شناسهٔ خبر: 62489 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامه‌های عباس کیارستمی با تایید پسرش منتشر شده است

بهمن کیارستمی اعتراض برادرش را نسبت به انتشار نامه‌های خصوصی عباس کیارستمی را مساله‌ای خانوادگی خواند و گفت: «نامه‌ها را من در اختیار نشر قرار دادم.»  

نامه‌های عباس کیارستمی با تایید پسرش منتشر شده است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بهمن کیارستمی، فرزند عباس کیارستمی در گفت‌وگویی درباره حواشی ایجاد شده به دنبال انتشار کتاب «من خانه‌م؛ پاره‌نامه‌هایی از عباس کیارستمی» که دربرگیرنده مجموعه‌ای از نامه‌های خصوصی عباس کیارستمی به همسر سابق‌اش است؛ بیان کرد: من شخصا این نامه‌ها را در اختیار نشر نظر قرار دادم.
 
ماجرا از این قرار است که انتشار کتاب «من خانه‌م» توسط نشر نظر با اعتراض احمد کیارستمی -دیگر فرزند عباس کیارستمی که خارج از کشور ساکن است- در اینستاگرامش همراه بود؛ که رسانه‌های مختلف هم آن را بازتاب کردند.
 
 او در این استوری انتشار نامه‌های خصوصی پدرش در قالب یک کتاب را نقض حریم خصوصی دانست و خبر از پیگیری حقوقی این اقدام غیرقانونی داد.
 

 
بهمن کیارستمی در واکنش به این اعتراض برادرش به خبرنگار ایبنا گفت: خانواده کیارستمی دو نفر است، من و برادرم احمد. مساله این است که من شخصا این نامه‌ها را در اختیار نشر نظر قرار دادم.
 
وی افزود: اگر اسم این مسأله را بتوان دعوا گذاشت، طرف دعوا -حداقل در این مرحله- نشر نظر است. بنابراین بنده و محمودرضا بهمن‌پور مدیر نشر نظر در جلسه‌ای حضور یافتیم و مفصل راجع‌به این ماجرا صحبت کردیم و اطلاعات کامل را مورد بررسی قرار دادیم که فیلم آن در صفحات فضای مجازی و کانال تلگرام «عباس کیارستمی» موجود است.
 
کیارستمی اضافه کرد: مسآله پیش‌آمده درباره کتاب «من خانه‌م»  ماجرایی پیچیده‌ و نیازمند به رفرنس است و بدون دانستن کلیت ماجرا نمی‌شود راجع‌به آن صحبت کرد.
 
پسر دوم کیارستمی درباره اعتراض برادرش به نشر نظر پیرامون انتشار کتاب «من خانه‌م» تاکید کرد: درواقع برادرم از بنده شاکی است و این موضوع درحقیقت یک مسأله خانوادگی به‌حساب می‌آید که به وادی نشر و رسانه کشیده شده که اتفاق اشتباهی بوده‌است.
 
وی افزود: برادم این مسأله را درست و کامل مطرح نکرده و فقط عنوان کرده است که از نشر نظر شکایت می‌کند؛ درصورتی که طرف شکایت او نشر نظر نیست؛ بنده‌ام. مسأله هم همان مسأله همیشگی اختلاف وراث با همدیگر است.
 
بهمن کیارستمی گفت: درباره نشر آثار کیارستمی و چگونگی آن، بعد از چهار سال به‌نظر می‌رسد به دلیل اختلاف نظر من و برادرم، مقداری به مشکل برخورده‌ایم و حالا صحبت از بنیادی است که این وظیفه را برعهده بگیرد و در انتشار کارها نقش داشته باشد. وگرنه اگر کار بخواهد به همین شکل پیش برود؛ خیلی مناسب نیست. البته فقط ما نیستیم که این اختلاف نظر را داریم؛ اصولا وراث، کاری از پیش نمی‌برند و بهتر است که کار دست کاردان؛ یعنی یک بنیاد باشد.
 
وی شکل‌گیری «بنیاد عباس کیارستمی» را راه‌حل ایده‌آل پایان یافتن مشکل نشر آثار او دانست و افزود: اگر در این چهار سال که از فوت پدم می‌گذرد، راه‌حلی برای این مسأله پیدا نشده است؛ به نظر من راه‌حل دیگری غیر از تشکیل یک بنیاد و ادامه کار در یک بنیاد ندارد؛ چراکه کار بسیار زیاد و مطالب برای انتشار فراوان است و لازم است که خارج از اختلافات شخصی، امکان نشر پیدا کنند.
 
فرزند کیارستمی به بحث حقوقی شکایت برادر خود از نشر نظر هم اشاره کرد و گفت: این مسأله بسیار پیچیده است؛ درواقع باید به مراجع قضائی برود و نتیجه حقوقی آن بعد از اینکه دادگاه نظر داد، قابل ارائه و پیگیری خواهد بود.
 
وی افزود: صدور مجوز یک بحث حقوقی است که چون برادرم مطرح کرده، خودش باید پاسخگوی آن باشد؛ زیرا به‌هرحال این یک شکایت حقوقی است و حتما مرجع قضائی به این موضوع رسیدگی خواهند کرد. این شکل حرف زدن راجع به گمانه‌زنی‌های حقوقی، فقط دامن زدن به حاشیه است.
 
لازم به‌ذکر است که عباس کیارستمی نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان مشهور ایرانی است که چهار سال پیش، چهاردهم تیرماه 95 و پس از 76 سال زندگی براثر خطای پزشکی در بیمارستانی در فرانسه درگذشت.
 

نظر شما