شناسهٔ خبر: 61752 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موانع گفت‌وگو میان پیروان دو دین مسیحیت و اسلام بررسی شد

چندی پیش کنفرانسی با عنوان «گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت از نگاه کلیساهای کاتولیک و پروتستان» در آلمان برگزار و در آن موانع و مواردترغیب کننده گفتگو میان پیروان این دو دین بررسی شد.

موانع گفت‌وگو میان پیروان دو دین مسیحیت و اسلام بررسی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  نرخ بالای مهاجرت مسلمانان به آلمان باعث شده که برقراری ارتباط میان مسیحیان و مسلمانان به موضوعی مهم در این کشور تبدیل شود. از این رو، تاکنون کنفرانس‌های مختلفی درباره گفت‌وگو و روابط مسیحیان و مسلمانان در آلمان برگزار شده است. هفته گذشته نیز آکادمی‌های دو کلیسای بزرگ در زاکسن-آنهالت، میزبان کنفرانسی با عنوان «گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت از نگاه کلیساهای کاتولیک و پروتستان» بودند. شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، درباره موانع و  موارد ترغیب‌کننده در گفت‌وگو میان پیروان دو دین مسیحیت و اسلام به بحث پرداختند.

برقراری گفت‌وگو میان مسیحیان و مسلمانان در آلمان، اتفاق جدیدی نیست. سال‌ها، هردو گروه تلاش کرده‌اند تا  برای از بین‌بردن پیش‌داوری و تعصبات موجود، راه‌حلی پیدا کنند. آمارها نشان می‌دهند که مسلمانان کمتری در شرق آلمان(به استثنای برلین) نسبت به غرب این کشور زندگی می‌کنند و از این رو، ایالت‌های شرق آلمان تاکنون میزبان کنفرانس‌های متعدد با موضوع مسلمانان نبوده‌اند.

سوزانه براندز، از مسئولان بخش آموزش بزرگسالان در کلیسای کاتولیک در ایالن زاکسن-آنهالت است. او درباره دلیل برگزاری کنفرانس در زاکسن-آنهالت می‌گوید: ما همیشه شاهد نژادپرستی علیه مسلمانان در آلمان هستیم. برخی فکر می‌کنند که این نژادپرستی به دلیل فعالیت گروه‌های راستگرای افراطی است، اما در ادارات مختلف، مراکز شهر، مدارس و حتی کلیساها نیز ما شاهد اعتقادات نژادپرستانه علیه مسلمانان هستیم. من معتقدم که ایجاد ارتباط میان مسلمانان و غیرمسلمانان باعث کاهش این تعصبات می‌شود.

از مسلمانان شناخته‌شده‌ای که به این کنفرانس دعوت شده بودند نیز می‌توان به پینار چتین، رئیس آکادمی اسلام در آلمان اشاره کرد. آکادمی اسلام آلمانی دو سال است که با هدف ارتباط بیشتر جوانان مسلمان و پیروان سایر ادیان در برلین راه‌اندازی شده است.

چتین گفت: مسیحیان و مسلمانان، دغدغه‌های مشترک زیادی دارند و موضوعات مختلفی برای بحث میان مسیحیان و مسلمانان وجود دارد. پیروان ادیان الهی معمولا دغدغه‌های مشترکی در جامعه دارند. علاوه بر این، می‌توان با برگزاری اردوهای مشترک نیز به نزدیک‌شدن افراد کمک کرد.

وی همچنین درباره مشکلات موجود توضیح داد: متاسفانه بسیاری از مسلمانان به زبان آلمانی تسلط ندارند و این مسئله ارتباط میان مسلمانان و مسیحیان را کمتر می‌کند.

 علاوه بر این‌ها، شرکت‌کنندگان در کنفرانس زاکسن-آنهالت معتقدند که برقراری گفت‌وگو میان پیروان دو دین اسلام و مسیحیت به ادغام بهتر کودکان و نوجوانان مهاجر در سیستم آموزش آلمان کمک می‌کند. مسئولان هر دو کلیسای بزرگ زاکسن-آنهالت همچنین تلاش می‌کنند تا مسلمانان را به ارتباط بیشتر با مسیحیان ترغیب کنند. آن‌ها می‌خواهند که اعتماد مسلمانان را جلب کنند. اما در این میان، مشکلات زیادی نیز وجود دارد.

کشیش اندرآس گوتسه از کلیسای انجیلی معتقد است: مساجد دیتیب در آلمان از سوی دولت ترکیه حمایت می‌شوند. او بارها به این مسئله اعتراض کرده است. همچنین برخی اسقف‌ها به برگزاری اعیاد اسلامی در آلمان انتقاد می‌کنند.

توماس وورتس از آکادمی کلیسای کاتولیک هم گفت: این مسائل حل شدنی است موضوعات بحث‌برانگیز زیادی وجود دارد. اما همیشه گفت‌وگو می‌تواند به حل مشکلات کمک کند.

نظر شما