شناسهٔ خبر: 61765 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طرح‌های ارشاد برای حمایت از ناشران و کتابفروشان

مدیرعامل خانه کتاب گفت: چنانچه شرایط کشور به ثبات برسد و وزارت بهداشت اجازه تردد به مردم دهد، برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا در ماه رمضان همزمان با بهار دلها، بهار کتاب را کلید زده و طرح بهارانه را اجرایی کنیم.

طرح‌های ارشاد برای حمایت از ناشران و کتابفروشان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره طرح عیدانه، بهارانه و تخفیف پست کتاب تا پایان فروردین ۱۳۹۹ با حدود ۵۰ درصد تخفیف، اظهار داشت: با همکاری معاونت فرهنگی و شرکت پست چند سالی است بحث سامانه پست انجام شده و پست پیش از این تخفیف برای کتاب‌های تا سقف ۴۰ درصد قائل می‌شد، اما اکنون با حضور ویروس کرونا شرایط کشور متفاوت شده است و شرایط اقتصادی در حوزه فرهنگ و هم ناشران کتابفروشان و موزعان و افرادی که اینترنتی کتاب می‌فروختند را تحت تاثیر قرار داده است. 
مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت ماندن مردم در خانه است تا از گردنه سخت بیماری عبور کنیم، بیان داشت: از این رو قرار شد تمهیداتی اندیشیده شود تا مردم از فرصت ماندن در خانه برای کتابخوانی استفاده کنند، هماهنگی میان معاونت فرهنگی ارشاد صورت گرفت تا بخشی از یارانه معاونت فرهنگی ارشاد را در حوزه پست هزینه کنیم.
وی متذکر شد: با توجه به اینکه ۴۰۰ ناشر و کتابفروش طی یک سال گذشته در سامانه پست کتاب ثبت‌نام کرده بودند، ما شرایطی را فراهم کردیم تا آن‌ها بتوانند تا سقف ۲ کیلو کتاب را برای افراد در سراسر کشور ارسال کنند، از این رو ناشران کتابفروشان، موزعان و فعالان حوزه اینترنتی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند تا با حداقل قیمت کتاب‌ها ارسال شود، این طرح تا پایان فروردین ۹۹ انجام می‌شود.
حسینی‌پور افزود: ما رصد را ادامه می‌دهیم و چنانچه لازم باشد طرح پس از فروردین تمدید شود، این امر انجام خواهد شد، اما چنانچه از ویروس کرونا عبور کنیم و شرایط کشور پایدار شود، تمهید دیگری می‌اندیشیم.
این مقام مسئول افزود: اگر شرایط کشور متفاوت شود و از ویروس کرونا عبور کنیم به «طرح بهارانه کتاب» می‌رسیم و آن را اجرا خواهیم کرد، پیش از این قرار بود طرح «عیدانه» اجرا شود، اما با توجه به توصیه وزارت بهداشت، ما طرح عیدانه را لغو کردیم، زیرا تابع سیاست وزارت بهداشت هستیم، چنانچه شرایط کشور به ثبات برسد و این وزارتخانه اجازه تردد به مردم دهد، برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا در ماه رمضان همزمان با بهار دلها، بهار کتاب را کلید زده و طرح بهارانه را اجرایی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تمام موارد مطرح شده برای طرح‌های مختلف منوط به سیاست‌های وزارت بهداشت است، درباره بودجه طرح‌های فصلی اضافه کرد: تمام جوانب بودجه طرح بهارانه دیده شده اما باید تکلیف نمایشگاه کتاب هم مشخص شود، چنانچه قرار باشد نمایشگاه کتاب را در خرداد یا فصلی دیگر داشته باشیم باید تدابیر بودجه آن را هم در نظر بگیریم، اما برای طرح بهارانه با قدرت بیشتر پیش می‌رویم، باید شرایطی را فراهم کنیم تا ناشران و کتابفروشان از این فرصت استفاده کنند و از تعطیلی بازار که آنها را تحت تاثیر قرارداده عبور کنند، چرا که آن‌ها سال مالی خود را بر این مبنا طراحی کرده بودند. پیش از این شهرداری تهران و مشهد اعلام آمادگی کرده بودند تا در طرح عیدانه همکاری خواهند کرد. امیدواریم سایر شهرها هم وارد این گود شوند تا طرح جامع و قدرتمندی را اجرا کنیم.

نظر شما