شناسهٔ خبر: 6196 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

سیدجواد طباطبایی در گفت‎وگو با فرهنگ امروز؛

کتاب‌هایم بدون مجوز تجدید چاپ می‌شود

سید جواد طباطبایی انتشارات «کویر» و «ثالث» با چاپ بدون مجوز آثار من علاوه بر زیرپا گذاشتن رسمی حقوق مولف ،اخلاق فرهنگی را نیز زیر پا گذاشته‌اند. برخی ارتباطات این ناشران مانع از رسیدگی به شکایات می‌شود.

فرهنگ امروز: سیدجواد طباطبایی، محقق و پژوهشگر حوزه علوم انسانی در خصوص تجدید چاپ کتابش بدون اجازه وی به «فرهنگ امروز» گفت: این مساله‎ یک دزدی رسمی از مولف است. اتفاقی که در مورد ۲ کتاب "درآمدی بر تاریخ فلسفه‎ سیاسی در ایران" چاپ دهم و "زوال اندیشه سیاسی در ایران" چاپ نهم من افتاده است. اسناد و مدارک مستدل را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داده‎ام اما رسیدگی نمی‎شود. مساله‎ی حق تالیف، بحثی جداست که زمانی دیگر می‎طلبد. اما مساله‎ی تجدید چاپ کتاب بدون اجازه مولف و حتا بدون دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقطه‎ی آسیبی است که مسئولین امر باید به آن رسیدگی کنند تا بیش از این حق مولف ضایع نگردد.

او توضیح داد؛ چاپ دهم کتاب "درآمدی بر تاریخ فلسفه سیاسی در ایران" با سه شناسنامه‎ی متفاوت در بازار موجود است. یک چاپ (۱۳۸۸) با قیمت ۴۶۰۰ تومان است. یک چاپ (۱۳۸۸) بدون عنوان قیمت منتشر شده است و چاپ سوم کتاب همین سال انتشار (۱۳۸۸)  بدون درج قیمت چاپ شده است (جلوی قیمت کتاب خالی است که دست کتاب‎فروش را باز گذاشته است تا با توجه به نوسان بازار کاغذ و کتاب، قیمت جدید بزند).

وی ادامه داد؛ این اتفاق برای چاپ نهم کتاب "زوال اندیشه‎ی سیاسی در ایران" نیز افتاده است. و انتشارات کویر دوباره همین کار غیراخلاقی را تکرار کرده است. بار اول در چاپ نهم (۱۳۸۹) شناسنامه کتاب با ذکر قیمت ۷۹۰۰ تومان است و در بار دوم همین چاپ ( چاپ نهم در سال ۱۳۸۹) شناسنامه‎ی کتاب بدون درج قیمت وارد بازار کتاب شده است تا دست فروشنده را در درج قیمت باز بگذارد.

این پژوهشگر ارشد در حوزه فلسفه و تاریخ در ادامه گفت؛ در مورد تجدید چاپ این ۲ کتاب‎ خود، رسما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکایت کرده‎ام و حتا به وزیر ارشاد نامه نوشته‎ام و اسناد را برای ایشان ارائه نمودم که اسنادش نیز قابل ارائه است، اما رسیدگی نمی‎شود.

مولف کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه سیاسی در ایران، ضمن ابراز تاسف از برخوردهایی که با وی شده است، بیان کرد؛ چرا مسئولین این امر به شکایات بنده پاسخ نمی‎دهند که حق با من است یا خیر. اگر حق با بنده نیست چرا مدرک و دلیل قابل قبول ارائه نمی‎دهند.

