شناسهٔ خبر: 62314 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«طراحی» در گفت‌وگو با طراحان گرافیک در قالب کتاب منتشر شد

ششمین دفتر از مجموعه «تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران» با عنوان «طراحی: گفت‌وگو با طراحان گرافیک» از طرف انتشارات خانه کتاب چاپ و روانه بازار کتاب شد.

«طراحی» در گفت‌وگو با طراحان گرافیک در قالب کتاب منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ طراحی و گرافیک گرافیک که با بیان تصویر، حرفی، پیامی، نکته‌های آموزشی یا محتوایی را به مخاطب منتقل می‌کند، از تاثیرگذارترین عوامل در جذب مخاطب از نظر زیبایی‌شناسی است.براین اساس طراح گرافیست در استقبال از یک کتاب نقش موثری دارد.
 
کتاب‌آرایی در کشور ما سابقه چندانی ندارد، اما از چند دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چنان که یکی از شاخه‌های تخصصی گرافیک، به طراحی جلد و کتاب‌آرایی اختصاص یافته است. حتی ناشران حرفه‌ای رسته شغلی به‌عنوان گرافیست طراح جلد و صفحه‌آرا تعریف کرده‌اند و برای طراحی از متخصص این فن استفاده می‌کنند.
 
از زمانی که کتاب به طراح سپرده شد تا جلد و صفحات آن مزین شود، تا امروز، مراحل گوناگونی طی شده است. در این راه، هم مبانی این رشته هنری تغییرات عمیقی به خود دید و هم ابزار و نوع نگاه طراح دگرگون شده است.
 
باتوجه به دیرپا نبودن طراحی و گرافیک کتاب در ایران و عدم توجه به این حرفه و هنر آنچنان که باید، گزارش موثق و دقیقی از روند تحولات طراحی مدرن در ایران وجود ندارد؛ مسئله‌ای که می‌تواند در گفت‌وگو با هنرمندان و متخصصان این حرفه و فن تا حدودی حل و محقق ‌شود.
 
کتاب «طراحی؛ گفت‌وگو با طراحان گرافیک» که به تازگی منتشر شده، تلاشی در همین جهت و برای حل این معضل است. این کتاب سعی کرده با تهیه و ارائه گفت‌وگوهایی با هنرمندان این حوزه، گزارشی را در اختیار جامعه قرار دهد و منبع قابل اعتمادی هم برای تحقیقات باشد.
 
در این کتاب که شامل گفت‌وگوهایی از ایمان مهدی‌زاده با برخی از طراحان مطرح کشوری است؛ سعی شده است تصویری کم‌وبیش کامل از سیر تحولات طراحی کتاب در ایران، به خواننده عرضه شود.
 
علی‌اکبر صادقی، قباد شیوا، فرشید مثقالی، مهنوش مشیری، فریده شهبازی، مرتضی اسماعیلی‌سهی، محسن حسن‌پور، محمدعلی بنی‌اسدی، سیدفضل‌الله (کمال) طباطبایی، علیرضا گلدوزیان، نرگس محمدی، علی هاشمی‌شهرکی، ماهنی تذهیبی اصفهانی، 13 طراح برجسته ایرانی هستند که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته‌اند و در قالب گفت‌وگوهایی درباره طراحی کتاب و ادوار و انواع آن؛ مخاطب را کم‌وبیش با فضای این هنر و فن آشنا کرده‌اند.
 
کتاب «طراحی: گفت‌وگو با طراحان گرافیک» ششمین دفتر از مجموعه تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران است، که به همت محمدهاشم اکبریانی، در 376 صفحه، با شمارگان 500 نسخه و بهای 40000 تومان توسط انتشارات خانه کتاب چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما