شناسهٔ خبر: 61776 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

انواع روش های طراحی سایت با مقایسه بین وردپرس، جوملا و دروپال

اینترنت

طراحی سایت با انواع سیستم مدیریت محتوا (CMS) وردپرس، جوملا و دروپال (DNN) انجام می‌شود. حالا شما فکر می‌کنید کدامیک از این روش‌ها برای طراحی سایت مؤثرتر است؟ براستی هر یک از این CMSها چه تفاوتی با هم دارند؟ شما فکر می‌کنید برای داشتن یک سایت حرفه‌ای کدامیک مناسب‌ترند؟ در ادامه به بررسی انواع روش‌های طراحی سایت با مقایسه‌ی بین سه روش وردپرس، جوملا و DNN می‌پردازیم.

هزینه‌ی طراحی سایت با وردپرس، جوملا و دروپال


هر یک از این سه CMS به طور رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند. کافیست به وب سایت‌های رسمی آن‌ها بروید و CMS مورد نظر خود را دانلود و نصب کنید. اما هزینه‌ی طراحی سایت با هر یک از این روش‌ها بعد از نصب شروع می‌شود. در واقع این هزینه شامل دامنه و هاست (میزبانی وب) است. 
هزینه‌ی خرید دامنه و هاستینگ برای هر سه CMS یکسان است. در کنار آن باید افزونه‌هایی را برای افزایش قابلیت سایت خود خریداری کنید. افزونه‌های ورودپرس از رایگان تا 200 دلار در دسترس همه‌ی کاربران قرار دارند. افزونه‌های جوملا از رایگان تا 70 دلار و افزونه‌های دروپال هم از رایگان تا 100 دلار هستند. شما با توجه به قیمت هر افزونه و کاربران آن را خریداری می‌کنید. 
سطح تخصص مورد نیاز در CMSها
هر یک از این سیستم مدیریت محتوا برای طراحی سایت تخصص‌های ویژه‌ای دارند. این CMSها هر چند وقت یکبار بروزرسانی می‌شوند. پس می‌توانید با انتخاب یکی از این روش‌ها، سایت پیشرفته‌ای برای خود طراحی کنید. وردپرس یکی از ساده‌ترین سیستم‌های مدیریت محتواست که قابلیت‌های متعددی برای طراحی سایت دارد. در عین حال قابلیت سفارشی‌سازی هم دارد.
اکنون بسیاری از شرکت‌های هاستینگ از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند. در واقع لازم نیست تا نگران راه‌اندازی فنی سرور باشید. زیرا حتی نصب وردپرس هم به راحتی و توسط شرکت میزان انجام می‌شود. سفارشی‌سازی وردپرس با یک رابط کاربری ساده همراه با تغییر رنگ، بک گراند و سایر عناصر بصری انجام می‌شود. 
جوملا و دروپال توسعه‌دهنده محورتر هستند. برای کار با این دو CMS باید با HTML و PHP آشنا باشید تا بتوانید یک سایت شخصی و دلخواه خود را طراحی کنید. در وردپرس به اندازه‌ی جوملا و دروپال افزودنی‌های متنوع وجود ندارد. در بیشتر مواقع که بخواهید ظاهر سایت را شخصی‌سازی کنید، حتماً باید از جوملا و دروپال استفاده کنید. 
البته افزونه‌های زیادی برای وردپرس طراحی شده است. اکنون بسیاری از کسانی که با جوملا و دروپال کار می‌کنند، بر روی افزونه‌های مرتبط با وردپرس هم فعالیت دارند. 
 کدامیک از CMSها محبوب‌تر است؟
وردپرس در مسابقه‌ی محبوبیت بین سه سیستم مدیریت محتوا، رتبه‌ی بالاتری نسبت به آن دو دارد. این سیستم مدیریت محتوا برای طراحی حدود 35 درصد از سایت‌های سراسر جهان استفاده شده است. در حالی که جوملا 2.7 درصد و دروپال 1.7 درصد استفاده شده است. از وردپرس برای طراحی سایت کاخ سفید، دانشگاه واشنگتن، ps4 و ... استفاده شده است.
از جوملا هم برای سایت‌هایی مثل RogerFederer.com، راجر فدر و مرکز اطلاعات منطقه ای سازمان ملل استفاده شده است. در ایران وردپرس بیشترین کاربرد را برای طراحان سایت دارد.