طباطبایی در مورد چاپ مجدد کتاب‎های خود بدون اطلاع وی، گفت: از کتاب " درآمدی بر تاریخ فلسفه سیاسی در ایران " سه نوع و " زوال اندیشه سیاسی در ایران" دو نوع متفاوت در بازار کتاب است که از هر کدام یک جلد خریدم و به عنوان مدرک به وزارت ارشاد تحویل دادم. به آن‎ها شناسنامه‎ی کتاب‎ها را که در یک چاپ دو و سه نوع متفاوت بودن را نشان دادم. به نظر شما اسم آن را چه باید گذاشت، آیا غیر از دزدی چیز دیگری است. جز این است که بدون اجازه‎ی من به عنوان مولف و حتا بدون اجازه وزارت ارشاد آن را چاپ کرده‎اند و اخلاق فرهنگی را زیرپا گذاشته‎اند. طباطبایی اظهار داشت؛ مدیر انتشارات کویر چون خود قبلا کارمند و مدیر سابق وزارت ارشاد بوده است، می‎تواند از طریق همین ارتباطاتی که دارد از خطایی که مرتکب شده است شانه خالی کند و باعث شود به شکایات بنده رسیدگی نشود.

مولف کتاب زوال اندیشه‎ی سیاسی در ایران با ناراحتی اظهار داشت؛ یکی از کارمندان این وزارتخانه صریحا به من گفت، وقت خود را تلف نکنید به کار شما رسیدگی نمی‎شود. این حرکات، مساله‎ای قابل تامل است.

او از ضعف‎هایی که در بخش نشر کتاب وجود دارد، گفت: در کشور ما مشکل این است که هیچ کنترلی و نظارتی روی تعداد کتاب‎هایی که بیرون می‎آید، نیست؛ این‎که چه‎گونه به فروش می‎رسند و چه قدر درآمد دارند. این می‎شود که زیرزمینی یا رو‎زمینی کتاب‎ها بدون اجازه از مولف چاپ می‎شوند و دست مولف هم به جایی نمی‎رسد. این مسائل احتیاج به آسیب‎شناسی عمیق دارد و برای جامعه فرهنگی و بازار کتاب ایران فاجعه بار است.

در ادامه این پژوهشگر علوم انسانی در مورد اتفاقی که برای یکی دیگر از کتاب‎های وی در بازار نشر افتاده است گفت: چاپ کتاب‎ "ابن‎خلدون و علوم اجتماعی" در بازار تمام شده بود و دانشجویان مجبور به کپی گرفتن از کتاب بودند. با نشر ثالث صحبت کردم و یک قرارداد فقط برای چند نسخه و یک بار تجدید چاپ بستم. زیرا کتاب احتیاج به تجدید نظر دارد و می‎خواهم اشکالات آن را برطرف کنم و مطالب را اصلاح و به روز کنم. اما این انتشاراتی زمانی که بنده نبودم بدون اطلاع کتاب را تجدید چاپ کردند و هیچ حقوقی هم برای مولف درنظر نگرفتند.

سیدجواد طباطبایی در ادامه گفت: وقتی به آن‎ها اعتراض کردم من را ارجاع می‎دهند به آقای فلانی که قبلا همین کار را با دو کتاب‎ قبلی بنده کرده‎ بود و از ایشان به ارشاد شکایت کرده‎ام اما رسیدگی نمی‎شود. او اظهار کرد؛ نشر ثالث و نشر کویر باید در مورد این اعمال پاسخ بدهند و خود را مسئول بی‎اخلاقی‎هایی که در بازار نشر می‎کنند، بدانند.

نظرات مخاطبان 3 9

  • ۱۳۹۲-۰۷-۱۴ ۱۲:۲۲فاطمه انتظارالمهدی 29 19

    با سلام ؛ اینجانب مدیر مسئول انتشارات کویر به اطلاع مسئولان محترم  سایت فرهنگ امروز میرسانم که : آقای دکتر طباطبایی این اولین مرتبه نیست که هر آنچه لایق خودشان است را به یک نهاد فرهنگی که بیش از ربع قرن فعالیتش به جامعه فرهنگی ابران روشن است نسبت میدهند ؛ و بهمین دلیل در سال 1391 در دو دادگاه کیفری بدوی و تجدید نظر محکوم به شلاق و زندان شدند و امسال ( 1392 ) هم در دادگاه حقوقی مجتمع عدالت بدلیل استفاده غیر قانونی از متن کتابهای انتشارات کویر در فضای مجازی محکوم به جریمه ( بیست میلیون تومان ) گردیدند . و الان هم با تکرار بارز جرم  در صورت شکایت مجدد انتشارات کویر به اشد مجازات محکوم خواهند شد .   با احترام     فاطمه انتظارالمهدی   /  انتشارات کویر  
    
                                
  • ۱۳۹۲-۰۷-۱۴ ۱۴:۲۴امیر 16 3

    میشه بفرمایید چرا بفاصله یک ساعت نظر انتشارات کویر را برداشتید ... !؟  
                                
  • ۱۳۹۲-۰۷-۱۴ ۱۵:۳۷فرهنگ امروز 2 13

    فرهنگ امروز این آمادگی را دارد تا جوابیه رسمی ناشران محترم را منتشر سازد. info@FarhangEmrooz.com
                                
  • ۱۳۹۲-۰۷-۱۵ ۱۳:۴۲پارسا 11 9

    قابل توجه سیاستزدگانی چون حامد زارع که گویا به کلی با مناسبات حقوقی و حتی «اخلاقی» بیگانه اند: ناشران در همه ی کشورهایی که در آنها حقوق وجود دارد می بایست برای تجدید چاپ کتاب از مؤلف کسب اجازه کنند. ممکن است اشکالاتی در کتاب وجود داشنه باشد و مؤلف مایل نباشد نسخه های متعدد از آن چاپ شود. طبیعی ست که مسئولیت اظهار نظرهای داخل کتاب بر دوش مؤلف قرار دارد و ناشران ما متآسفانه بی سوادتر از آن هستند که بتوانند این مسائل را بفهمند. وقتی ایشان را روشنفکر لاییک مغرور می نامند، یعنی این همه تجدید چاپهای غیر قانونی هم سبب نشده که اهل فرهنگ ما کمی بیشتر بخواند و از این اظهار نظرهای بی پایه پرهیز کند. برخی از ناشران و روزنامه نگاران بی مسئولیت در کشور ما با وقاحت تمام نتایج یک عمر مطالعات و تحقیقات دیگران را کالایی می بینند برای کسب درآمد شخصی و کسب اسم و رسم برای شخص خود. همه ی اینها البته از جهل ناشی می شوند و اسپینوزا گفت «جهل دلیل نیست».  در نهایت صدها نویسنده و محقق از این مسئله متضرر شده و می شوند. البته مشکل اصلی نهادهای حقوقی ای هستند که تا این اندازه احقاق حقوق مسلم مؤلفان را نادیده می گیرند.
                                
  • ۱۳۹۲-۰۷-۱۵ ۱۳:۴۸کیان فرخ 12 14

    با سلام.
    تا آنجا که می دانم جناب طباطبایی کتابهایشان را هم زمان دست به دست به جندین ناشر می دهند و در آخر هم از همه آنها طلب کار می شوند از انتشارات کویر و نگاه معاصر گرفته تا نشر ستوده و نشر ثالث. ایشان جز افترا و کثیف کردن فضای فرهنگی کشور کار دیگری بلد نیستند. از ایشان باید پرسید شما با کدام مجوز به خیلی ها اس ام اس دادید که در فلان سایت بنده مصاحبه ای بر علیه ناشارن کرده ام بروید و بخوانید. آیا این کار پیگرد قضایی ندار؟ که قطعا در قانون حقوق مدنی چنین است. تردیدی وجود ندارد که هر ناشری که با این ایشان کار کند عاقبت با این افتراها روبه رو می شود.
    
