شناسهٔ خبر: 61892 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حذف کتب درسی از پیشخوان کتابفروشی‌ها/ ۵ هزار عضو خانواده نشر چه کنند؟

ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از روز گذشته آغاز شده و باز هم آموزش و پرورش اعلام کرده تمام مقاطع تحصیلی کتاب‌ها را از مدرسه محل تحصیل خود تحویل بگیرند. این مسأله گلایه کتابفروشان را در بر داشته است.

حذف کتب درسی از پیشخوان کتابفروشی‌ها/ ۵ هزار عضو خانواده نشر چه کنند؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره ابتدایی از روز گذشته یکشنبه ۲۴ فروردین آغاز شده است. هرچند کتابفروشان سال گذشته اعتراض‌هایی درباره ثبت‌نام‌ها داشتند، اما باز هم وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده همه مقاطع تحصیلی تا ۲۳ خرداد ماه می‌توانند از طریق اینترنت برای دریافت کتاب‌های خود ثبت نام کرده و کتاب‌ها را از مدرسه محل تحصیل خود تحویل بگیرند.
این مسأله موجب شد طی روزهای گذشته تماس‌هایی از سوی کتاب‌فروشی‌ها با خبرگزاری فارس گرفته و گلایه‌هایی مطرح شود.
تا سال گذشته کتاب‌های پیش از پایه اول متوسطه در اختیار کتابفروشان بود و این کتاب‌ها از طریق کتابفروشی‌های سراسر کشور توزیع می‌شد،‌ اما امسال وزارت آموزش و پرورش همه کتابفروشی‌ها را حذف کرده است.
این اقدام موجب شد ناشران و کتابفروشان کشور گلایه و مطالبه خود را به وزارت آموزش و پرورش، رئیس مجلس، رئیس جمهور و سایر مقامات کشوری اعلام کنند.
* حسینی: آیا آموزش و پرورش فکر ۵ هزار عضو خانواده ناشر و کتابفروش را می‌کند؟
سیدمحمود حسینی، رئیس تعاونی ناشران قم در این راستا اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون کتاب درسی توسط کتابفروشان سراسر کشور توزیع می‌شد. از این رو توزیع کتاب‌های مقطع راهنمایی و دبیرستان با کتابفروشان بود. امسال وزارت آموزش و پرورش اقدام دیگری انجام داده و ثبت‌نام را به گونه دیگر انجام می‌دهد. ما علت این امر را مسائل مالی می‌دانیم، اما آیا آموزش و پرورش فکر ۵ هزار عضو خانواده ناشر و کتابفروش را که در این راستا فعالیت می‌کردند، نمی‌کند!
رئیس تعاونی ناشران قم گفت:‌ کتاب‌های درسی توسط کتابفروشی‌ها توزیع می‌شد، اما امسال آموزش و پرورش برخلاف اصل ۴۴ عمل کرده است؛ زیرا ارائه کتاب از سوی کتابفروشی‌ها هر ساله با نظارت صورت می‌گرفت. اما الان که مدارس کتابفروش شده‌اند، چه نظارتی بر آنها می‌شود؟ هر سال کتابفروشان ما فرم اظهارنامه پر می‌کردند و ارتباط مالیاتی با بیمه داشتند، اما مدارس اینگونه نخواهند بود. آموزش و پرورش باید علت لطمه‌ای را که به ناشران و کتابفروشان و صنعت نشر کشور وارد می‌شود، توضیح دهد.
حسینی تاکید کرد: در این راستا سال گذشته دیداری با علی لاریجانی رئیس قوه مقننه داشتیم و ایشان هم دستوراتی صادر کردند، اما متاسفانه تاکنون اتفاقی نیفتاده است.
* خرمی: بارها در سایت آموزش و پرورش اعتراض کرده‌ایم
حمید خرمی، رئیس اتحادیه ناشران قم در ادامه پیرامون دستور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: آقای لاریجانی رئیس مجلس برای بررسی و مساعدت لازم نامه‌ای را به وزیر آموزش و پرورش ارسال کردند، اما هنوز پاسخی از این وزارتخانه دریافت نکرده‌ایم. با پیگیری‌های ما و تمام استان‌های کشور مشخص شد تشکل‌های نشر و کتابفروشان و حتی لوازم‌التحریر فروش‌ها از این تصمیم ناراحت هستند.
وی گفت:‌ ما بارها در سایت وزارت آموزش و پرورش اعتراض کرده‌ایم و عنوان شده این تصمیم گرفته شده است اما باید مطالبات ما هم شنیده شود.
به گفته خرمی آنها اعلام می‌کنند شما در کنار کتب درسی موارد جانبی هم می‌فروختید، اما نکته اینجاست که این موارد اجباری نبوده. دانش‌آموزی که کتاب را تهیه می‌کند،‌کاغذ کادو، پاک‌کن، مداد و لوازم مورد نیاز خود را نیز بنا به خواست خودش خریداری می‌کرده و اجباری در کار نبوده. حتی قیمت‌ها هم با کنترل بوده. از سوی دیگر لیست توزیع کتاب به سازمان صنعت معدن و تجارت و بازرسی این سازمان ارسال می‌شد و نظارت‌ها هنگام اجرا صورت می‌گرفت. اما پس از ۴۰ سال چرا تصمیم تغییر کرده است، جای سؤال دارد.
* حسن پور: با این تصمیم بهترین فرصت حضور دانش‌آموزان در کتابفروشی‌ها را از او می‌گیریم
هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم در این راستا گفت:‌ در یک سال ۸۰ درصد کتابفروشان ما در تهران و سطح کشور در عید کتابفروشی‌ها یعنی (شهریور و مهر) با حضور خانواده‌ها در کتابفروشان مواجه می‌شدند. منطقی پشت این قضیه وجود داشت؛‌ پیش از این کتب بچه‌های ابتدایی را مدارس توزیع می‌کردند؛ چون تعداد قابل کنترل بود، این کار صورت می‌گرفت، اما پس از آن مقطع یعنی ۶ ابتدایی به بعد مسأله توزیع به کتابفروشی‌ها داده شده بود. پیشینه این مسأله به قبل از انقلاب بازمی‌گردد؛ چرا که سازمان کتاب‌های درسی هم برای این مسأله ایجاد شد. شاید دوستان ما در بخش کارشناسی آموزش و پرورش به خاطر ملاحظاتی که همکاران ما در فروش کتب کمک آموزشی داشتند، فکر کردند هر کسی به کتابفروشی برود کتاب‌های کمک آموزشی هم می‌خرد، اما این مسأله از نظر حرفه‌ای کاملا غلط است. مقطعی که کتاب درسی را کتابفروشی‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند، آن زمان به هیچ عنوان کتاب آموزشی نمی‌خرند و درست بعد از آغاز سال تحصیلی که دانش‌آموز برای خرید کتب کمک آموزشی از سوی معلم راهنمایی می‌شود.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با گلایه از اینکه ما با این تصمیم بهترین فرصت حضور دانش‌آموزان در کتابفروشی‌ها را از او می‌گیریم، گفت:‌ ما بهترین فرصتی را که در ابتدای سال تحصیلی دانش‌آموز می‌تواند وارد فضای فرهنگی کتابفروشی‌ها شود از او می‌گیریم زیرا دانش‌آموزان می‌توانند با خانواده‌ها به کتابفروشی‌ها بروند و ملزومات را تهیه کنند. ما در حال گرفتن این فضا از دانش‌آموزان‌مان هستیم.
در این راستا «مهرپرور» از کتابفروشان شهرستان سقز به رئیس چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران نامه نوشت و آن را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد که در ادامه می‌خوانید؛
ریاست محترم چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران با سلام و احترام
طی سال گذشته با حذف کتاب‌های درسی دوره دوم متوسطه از سبد فروش کتابفروشی‌ها لطمه‌ای بسیار بزرگ و جبران ناپذیری به کتابفروشی‌ها وارد نموده و الان با بیان این موضوع عملا تصمیم به حذف صنف کتابفروشان از فروش کتاب درسی نموده‌اید.
اولاً بر اساس قانون، فروش و توزیع تنها بر عهده صنوف توزیعی که شغلشان فروش (به تفکیک هر صنف در زمینه و رسته کاری خود ) بوده و فروش و توزیع توسط هر ارگان، نهاد، شرکت و ....دولتی یا غیر دولتی در هر زمینه تخلف و تداخل صنفی محسوب و غیر قانونی می‌باشد.
بر اساس قانون می‌توان گفت که حتی فروش و توزیع کتب دوره ابتدایی و فنی هم توسط آموزش و پرورش تخلف و غیرقانونی می‌باشد. دوم اینکه مقدار سود فروش در قانون تعیین و سود فعلی هفده و نیم درصد پایین‌ترین حد سود و وجاهت کاملاً قانونی داشته و با توجه به هزینه‌های توزیع و مالیات مقدار سود توزیع نماینده و سود خرده فروشی و قناعت صنف می‌توان گفت در پایین‌ترین حد، مناسب است.
موارد ذکر شده (سپردن فروش به غیر از کتابفروشی‌ها و پایین آوردن سود ) ظلمی آشکار در حق این صنف فرهنگی و غالباً ضعیف از نظر مالی می‌باشد و سبب هر چه بیشتر ضعیف شدن این صنف و لطمه زدن به بدنه ماشین اشاعه فرهنگی بی مزد و مواجبی می‌باشد، که طی سالیان متمادی زحمت توزیع کتاب‌های درسی بر عهده ایشان بوده و همانگونه که مستحضرید در سال گذشته برای دریافت کنندگان کتاب مشکلات عدیده‌ای پیش آمد و هیچ گونه جواب‌دهی در مقابل مشکلات صورت نپذیرفت ولی از این قبیل از طرف کتابفروشی‌ها گریبان‌گیر مردم نبوده و اگر مواردی جزئی هم بوده باشد،از طرف شرکت، آموزش و پرورش و نهادهای نظارتی برخورد شده وبه حل مشکل در اسرع وقت ختم شده است.
در پایان درخواست اضافه نمودن کتاب‌های ابتدایی و فنی و بازگرداندن فروش کتاب‌های متوسطه دوره دوم بر اساس قانون به سبد فروش کتابفروشی‌ها و کم نکردن درصد تخفیف کتاب را داشته و از شما بزرگواران به عنوان متولی امور، همانگونه که در این سال‌ها یاور ما کتابفروشان بوده اید خواهان احقاق حق مسلم کتابفروشان می‌باشیم.
در پایان یادآور می‌شود، دو نکته حائز اهمیت است، اول اینکه تمامی استان‌ها و روستاها دارای فضای استفاده از اینترنت نیستند و نکته دیگر حضور در کتابفروشی‌ها بود که خود برای والدین و فرزندان می‌توانست ثمرات بسیار داشته باشد. حالا باید دید چرا در این فضای تضرر نشر باز هم چنین تصمیم‌هایی اجرایی می‌شود؟

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۱:۴۳ 0 0

     آموزش وپرورش حالا تو فکر درآمد خودشه تو فکر کتابفروشان بدبخت نیست
                                

نظر شما