شناسهٔ خبر: 61857 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تلاطم قیمت در بازار کاغذ و مقوا/جهش کاذب برای تثبیت قیمت

بازار کاغذ و مقوا این روزها بر خلاف پیش‌بینی‌ها با افزایش قیمت روبرو شده است.

تلاطم قیمت در بازار کاغذ و مقوا/جهش کاذب برای تثبیت قیمت

به گزارش فرهمگ امروز به نقل از مهر؛ بازار کاغذ و مقوا این روزها بر خلاف پیش‌بینی‌ها با افزایش قیمت روبرو شده است.

چرا دیگ بازار کاغذ در روزهای تعطیلی و رکود نشر و کتابفروشی‌ها به جوش آمده است؟ علت افزایش عجیب قیمت کاغذ طی روزهای اخیر چیست؟

اینها سوالاتی است که کسانی که می‌توانند پاسخی باری آن داشته باشند این روزها ترجیح می‌دهند نگاهی به گوشی‌های تلفن همراه خود نداشته باشند و اجازه بدهند این تلاطم عجیب در بازار کاغذ به راه خود ادامه دهد

پس از مصوبه ستاد ملی مقابله را کرونا مبنی بر تعطیلی اصناف، تا کنون تمامی دفاتر نشر و نیز کتابفروشی‌های سراسر کشور تعطیل بوده‌اند و با اجرای طرح هوشمند فاصله‌گذاری نیز این تعطیلی کماکان به قوت خود باقی است و بعید است تا قبل از اول اردیبهشت ماه اجازه فعالیت به دست بیاورند. در این موقعیت هفته قبل نیز رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به مهر خبر داد که ۹۰ درصد فعالیت‌های نشر در کشور طی دو ماه اخیر تعطیل شده است و خسارتی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان برای اصناف چاپ و نشر در این زمینه برآورد شده است.

در چنین وضعیتی است که این روزها قیمت کاغذ تحریر برای انتشار کتاب روند افزایشی به خود گرفته است.

اطلاعات منتشر شده در پایگاه مرکز اطلاعات کاغذ ایران حاکی از فروش هر بند کاغذ ۷۰ گرمی تحریر ۷۰ در ۱۰۰ به قیمت ۳۳۳ هزار تومان و هر بند کاغذ هفتاد گرمی تحریر ۶۰ در ۹۰ با قیمت ۲۴۳ هزار تومان دارد. همین محصول در گرماژ هشتاد نیز به ترتیب با نرخ ۴۱۰ و ۳۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در زمینه فروش کاغذ گلاسه - که ماده اولیه تولید جلد کتاب نیز به شمار می‌رود- نیز هر بند گلاسه ۷۰ در صد براق ۹۰ گرمی با قیمت متوسط ۱۷۳ هزار تومان عرضه می‌شود. همین محصول در گرماژ ۳۰۰ و ۲۵۰ با قیمت ۱۸۳ هزار تومان قیمت خورده است.

همچنین تمامی انواع محصول کاغذهای برش خورده نیز همین روند صعودی را طی کرده و تنها کاغذ بالک با روند کاهش قیمت همراه شده است.

در این زمینه خبرگزاری مهر تلاش زیادی کرد تا جویای نظر رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ شود اما وی پاسخی ارائه نکرد.

از سوی دیگر با تشدید شیوع کرونا در کشور تعاونی ناشران کشور آشنا نیز اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی تحویل و فروش کاغذ به ناشران را تعلیق کرده است و تا عادی شدن این شرایط حواله تازه‌ای صادر نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد کاهش قیمت ناشی از رکود شدید ماه‌های اخیر بازار کتاب که کاهش فروش کتاب و در نتیجه کاهش خرید کاغذ از سوی ناشران را به همراه خواهد داشت، منجر به افزایش کاذب قیمت کاغذ توسط واسطه‌گران شده است تا در دوران رکود و کاهش قیمت، سطح قیمت‌ها در سطح نرم اواخر سال گذشته باقی بماند.

سوال دیگر که شاید شاه‌کلید نوسانات کاه و بی‌گاه این بازار است نقش نهادهای نظارتی در قیمت گذاری این قبیل محصولات است که معیشت صنوف مختلفی را به خود درگیر می‌کند. آیا نظارت بر قیمت چنین محصولی که تقریباً واردکننده و مصرف کننده و توزیع کننده مشخصی دارد کار پیچیده‌ای است که نمی‌توان ثبات را بر آن حاکم کرد؟

نظر شما