شناسهٔ خبر: 62374 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صالحی به مجلس یازدهم گزارش داد؛ ۳۶۵ کتابخانه در سه سال گذشته احداث شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در صحن علنی مجلس ضمن اشاره به تاثیرات اقتصاد نشر از شیوع کرونا، به بیان توضیحاتی درباره فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال‌های اخیر پرداخت.

365 کتابخانه در سه سال گذشته احداث شده است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح یکشنبه(۲۵ خردادماه) با حضور در مجلس شورای اسلامی گزارش فعالیت این وزارتخانه را برای نمایندگان مردم تشریح کرد.

صالحی در این جلسه با تبریک به نمایندگان یازدهیمن دوره مجلس شورای اسلامی به‌عنوان منتخبان مردم درباره فعالیت‌های کتاب‌محور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بخش فرهنگ، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت‌های متعددی داشته و در سه سال گذشته، ۳۶۵ کتابخانه ازجمله پنج کتابخانه مرکزی احداث شده است.

وی گفت: کتابخانه‌ به باشگاه‌های فرهنگی با محوریت کتاب تبدیل شده‌اند. برگزاری صدها نشست و مسابقه کتاب‌خوانی ازجمله کتاب‌خوانی رضوی با بیش از یک میلیون شرکت‌کننده از دیگر فعالیت‌های این نهاد است.   

وی با اشاره به طرح‌های عمرانی نهاد افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال حاضر ۳۵ طرح ناتمام در درست اقدام دارد که ۳۳ طرح از این تعداد بالای ۶۵ درصد پیشرفت داشته‌اند. طبعا همت مجلس شورای اسلامی در پایان دادن به این طرح‌ها کمک می‌کند.
 
صالحی، ادامه داد: نهاد بیش از ۷۴۰۰ نیروی انسانی دارد که حقوق آن‌ها در سال ۹۹ بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است. اگر ۵۰ درصد حقوق که به برخی مجموعه‌ها پرداخت شده به این نهاد پرداخت شود، رقم بودجه نهاد را به بیش از ۵۰۰ میلیارد می‌رساند؛ در حالی‌که بودجه کمکی دولت حدود ۲۰۰ میلیارد و نیم‌درصد شهرداری‌ها به زحمت زیر ۲۰۰ میلیارد تومان است که در مجموع برای پرداخت حقوق نیروی انسانی نهاد کافی نیست.
 
تلاش شده در احکام تغییراتی ایجاد کند و دولت نیز پیگیرهایی انجام داده است اما کمک مجلس در ایجاد اطمینان خاطر معیشتی این نهاد مهم و در این فضا، تعامل مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت موثر است.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه بیان کرد: در بخش فرهنگ، حوزه گسترش کتاب‌خوانی و اقتصاد نشر مورد توجه معاونت امور فرهنگی بوده است. درحال حاضر ۳۰ هزار باشگاه کتاب‌خوانی با ۳۰۰ هزار عضو در کشور فعال هستند.

صالحی بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی حدود ۲۰۰میلیارد تومان در اقتصاد نشر تاثیر می‌گذارد؛ البته در شرایط شیوع کرونا، این حوزه دچار آسیب شده است. همچنین حوزه مروجان کتاب‌خوانی و همچنین تخصیص یارانه‌های فصلی، به اقتصاد نشر و فضای کتاب‌خوانی کمک کرده‌است.

نظر شما