شناسهٔ خبر: 61920 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واردات کاغذ چاپ کتاب رکورد زد/فرجام نامشخص پرونده‌های سال ۹۷

در حالی‌که از امروز بار دیگر کتابفروشی‌ها به‌صورت مشروط فعالیت خود را آغاز می‌کنند، حجم بالایی از کاغذ برای انتشار کتاب در یک ماهه اخیر ترخیص شده است.

واردات کاغذ چاپ کتاب رکورد زد/فرجام نامشخص پرونده‌های سال ۹۷

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ باوجود تعطیلی دو ماهه ناشران و کتابفروشان کشور و همزمان با نخستین روز از فعالیت مشروط ناشران و کتابفروشان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین‌جدول از وضعیت توزیع و ثبت سفارش کاغذ مطبوعات و کتاب در سال جاری را منتشر کرد.

این جدول درحالی منتشر می‌شود که تعاونی ناشران و کتابفروشان ایران (آشنا) نیز از اسفندماه سال پیش به‌دلیل شیوع کرونا صدور حواله‌های کاغذ به ناشران را متوقف کرده بود و البته چاپخانه‌ها نیز از فعالیت محروم شده بودند.

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۲۸ پرونده واردات کاغذ شامل ۳۱ پرونده واردات کاغذ بالکی، ۶۲ پرونده واردات کاغذ چاپ و تحریر، دو پرونده برای واردات کاغذ چاپ و تحریر رول و ۱۳۲ پرونده برای واردات کاغذ روزنامه ثبت شده است.

ارزش دلاری پرونده‌های ثبت شده ۹۷ میلیون دلار بوده و حجمی بیش از ۱۱۳ هزار تن را شامل می‌شود.

این گزارش تاکید کرده که از این‌حجم، بیش از ۴۷ هزار تن کاغذ به ارزش بیش از ۴۲ میلیون دلار نیز از ابتدای سال جاری از گمرکات ترخیص شده است.

همچنین نکته قابل توجه در این‌گزارش، این‌مساله بود که بیشترین حجم واردات در یک‌ماهه ابتدای سال جاری به موضوع کاغذ بخش فرهنگ اختصاص پیدا کرده که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

با این‌حال، بخش قابل توجهی از پرونده‌های تخصیص ارز یافته خرید کاغذ فرهنگی و مطبوعاتی در سال ۱۳۹۷ نیز کماکان در انتظار تخصیص ارز هستند و وضعیت وارداتی آنها تعیین تکلیف نشده است. لیست کامل این پرونده‌ها را (اینجا) ببینید.

نظر شما