                                
  • ۱۳۹۲-۰۷-۱۵ ۱۴:۰۱ماهرخ 2 15

    به نظرم دوستان از هر دو طیف چه موافق طباطبایی چه موافق ناشران صبور باشند. ما که از مناسبات بین مولفان با ناشران خبر نداریم. درست است که قرارداد ملاک است اما آیا مولفان یا مترجمانی نیستند که نه تنها از ناشر مبالغی گرفته اند و گذاشته ان و رفته اند که حتی با داشتن قرارداد کتابشان را به ناشری دیگری سپرده اند بدون اینکه قراداد قبلی را فسخ کرده باشند. در بسیاری از موارد هم صحبتهای شفاهی بین مولف یا مترجم با ناشر شرایط یک کتاب را تعین می کند که مایی که بیرون گود هستیم از آن مناسبات خبری نداریم.
                                
  • ۱۳۹۲-۰۷-۱۶ ۲۳:۴۷پیمان 2 13

    از پیمان خواهش می کنم کتاب هایی که به دو ناشر داده شده معرفی کند. البته نویسنده برابر قانون مالک آثری است که خلق کرده اگر ناشری قرارداد را درست اجرا نکند می تواند اثر را پس بگیرد. آیا نویسنده یک اثر به اندازه یک صاحب خانه حقوق ندارد که اثر خود را به دیگری واگذار کند؟ وانگهی، بسیاری از قراردادها برای یک چاپ است. چرا این کسانی که از طرف ناشران کامنت می گذارند به صاحب خانه ها ایراد نمی گیرند که هر سال مستاجر را برای بالا بردن اجاره بیرون می کند و صدای معلمان اخلاق دی نمی آید؟ سایت باید توجه داشته باشد که کامنت بی دلیل را منتشر نکند. کامنت کیان فرخ به نطر من دلیلی نمی دهد یعنی نمی گوید کدام کتاب. البته این امر ربطی هم به کسی که از مضمون قرارداد کتاب اطلاعی ندارد ندارد. باید دید هر کتابی با چه شرایطی واگذار شده؟ آیا کیان می داند که ادعا می کند. دکتر طباطبایی ادعا می کند ابن خلدون برای یک چاپ بوده، اگر ناشر دلیلی علیه او دارد قرارداد را منتشر کند
                                
  • ۱۳۹۲-۰۷-۱۷ ۱۷:۵۰سپهر 2 16

     در نشری همچون ثالث به علاوه، عرف دیگری هم جریان دارد که نیاز است دوستان بیرون از نشر بدانند، کتاب به بهانه اینکه ممکن است برای چاب بعد مجوز نگیرد، اصلا به ارشاد فرستاده نمی شود، با همان شناسنامه قبلی بدون ذکر چاپ دوم  و درج قیمت جدید  دوباره چاپ می شود، بدون اینکه مثلا نویسنده اش خبر شود، بهانه هم این است ممکن است ارشادیها مجوز ندهند. بهتر است صدایش را درنیاوریم. حالا ارشاد را خبر نکرده ایم چرا نویسنده را خبر کنیم؟! ضمن آنکه شمارگان هم دلیلی ندارد واقعی باشد می نویسند هزار و صد و با مترجم و نویسنده هم 1100 تا حساب میکنند، ولی در اصل 1000 تا بیشتر زده اند. مسوول چاپخانه و ناظر هم با شتیل مشکلشان حل می شود. مقداری از عرف نشر در ایران همین است. (این چیزها را بنده خودم از آقای م. حسینی دست اندرکار نامحترم نشر ثالث شنیده ام. (مسوولیتش هم با خودش میخواست به من نگه)
                                
  • ۱۳۹۲-۰۷-۱۹ ۱۵:۰۴علی 2 14

    بله. از دیگر کارکنان ثالث در این زمینه چیزهایی شنیده شده است. از جمله این که وقتی کتابی از چاپخانه به ثالث انتقال پیدا کرده تعداد نسخه های تجویلی بیشتر از شمارگان روی شناسنامه کتاب بوده است. 
                                

نظر شما