارش، تعداد بالای اخبار مرگ و میر اهالی قلم و فرهنگ است؛ به‌گونه‌ای که در متن آن، ۳ خبر درگذشت از چهره‌های ایرانی و یک خبر درگذشت از چهره‌های خارجی مرور شده است.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» دومین هفته اسفند را از نظر می‌گذرانیم؛

جهش رو به بالای قیمت کاغذ

طبق یکی از خبرهای روز یکشنبه این‌هفته، با وجود اعلام تعویق زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، جهشی عجیب در قیمت انواع کاغذ به ویژه کاغذ تحریر و بالک ناشران اعلام شد. به‌این‌ترتیب، انواع کاغذ تحریر ۷۰ و ۸۰ گرمی که در ابعاد ۶۰ در ۹۰ و به فروش می‌رسد، این هفته با افزایش قیمت با متوسط قیمت هر بند ۲۵۵ و ۳۱۰ هزار تومان قیمت خوردند. و برای همین کاغذ با ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ نیز قیمت متوسط هر بند ۳۵۵ و ۴۱۰ هزار تومان به فروش رسیدند.

در زمینه کاغذ بالک نیز، هر بند کاغذ ۵۵ گرمی با ابعاد ۶۰ در ۹۰ با قیمت ۲۰۴ هزار تومان و با ابعاد ۷۰ در ۱۰۰ با قیمت ۲۸۵ هزار تومان به فروش رسیدند.

تعویق اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی

طبق یکی از خبرهای روز شنبه این‌هفته و اعلام معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مراسم پایانی جام باشگاه‌های کتابخوانی که قرار بود ۲۱ اسفند برگزار شود، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اولویت سلامت جامعه در وضعیت کنونی منتفی شد.

تعویق برگزاری عیدانه کتاب

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، روز دوشنبه ۱۲ اسفند از تعویق برگزاری طرح عیدانه کتاب به‌دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: علی‌رغم فراهم‌بودن تمام زیرساخت‌های فنی برای برگزاری طرح عیدانه کتاب ۹۹ و اعلام آمادگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و شهرداری مشهد برای تامین بودجه، اجرای این طرح به سال آینده موکول شد.

تمدید تعطیلی کتابخانه‌های عمومی تهران

روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند هم خبر دیگری درباره تاثیرات شیوع کرونا بر عرصه کتاب و کتابخوانی منتشر شد. طبق این‌خبر که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب یک اطلاعیه منتشر شد، تعطیلی کتابخانه‌های عمومی کشور که پیش‌تر تا ۱۲ اسفند اعلام شده بود، تا روز ۱۶ اسفند پایان هفته جاری تمدید شد.

ضدعفونی‌کردن کتابخانه‌های شهرداری تهران

همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و پیرو توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از جمله کتابخانه‌های این‌سازمان، برای مقابله با شیوع ویروس مورد اشاره ضدعفونی شد.

درگذشت یاور همدانی

احمد نیک‌طلب مشهور به یاور همدانی از شاعران همدان و ایران سه‌شنبه این‌هفته بر اثر ایست قلبی در سن ۸۵ سالگی درگذشت. همدانی از دهه ۳۰ با رادیو ایران همکاری داشت و کنار شخصیت‌هایی چون رهی معیری فعالیت می‌کرد و ترانه‌های بسیاری از او تبدیل به قطعات موسیقی و آوازی شده‌اند.

درگذشت جعفر کاظمی

جعفر کاظمی نویسنده دفاع مقدس که از چندی پیش‌، به‌دلیل بیماری آنفولانزا در بیمارستان بستری شده بود، صبح دوشنبه ۱۲ اسفند در بیمارستان شهدای یافت‌آباد درگذشت. این‌نویسنده، نگارش کتاب‌هایی چون «نیمکت‌های سوخته» و «اکیپ حاج‌هادی» را در کارنامه دارد.

درگذشت سید علی حسینی ایمنی

حجت الاسلام سید علی حسینی ایمنی هم از شاعران معاصر استان مازندران این‌هفته درگذشت. او متولد دی ماه ۱۳۵۱ در بابل است که در سال ۱۳۶۸ وارد حوزه علمیه شد و در کنار آن در رشته‌ حقوق از دانشگاه مفید قم در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد.

تعطیلی نمایشگاه کتاب پاریس در پی شیوع کرونا

برگزاری نمایشگاه کتاب پاریس که قرار بود از ۱ تا ۴ فروردین سال آینده برگزار شود، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. این‌خبر را ونسان مون تاین رئیس اتحادیه ملی نشر فرانسه و رئیس نمایشگاه کتاب پاریس در مصاحبه با لوموند اعلام کرد.

درگذشت ارنستو کاردنال

کشیش ارنستو کاردنال که یکی از تحسین‌شده‌ترین شاعرها و چهره‌های مذهبی آمریکای لاتین بود و با خدمت کردن به دولت انقلابی نیکاراگوئه در دهه هشتاد میلادی مقابل کلیسای رومن کاتولیک ایستاد، روز یکشنبه این‌هفته، در ماناگوا در ۹۵ سالگی از دنیا رفت.

انتشار فهرست اولیه جایزه ادبی زنان ۲۰۲۰

این‌هفته همچنین فهرست بلند نامزدهای امسال «جایزه ادبیات داستانی زنان» امسال در وب‌سایت این جوایز اعلام شد. این‌فهرست با انتخاب ۱۶ کتاب بین ۱۵۲ عنوان اولیه ارائه شده است.

جایزه ادبیات داستانی زنان پیش از این با عنوان جایزه «اورنج» و بعد با عنوان «بیلیز» اهدا می‌شد. این جایزه مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا برای نویسندگان زن است و از سال ۱۹۹۶ اهدا می‌شود.

نظر شما