 
انتخاب طرح برای CMS
کیفیت طراحی سایت عامل مهمی در انتخاب CMS است. همه ما می خواهیم وب سایت‌های زیبایی طراحی کنیم. در وردپرس امکانات زیادی برای طراحی مدرن و بهینه وجود دارد. به طوری که با تنظیم سرح پیش‌فرض کناری می‌توانید مدل‌های منحصر به فرد برای سایت خود ایجاد کنید. مضامین و قالب‌های متعددی هم در معرض نمایش قرار می‌گیرد. در حالی که دروپال و جوملا کمی قدیمی‌تر به نظر می‌رسند.
برای وردپرس هزاران موضوع وجود دارد که برخی از آن‌ها رایگان و برخی هم با پرداخت هزینه قابل دسترسی هستند. برای شروع، می توانید به دایرکتوری رسمی قالب در وبسایت وردپرس بروید. حدود 10،000 موضوع رایگان در این سایت وجود دارد. تم‌های زیبایی نیز با قیمت بین 10 تا 250 دلار به فروش می‌رسد. در دروپال و جوملا هیچ تم رایگانی وجود ندارد که برای طراحی سایت مناسب باشد. البته تم‌های پولی از تنوع زیادی برخوردارند.
 گزینه های سفارشی سازی
یک سایت سفارشی‌سازی شده جذابیت بیشتری برای کاربران دارد. در وردپرس تمامی افزونه‌های جدید در دسترس است. در جوملا و دروپال هم می‌توانید ماژول‌های جدیدی به سایت خود اضافه کنید. ایده‌ی پشت هر سه CMS یکسان است و هیچ تفاوتی با هم ندارند.
در وردپرس حدود 50 هزار افزونه وجود دارد که بدون برنامه نویسی می‌توانید برای سایت خود استفاده کنید. در جوملا نیز حدود 8 هزار برنامه‌ی افزودنی برای فهرست در دسترس است. در دروپال حدود 44 هزار ماژول طراحی شده است که البته از آن‌ها برای نقاط خاصی از سایت استفاده می‌شود. در این بین وردپرس بیشتر افزونه را دارند که برای سراسر سایت قابل استفاده هستند. 
جوملا نسبت به وردپرس برنامه‌های افزودنی کمتری را ارائه می‌دهد. پس شما باید خودتان برای قسمت‌های مختلف سایت مثل گالری، سئو، تجزیه و تحلیل، فرم‌های تماس و غیر تلاش کنید. در دروپال هم ماژول‌ها بر روی توسعه‌دهنده متمرکز شده است. شما می‌توانید از راه‌های مختلفی برای گسترش API و مدیریت پیشرفته‌ی سایت استفاده کنید.


 
امنیت و بروزرسانی در طراحی سایت
برای داشتن سایتی مطمئن باید به قسمت بروزرسانی و همچنین امنیت CMS توجه کنید. وردپرس در هر 50 یا 60 روز یکبار بروزرسانی و نسخه‌ی جدید آن در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. البته در بروزرسانی‌های کوتاه مدت فقط ایرادات جزئی آن برطرف می‌شود. نسخه‌ی اصلی با تغییرات کلی در هر دو سال یک بار منتشر می‌شود.
جوملا در هر 10 تا 40 روز یکبار بروزرسانی می‌شود. البته این بروزرسانی شامل تغییرات کم است. تغییرات اصلی تقریباً هر سال یک بار انجام می‌شود. دروپال یک برنامه آزاد است که بروزرسانی برای رفع ایرادات هر ماه یک بار انجام می‌شود. البته بروزرسانی برای تغییرات کلی هر دو سال یک بار انجام می‌شود.
در کنار بروزرسانی امنیت سایت هم اهمیت زیادی دارد. سالانه سایت‌های زیادی توسط هکرها، هک می‌شوند. ورود افراد جاعل باعث بروز مشکلات زیادی برای سایت می‌شود. از این نظر وردپرس امنیت بالایی ندارد. به طوری که 90 درصد از کل وب‌سایت‌های وردپرس امنیت بالایی ندارند و خیلی راحت هک می‌شوند.


این امتیاز پایین وردپرس به چند دلیل است:
محبوبیت این سیستم مدیریت محتوا باعث شده تا بسیاری هکرها برای آن نقشه‌ی هک طراحی کنند.
ROI بالاتر وردپرس زمینه‌ی ورود مهاجمین را به سایت آسان می‌کند.
اگر مدیران سایت‌های وردپرس سرمایه‌گذاری امنیتی را انجام دهند، سایت در معرض افراد سوءاستفاده‌گر قرار نمی‌گیرد.
در مورد سایت‌های دروپال و جوملا باید بگوییم که این دو سیستم مدیریت محتوا کمتر در معرض هک قرار گرفته‌اند. به همین دلیل بسیاری از سازمان‌های دولتی و مؤسسات بزرگ به دلیل تمرکز بر امنیت وب سایت، به دروپال اعتماد کرده‌اند.

نظر شما