شناسهٔ خبر: 62388 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«بازخوانی آراء فوکو پیرامون انقلاب ایران» منتشر می‌شود

«بازخوانی آراء فوکو پیرامون انقلاب ایران» شامل ۶ مقاله به قلم اندیشمندان مختلف، با ترجمه عباس جنگ و مریم نوتاش توسط نشر بایا منتشر می‌شود.

«بازخوانی آراء فوکو پیرامون انقلاب ایران» منتشر می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  کتاب «بازخوانی آراء فوکو پیرامون انقلاب ایران» شامل ترجمه مقالاتی حول نوشته‌های میشل فوکو درباره انقلاب اسلامی ایران است که با مقدمه و همچنین با محوریت مقاله «رعدی در آسمان آبی؛ انقلاب ایران در اندیشه فوکو» دکتر بهروز قمری تبریزی استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه پرینستون منتشر خواهد شد.

ملیحه کاظمی نسب مدیر اجرایی انتشارات بایا ضمن بیان این خبر گفت: در این مجموعه سعی شده تا به شکلی اختصاصی بر برخی مضامین و رویکردهای غالب در حوزه در حال گسترش مطالعات فوکویی پیرامون انقلاب ایران تمرکز شود.

وی افزود: به‌طور کلی حوزه مطالعاتی مذکور با انتشار کتاب «فوکو و انقلاب ایران: جنسیت و اغواگری‌های اسلام‌گرایانه» توسط ژانت آفاری و کوین اندرسون که حاوی ترجمه انگلیسی نوشته‌های فوکو درباره انقلاب ایران بود؛ و سپس نقد و خوانش متمایز دکتر قمری تبریزی وارد مرحله جدیدی شده و به مرور شاهد انتشار مقالات، رساله‌ها و کتاب‌های بیشتری در این عرصه هستیم.

کاظمی نسب اضافه کرد: اثر حاضر را شاید بتوان از نخستین خوانش‌های فوکویی- ایرانی در نظر گرفت که اندیشه فوکو را به شکلی خلاقانه در نسبت با تاریخ معاصر ایران قرار داده است.

به گفته مدیر اجرایی نشر بایا، این مجموعه دربرگیرنده ۶ مقاله از جمله؛ «قدرت و معنویت سیاسی؛ میشل فوکو در ایران»، «نخستین قیام بزرگ علیه نظام جهانی» و «مردم در برابر جمعیت؛ فوکو در انقلاب ایران» و… است که توسط عباس جنگ دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی هومبولت برلین و مریم نوتاش دکتری جامعه‌شناسی به فارسی برگردان شده است. نشر بایا این کتاب را در نوبت نشر خود قرار داده است.

نظر شما