شناسهٔ خبر: 62132 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اصناف هیچ قدرتی در توقف و یا از سر گیری پروژه‌های سینمایی ندارند

تورج منصوری فیلمبردار باسابقه و رییس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران ضمن اشاره به تعطیلی اصناف در مقاطع بحرانی، تاکید دارد صنوف هیچ قدرتی در توقف و یا اعلام شروع پروژه‌های سینمایی ندارند.

اصناف هیچ قدرتی در توقف و یا از سر گیری پروژه‌های سینمایی ندارند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ تورج منصوری رییس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران در گفتگویی گفت: کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و این شرایط تنها برای کشور ما نیست و تقریبا تمام کشورها درگیر این مساله شده‌اند. با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف می‌توان گفت در بسیاری از کشورها فعالیت مشاغل مختلف متوقف شده که سینما نیز یکی از این مشاغل به شمار می‌آید، به عنوان مثال سینماها در ایتالیا، فرانسه و بسیاری از کشورها تعطیل شده است، همچنین تولیدات سینمایی نیز متوقف شده به همین دلیل می‌توان گفت ایران تنها کشوری نیست که در آن تمام فعالیت‌های سینمایی موتقف شده است.

وی بیان کرد: نباید جوری به این مساله نگاه کنیم که انگار فقط ما هستیم که دچار این اتفاق شده‌ایم. صنف فیلمبرداران نیز از این تعطیلی مستثی نیست این صنف نیز مانند تمام صنوف دیگر سینمای ایران درگیر این اتفاق شده است.

مدیر فیلمبرداری «ملی و راه‌های نرفته‌اش» تاکید کرد: در شرایط فعلی وقتی دقت کنیم متوجه می‌شویم که ما نیز باید برای کادر پزشکی که زحمت می‌کشند هورا بکشیم و از تلاش‌های آن‌ها تشکر کنیم. ما هم مانند بسیاری از کشورها هم باید به جمع کادر پزشکی خود افتخار کنیم و هم باید از آن‌ها تشکر بسیار ویژه کنیم که در این شرایط زحمت بسیاری می‌کشند.

وی توضیح داد: هرچند ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است اما نمی‌توانیم چرخ‌های اقتصادی کشور را برای این بیماری متوقف کنیم، اصلا چنین چیزی عملی نیست. در نتیجه باید بگویم که ما در شرایط بحرانی قرار داریم که مشکلات بسیاری را برای ایران و بسیاری از کشورها بوجود آورده است.

رییس انجمن فیلمبرداران ادامه داد: در چنین شرایطی ما نیز باید مورادی را رعایت کنیم تا دوباره به شرایط عادی باز گردیم. ویروس کرونا همچنان با ما است و می‌توان گفت که با شیوع این ویروس، یک درد جدیدی به حیات بشری اضافه شده است که نمی‌توان آن را نابود کرد، این ویروس تا اطلاع ثانوی وجود دارد و معلوم نیست تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: انجمن فیلمبرداران سینمای ایران در چنین شرایطی نمی‌تواند از کل اعضای خود بخواهد که کار نکنند، حتی نمی‌توان از همه اعضای خانواده بزرگ سینما بخواهیم که فعالیت‌های خود را متوقف کنند، چرا که نه بیمه بیکاری داریم که از نظر مالی اعضای خود را در این شرایط تامین کنیم و نه صندوق حمایتی مالی داریم که با استفاده از آن این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

تهیه‌کننده فیلم «لاله» ادامه داد: معتقدم با رعایت تمام موارد بهداشتی که لازم است رعایت شود و بدون چشم پوشی از آنها می‌توان فعالیت‌های سینمایی را آغاز کنیم.

وی بیان کرد: اگر از همین الان پیش تولید فیلم‌های سینمایی آغاز شود تا ۴ ماه آینده صنعت سینمای ما آرام آرام راه می‌افتد. در واقع باید بگویم که سینمای ایران ۴ ماه است که از تولیدات خود عقب افتاده است. اگر برای این بیماری راه‌حلی پیدا شود که همه چیز سرجای خود قرار می‌گیرد، اما اگر چنین مساله‌ای پیش نیاید و هیچ راه حلی برای این بیماری پیدا نشود، بی شک پروتکل‌های بهداشتی قوی تر خواهد شد و شرایط زیست اجتماعی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی سخت تر اعمال خواهد شد.

منصوری گفت: انجمن فیلمبرداران در حال حاضر نمی‌تواند دستور دهد که اعضای خود کار کنند یا نکنند، البته لزومی هم ندارد که چنین تصمیمی بگیرد.

وی درباره پروژه‌های سینمایی یا تلویزیونی بعد از اعلام تعطیلی فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی به کار ادامه داده بودند، توضیح داد: در این تیم‌های فیلمسازی اعضای ما حضور نداشتند و تنها می‌توان گفت تعداد بسیار کمی از اعضای ما سرکار بودند.

این مدیر فیلمبرداری با اشاره به کمیته مبارزه با کرونا خانه سینما بیان کرد: من نیز عضو کمیته مبارزه با کرونا خانه سینما بودم و در جلسات تاکید کرده بودم که اعلام کنند کدام یک از پروژه‌ها در حال کار هستند، اما تصور کنیم یک پروژه‌ای تنها ۲ روز از کارش باقی مانده باشد تصمیم‌گیری برای توقف فعالیت‌های این گروه بسیار سخت بود، در حالی که اگر آن ۲ روز کار انجام می‌شد، ما بقی کارهای پس از تولید، در استودیوها انجام می‌شود.

وی توضیح داد: ما بعنوان صنف هیچ قدرتی در توقف و یا شروع کارهای سینمایی نداریم چرا که چنین قدرتی در چارچوب فعالیت‌ها و ذات صنفی ما تعریف نشده است. این صنف بیشتر فعالیت‌هایش جنبه حمایتی از اعضای خود داشته است و اصلا به عنوان جرم صنفی و تحت تعقیب قراردادن افراد شاغل در صنف و یا بیکار کردنشان و یا لغو عضویت، فعالیت نمی‌کند و تا امروز هم درگیر چنین مسائلی نشده بودیم و نهایت کار این بود که یک عضو خاطی را صدا می‌کردیم و با وی گفتگو کرده و تذکر می‌دادیم.

رییس انجمن مدیران فیلمبرداری تاکید کرد: ساز و کار تنبیه یا توقیف در چارچوب هیچ صنفی تعریف نشده است و ما نمی‌توانیم به اعضای خود بگوییم کار کنید یا نه. البته این را هم باید بگویم وقتی که شرایط سختی مانند بیماری کرونا وجود دارد، صنوف و فعالیت اعضا خود به خود تعطیل می‌شود.

وی توضیح داد: البته یک بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی وجود داشت که بدون توجه به سلامت افراد برخی از پروژه‌ها مشغول به کار بودند و یک یا دو نفر نیز به این بیماری آلوده شدند. ما در این کمیته تذکرهای لازم را به پروژه‌ها دادیم. در چنین شرایطی و برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ دیگر صنف‌ها به تنهایی تصمیم نمی‌گیرند و در مراتب بالاتر تصمیم گیری‌ها انجام می‌شود.

منصوری در پایان گفت: در صورت شیوع بیماری‌های همه‌گیر نه کارفرما و نه کارگزار حق ندارند از هم انتظار اضافه‌ای داشته باشند، یعنی کار معوق می‌شود و منتقل به زمانی می‌شود که شرایط سخت از میان رفته باشد.

نظر شما