شناسهٔ خبر: 62201 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یادداشت جمشید کیان‌فر: مطلبی برای اشتراک گذاشتن ندارید از فکر و سرمایه دیگران خرج نکنید

ناشر اگر سرمایه‌اش برنگردد کتاب جدید چاپ نمی‌کند. آیا آنهایی که هر روز چپ و راست کتاب‌هایی برای دانلود در فضای مجازی می‌گذارند خود صاحب اثر بوده‌اند یا در دنیای نشر سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

مطلبی برای اشتراک گذاشتن ندارید از فکر و سرمایه دیگران خرج نکنید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جمشید کیان‌فر، مورخ، نسخه‌شناس و مصحح کتاب‌هایی چون «ناسخ التواریخ» اثر محمدتقی لسان الملک سپهر، «تاریخ روضه‌الصفای ناصری: در سلطنت محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار» و «سفارت‌نامه خوارزم» هر دو اثر رضا قلی خان هدایت، «تاریخ روضه‌الصفا فی سیره الانبیا و الملوک و الخلفا: شرح حال ائمه اطهار، بنی‌امیه، خلفای عباسی» اثر محمدبن خاوند شاه بن محمود میرخواند، در یادداشت تازه‌ای در کانال تلگرامی خود، درباره دانلود غیرقانونی کتاب در فضای مجازی نوشته است. این یادداشت به شرح زیر است:

«اخیراً یا به تازگی صفحه‌ای در این دنیای مثلی دایر شده بنام: کمپین نه به دانلود غیرقانونی کتاب؛ اقدامی بجا و شایسته برای حفظ و حرمت حقوق پدید آورنده اثر و ناشر. از این کمپین که بگذریم این سوال پیش می‌آید آیا کسانی که چپ و راست در هر روز کتاب‌هایی را برای دانلود در این دنیای مثلی قرار می‌دهند و بقولی به اشتراک می‌گذارند خود صاحب اثر بوده‌اند و یا تاکنون در دنیای نشر سرمایه گذاری کرده‌اند؟ آن هم در این وانفسای بازار نشر!

به‌راستی دردمان چیست؟ مطلب برای به اشتراک گذاشتن نداریم؟ یا از فکر و اندیشه و زحمت دیگران خوشمان نمی‌آید و مثلاً به عنوان ترویج فرهنگ چنین اعمال ضد فرهنگی و رذیلانه را انجام می‌دهیم؛ یا انتقام می‌گیریم از گروه اندیشه و صاحب اثر و یا از ناشران خوشمان نمی‌آید و علیه سرمایه آنان و نابودیشان دست به چنین کارهایی می‌زنیم.

آیا فکر کرده‌ایم چه کسانی این آثار را دانلود می‌کنند و ما چرا خواسته و ناخواسته در جرم آنان شرکت می‌کنیم و یا آنکه اساساً معتقدیم گور بابای ناشر و پدید آورنده اثر!!

دوستان بحث یک اثر و دو اثر نیست، به صفحه‌ای در این دنیای مثلی سر زدم بی اغراق در ۴۸ ساعت گذشته قریب به ۵۰ عنوان اثر و یا کتاب و یا هر کوفت و زهرمار که بنامیمش، به اشتراک گذاشته و گویی کار دیگری ندارد جز به باد دادن سرمایه ناشری یا زحمت پدید آورنده اثری.

این را برای کارهای خودم نمی‌گویم چرا که اثری که برایمان مهم است و در طول سال در مقام خواهش و تمنا و دو زانوی ادب در محضر بزرگان نشستن و دست‌بوسی و استدعای مقاله کردن و در پایان هم آن را به سرمایه خانوادگی منتشر کردن، طولی نمی‌کشد که در وب سایت هم قرار می‌دهیم و دانلود آن هم رایگان است. این را ما آگاهانه انجام می‌دهیم و قصد انتفاعی هم نداریم.

اما بزرگواران و سروران و عزیزان در این وانفسای نشر و کسادی بازار نشر که حقیقتاً در حال زار است کمی تعمق کنیم و با سرمایه ناشرین گرچه کار فرهنگی می‌کنند اما بپذیریم که ناشر در هر صورت کاسب است و کاسب هم حبیب خدا. هر ناشری اگر سرمایه‌اش برنگردد اقدام به چاپ اثر جدیدی نمی‌کند. به راستی چه می‌کنیم خواسته و ناخواسته!

نظر شما