شناسهٔ خبر: 62149 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه ادبی دیلن توماس برنده ۲۰۲۰ را شناخت؛ صدای حاشیه نشینان

برایان واشنگتن برای مجموعه داستان خود به عنوان برنده جایزه ادبیات دیلن توماس به ارزش 30 هزار پوند شناخته شد.

جایزه ادبی دیلن توماس برنده ۲۰۲۰ را شناخت؛ صدای حاشیه نشینان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  برایان واشنگتن نویسنده بیست‌وهفت ساله آمریکایی به عنوان برنده جایزه ادبی ۳۰ هزار پوندی دیلن توماس معرفی شد. این جایزه که توسط دانشگاه سوان‌سی واقع در ولز بریتانیا اهدا می‌شود، این نویسنده را به خاطر نخستین مجموعه داستان‌های کوتاهش با عنوان «LOT» شایسته دریافت این جایزه دانست.

برایان درباره دریافت این جایزه گفت: «هر وقت که مخاطبی برای داستان آدم پیدا می‌شود و کار آدم در چنین پلتفرم عظیمی دیده می‌شود هدیه بزرگی است. تعریف کردن داستان‌هایی درباره جوامعی که برای من عزیز هستند و جوامعی که در حاشیه قرار دارند و در آن‌ها زندگی می‌کنم و رنگین‌پوستان در آن‌ها زندگی می‌کنند، افتخارآمیز است.»

او اضافه کرد: «بنابراین بسیار متشکرم که این شانس را داشتم در کنار دیگر نامزدهای این جایزه قرار بگیرم و حمایت دوستان و خانواده‌ام را داشته باشم. هر چند امسال نام من روی جایزه است، اما به همان اندازه به تمام کسانی تعلق دارد که وقت‌شان را برای این داستان‌ها گذاشتند و آنها را خوانده‌اند. بدون شما هیچ کتابی وجود نداشت.»

برایان نوشتن مجموعه داستان خود را که با عنوان «کتاب‌های آتلانتیک» نیز شناخته می‌شود سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و می‌خواست جغرافیای شهر هیوستون را به نمایش بگذارد و بر مسایل جاری در زندگی‌های داخلی شهروندان حاشیه‌نشین تمرکز کند؛ از روابط خانوادگی که عواقبی در کل یک آپارتمان مسکونی خواهد داشت تا پیامدهای توفان هاروی، این مجموعه داستان نمایانگر ماجراهایی از عدم اطمینان در زندگی و بینش‌هایی درباره جامعه محلی، خانواده و زندگی روزمره است.

برنده این رقابت توسط هیات داورانی انتخاب شد که رییس آن دای اسمیت استاد دانشگاه سوان‌سی است. او در بیانیه‌ای گفت: «مجموعه داستان‌های کوتاه برایان واشنگتن کاری را می‌کند که تمام آثار بزرگ داستانی انجام می‌دهند: پیدا کردن سبکی که می‌تواند دنیایی را بگشاید که در غیر این صورت ناشناخته باقی می‌ماند و او این کار را با هوشمندی و ظرافت انجام می‌دهد.»

وی اضافه کرد: «این صدایی واقعی، خاص، فراموش‌نشدنی، بخشنده و گرم است که به ما حسی از زندگی در آن جامعه محلی و تجربه کامل زندگی را القا می‌کند.»

جایزه دیلن توماس برای تجلیل از بهترین اثر ادبی در زبان انگلیسی که توسط نویسنده‌ای زیر ۳۹ سال نوشته شده اهدا می‌شود و تمام آثار داستانی بین‌المللی در انواع فرم‌ها از جمله شعر، رمان، داستان کوتاه و درام را به رسمیت می‌شناسد.

پنج اثر دیگری که برای دریافت جایزه ۲۰۲۰ دیلن توماس به لیست کوتاه راه پیدا کرده بودند شامل این‌ها می‌شوند: «جهش» نوشته جی برنارد، «فلش» نوشته مری جین چان، «درون مرزی» نوشته تیا اوبرت، «اگر تمام دنیا و عشق جوان بودند» نوشته استیون اسکستون و «روی زمین ما مدتی زیبا هستیم» نوشته اوشن وونگ.

از جمله برندگان قبلی می‌توان از نخستین رمان گای گوناراتنه یعنی «شهر ساختگی و خشمگین ما» در سال ۲۰۱۹ و مجموعه اشعار «کوموکاندا» نوشته کایو چینگونی در سال ۲۰۱۸ نام برد.

نظر شما