شناسهٔ خبر: 62064 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضربه کرونا بر تئاتر/ ایرج راد

  

فرهنگ امروز/ ایرج راد

هنرمندان تئاتر در ایران همواره با مشکلات و چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کردند و حالا کرونا هم به آنها اضافه شده است. در حالی که نمایش‌ها از صحنه پایین آمده و گروه‌های مختلف متضرر شده‌اند، متاسفانه تاکنون دولت کمک‌های لازم را انجام نداده و شاهد شورای حمایتی برای این گروه نیستیم. پیش از کرونا سالن‌های دولتی 20درصد از فروش گیشه را برمی‌داشتند و علاوه بر آن باید 9درصد مالیات ارزش افزوده 
می‌پرداختند.
 کم شدن 16.7درصد برای کسانی که بیمه نبودند باز هم از منابع درآمدی تئاتری‌ها کم می‌کرد و موجب می‌شد در وضعیت مناسب مالی نباشند. آنهایی هم که می‌خواستند از سالن‌های خصوصی استفاده کنند باید هزینه‌های بالایی برای اجاره این سالن‌ها می‌پرداختند.
 این شرایط باعث شده برای بسیاری از هنرمندان تئاتر این حوزه منبع معیشتی اصلی نباشد و کارهای دیگری در کنار حرفه خود انجام دهند تا بتوانند هزینه‌های‌شان را تامین کنند. با این توضیحات می‌توان چنین نتیجه گرفت که این قشر پیش از کرونا هم یا ضرر داده و در بهترین حالت از سود خود می‌گذشتند تا این هنر پا برجا بماند. در این میان باید بگذریم از چند کاری که به شکل لاکچری آن هم گاهی روی صحنه آمدند و از سلبریتی‌های خاصی استفاده کردند که بلیت‌های آنها هم با قیمت بالا به فروش رسید. 
با بروز کرونا و تعطیلی تئاتر به واسطه این بیماری و پایین آمدن نمایش‌ها از صحنه، ضربه دیگری به هنر تئاتر در ایران زده شد و گروه‌های زیادی دچار ضرر و خسران شدند، به‌ویژه گروه‌هایی که در نوبت اجرا بودند و با کرونا کارهای‌شان تعلیق شد. در این شرایط تئاتر در رکودی خاص فرو رفته و زندگی و درآمد حداقلی تئاتری‌ها به صفر رسیده است. البته برای جبران یا حداقل بهتر کردن شرایط در خانه تئاتر صحبت‌هایی در حال انجام است و سعی داریم کمک‌هایی را به این قشر داشته باشیم تا اندکی از وضعیت بغرنج آنها بکاهیم. هر چند انتظار می‌رود مسوولان درباره تئاتر در این دوران و پس از کرونا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا بار دیگر شاهد قوت گرفتن این هنر باشیم. 

نظر شما