شناسهٔ خبر: 62029 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آموزش و پرورش مسبب گرانی کتاب درسی و ورود آن به بازار سیاه است

رئیس اتحادیه صنف لوازم‌التحریر و کتابفروشان شهرری جزئیاتی از دیدار نمایندگان اصناف کتابفروش با نمایندگان وزارت آموزش و پرورش بر سر توزیع کتاب‌های درسی بازگو کرد.

آموزش و پرورش مسبب گرانی کتاب درسی و ورود آن به بازار سیاه است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بیست و پنجم فروردین ماه سال جاری در گزارشی که در خبرگزاری مهر منتشر شد، از اقدام وزارت آموزش و پرورش درباره کوتاه کردن دست کتابفروشان از فروش کتابهای درسی پرده برداشته شد و عنوان شد که این رویداد در تکمیل پروسه در اختیار گرفتن این مهم از سوی این وزارتخانه طی سال گذشته انجام می‌پذیرفت (اینجا بخوانید). در ادامه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در پاسخی به این گزارش به خبرگزاری مهر اعلام کرد که هدف این وزارتخانه از طراحی و راه‌اندازی سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی نظارت نظام‌مند بر فرآیند تولید و فروش و توزیع بر اساس نیاز واقعی، کاهش قیمت کتاب‌های درسی، کاهش مصرف کاغذ، کاهش نرخ کتاب‌های منسوخه، کاهش هزینه‌های مرجوعی و تسهیل دسترسی مخاطبان است و این سازمان به هیچ وجه درصدد تمرکز زدایی، تصدی‌گری و کسب منفعت از فروش کتاب‌های درسی نبوده و نیست. و در ادامه از برگزاری جلسه با اصناف نشر و کتاب‌فروش خبر داده و عنوان کرد که آنها جز تاکید بر سیستم فروش قدیمی و سنتی خود حرفی برای ارائه نداشته‌اند (اینجا بخوانید)

در ادامه این مساله به سراغ عباس اربابی‌نژاد رئیس اتحادیه صنف لوازم التحریر و کتابفروشان شهرری رفتیم که از حاضران در جلسه کتابفروشان با برخی از مدیران بخش کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

وی با اشاره به اینکه این جلسه نمایندگانی از اتحادیه ناشران تهران، و نیز اتحادیه لوازم التحریر و کتاب‌فروش کرج، قرچک، ورامین و شهر قدس حضور داشته است، بیان داشت: مسئولان وزارتخانه در این نشست اصرار داشتند که که به دنبال گران‌کردن قیمت کتاب‌های درسی نیستند و حتی می‌خواهند هزینه‌ها را کم کنند و از ما راهکارهایی برای این کار خواستند. ما نیز در این نشست به صراحت بیان کردیم که سیستم توزیع سال قبل آقایان برای کتاب‌های پایه دهم تا دوازدهم صدای بسیاری از مردم را درآورد. بسیاری از آنها به ما مراجعه و شکل توزیع اعلام نارضایتی می‌کردند. در حالی که ما با قرارداد مشخص و با پرداخت پیش پرداخت در تیر ماه و تسویه کامل با آنها قبل از دریافت کتاب‌ها، بدون هراس و استرس کتاب‌ها را توزیع می‌کردیم. همه نیز از شکل آن راضی بودند.

اربابی‌نژاد عنوان کرد: سال گذشته آموزش و پرورش برای فروش کتاب‌های درسی مبلغ ۶ درصد هزینه فروش در نظر گرفته است. اول اینکه باید بگویند این هزینه دریافتی چه شده است و کجا رفته و دوم اینکه پاسخ بدهد که چرا خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی از وظیفه نظارتی خود وارد حیطه توزیع و فروش شده‌اند. در همین زمینه نماینده مردم نور در مجلس شورای اسلامی به تازگی به وزیر آموزش و پرورش اخطار کتبی داده است و کمیسیون آموزش مجلس نیز پیگیر این مساله است. ما هم در تلاش هستیم حضور وزیر محترم برسیم و توضیحاتی ارائه کنیم، شاید ایشان مطلع نیست در این بخش از وزارتخانه تحت مدیریتشان چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

رئیس اتحادیه صنف لوازم‌التحریر و کتاب‌فروش شهرری در ادامه گفت: ما در نشستی که با همکارانمان در سایر اتحادیه‌ها داشتیم به این نتیجه رسیدیم برای نمایش حسن نیت‌مان به وزارت آموزش و پرورش، درصد هزینه‌های خودمان را که از قیمت محصول برای عرضه به ما کم می‌شود، از ۱۸ درصد به ۱۵ درصد برای سال جاری کاهش دهیم. جالب است که ما اینگونه برخورد می‌کنیم ولی آموزش و پرورش که مدعی است کتاب‌ها را گران نمی‌کند و از محل فروش آن دنبال کسب درآمد نیست ولی به گواهی نرخ کتاب‌های درسی در سال جاری، همه آنها را گران کرده است.

وی افزود: به ما می‌گویند هزینه توزیع را ۸ درصد در نظر بگیرید. مگر فروش این کتاب‌ها چقدر سود دارد؟ سه درصد از این مبلغ هزینه‌های جاری توزیع و نگاهداری است. با پنج درصد چطور می‌توان کتاب فروخت و کتابفروشی را اداره کرد؟ ما به مسئولان محترم در این زمینه توضیح دادیم، نامه زدیم، راهکار ارائه کردیم. اما حتی دادن یک جواب به نامه ما را هم از همه نمایندگان اصناف دریغ کردند.

اربابی‌نژاد همچنین گفت: آقایان می‌گویند سیستم کتاب‌فروشی‌ها مرجوعی دارد. ما در کل شهرری سال قبل زیر یک درصد مرجوعی داشتیم. بهترین سیستم فروش کتاب درسی همین سیستم خودگردان کتاب‌فروشی‌هاست نه سیستمی که آقایان درست کردند و دو ماه پس از آغاز سال تحصیلی قبل، هنوز کتاب درسی در مقاطعی داخل مدارس نبود. آقایانی که به سیستم متمرکز تاکید دارند بفرمایند چرا مجموعه کتاب‌های درسی که قیمت دوره‌اش سی‌هزار تومان بوده است سال قبل در بساطی‌های کتاب میدان انقلاب ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفته است. این کتاب‌ها چطور سر از بازار سیاه در می‌آورد؟ به ما که کتاب نمی‌دهند پس جز از سیستم خودشان چطور سر از بازار سیاه می‌تواند در بیاورد؟ من نمی‌گویم آقایان دروغ می‌گویند اما معتقدم راست هم نمی‌گویند.

وی تصریح کرد: آقایان می‌گویند ما راهکار ارائه نکردیم. سه راهکار مشخص در نامه ما به دوستان مطرح بود. اما دریغ از یک جواب که به آن داده شود. با این همه ما در تدارک نوشتن نامه برای مسئولان عالی‌رتبه نظام و شخص مقام معظم رهبری هستیم و درصددیم دیداری با شخص آقای وزیر هم داشته باشیم و خواسته‌هایمان را بیان کنیم. انشا الله که پاسخ بگیریم.

نظر شما