شناسهٔ خبر: 6244 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار و تجدید چاپ 12 اثر از سیدجواد طباطبایی

سید جواد طباطبایی از چاپ و تجدید چاپ بیش از ده اثر خود از جمله «درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی جدید در ایران»، «زوال اندیشه سیاسی در ایران» و «دیباچه ای بر نظریه انحطاط ایران» تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر سید جواد طباطبایی با اعلام نارضایتی و گلایه از تجدید انتشار غیرقانونی آثارش توسط یکی از انتشاراتی ها در سال گذشته گفت: طبق چیزی که به من اعلام شده است، مجوز همه آثار عرضه شده به وزارت ارشاد صادر شده است و تا دو ماه آینده شش کتاب با ویراست جدید که زمان زیادی را برای بازنگری در آنها اختصاص داده ام چاپ می شوند.

وی تصریح کرد: ترجمه من از کتاب های «فلسفه ایرانی، فلسفه تطبیقی» و «تاریخ فلسفه اسلامی» که نوشته هانری کربن هستند و همچنین کتاب های «سقوط اصفهان»، «مکتب تبریز» و «حکومت قانون» که در همه آنها بازنگری کرده ام توسط انتشارات مینوی خرد منتشر می شوند. البته کتاب فلسفه تطبیقی که اشکالات بیشتری داشت کمابیش ترجمه دوم است و تاریخ فلسفه اسلامی نیز به طور کامل با متن تطبیق داده و تصحیح اساسی شده است.

فلسفه ایرانی، فلسفه تطبیقی

وی افزود: یکی از کتاب هایی که با ویراست جدید و پس از گذشت بیست و دو سال منتشر می شود، کتاب «فلسفه ایرانی، فلسفه تطبیقی» است. اين كتاب چهار مقاله از كربن را شامل مي‌شود كه طي سال‌هاي ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ نوشته شدند. نسخه فرانسوي اين اثر سال ۱۳۶۹ توسط انجمن حكمت و فلسفه ايران در كشورمان منتشر شد. مقاله نخست، ارتباط ميان فلسفه تطبيقي و پديدارشناسي را بررسي مي‌كند و مقاله دوم، به جريان‌هاي فلسفي ميرداماد، ملاصدرا و رجبعلي تبريزي اختصاص دارد. بررسي انديشه و تاثير سه فيلسوف آذربايجاني، سهروردي، ودود تبريزي و رجبعلي تبريزي، موضوع بخش سوم است. كربن در فصل چهارم، فلسفه ايراني را پس از ابن‌رشد بررسي كرده است.

سید جواد طباطبایی با ذکر این نکته که همه آثار از این به بعد با شکل و فرمی واحد توسط مینوی خرد روانه بازار نشر کشور می شود افزود: کتاب «ملاحظاتی درباره متن های اندیشه سیاسی؛ مورد ماکیاولی» نیز برای اولین بار توسط انتشارات مینوی خرد منتشر خواهد شد.

تاریخ اندیشه اسلام و ایران

سید جواد طباطبایی با اشاره به دیگر آثارش که مورد بازنویسی و ویراستاری مجدد قرار گرفته است گفت:  سعی می کنیم که تا پایان سال ویراست جدید کتابهای «درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی جدید در ایران»، «زوال اندیشه سیاسی در ایران» و «دیباچه ای بر نظریه انحطاط ایران» نیز در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.

طباطبایی با اشاره به نسخه بازنویسی شده کتاب «درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی جدید در ایران» افزود: بیش از صد و هفتاد صفحه به این کتاب افزوده ام. برخی فصل ها به طور کامل بازنویسی شده و در سه فصل مجزا به بررسی اندیشه سیاسی سعدی، عبید زاکانی و همچنین مباحثی مربوط به کلیله و دمنه پرداخته ام.

وی در ادامه گفت: از کتاب زوال اندیشه سیاسی نیز نسخه جدیدی در دست اتمام است که به زودی برای کسب مجوز به ارشاد ارسال خواهد شد.

اندیشه سیاسی جدید در اروپا

به گزارش مهر، از مجموعه اندیشه سیاسی جدید در اروپا سید جواد طباطبایی نیز تا شش ماه آینده دو مجلد نخست و سوم از جلد نخست منتشر خواهد شد. مجلد اول: دفتر نخست با عنوان جدال قدیم و جدید در الهیات پیشتر منتشر شده بود اما نسخه در دست انتشار اثری جدید و بازنویسی کامل ویراست نخست است. مجلد سوم به پدیدار شدن مفاهیم نوآیین اختصاص یافته و اندیشه سیاسی ژان بدن تا روسو را بررسی می کند. مجلد دوم از دو بخش مفصل فراهم آمده: جدال قدیم و جدید در فلسفه حقوق و نظریه جمهوری خواهی در فلورانس. این مجلد تا پایان سال جاری منتش می شود.

جلد دوم تاریخ اندیشه سیاسی از سه مجلد فراهم آمده: ۱. فلسفه سیاسی انقلاب فرانسه، ۲. نظریه سیاسی در ایدئالیسم آلمانی(کانت تا هگل) و ۳. از مارکس تا نیچه در دست تالیف است. طباطبایی قصد دارد در جلدی مجزا به اندیشه سیاسی قرن بیستم بپردازد.

نظر شما