شناسهٔ خبر: 62598 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پاسخ وزیر علوم به نگرانی‌های برگزاری کنکور: فقط ۳ ساعت وقت‌شان را می‌گیریم

  

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ وزیر علوم که پس از شرکت در جلسه مشترک با کمیسیون آموزش مجلس، آب پاکی را روی دست داوطلبان کنکور سراسری ریخت و اعلام کرد که نه لغوی در کار است و نه تعویقی، روز گذشته و در جمع خبرنگاران تلاش کرد تا به داوطلبان و خانواده‌ها آرامش خاطری بدهد: « ما در کنکور فقط سه ساعت وقت داوطلب را می‌گیریم و آنها در فضایی با استاندارد بهداشتی بالا در آزمون شرکت می‌کنند.» 

چند روز پیش‌تر بود که یکی از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: « ‏پیام‌های بسیاری در مورد به تعویق افتادن کنکور ۹۹ دریافت می‌کنم. با توجه به موج دوم شیوع کرونا نگرانی عزیزان کنکوری و خانواده‌ها کاملا قابل درک است. ان‌شاءالله این هفته در مورد این موضوع تصمیم خواهیم گرفت. لطفا راه‌های جایگزین را از طریق فضای مجازی به اینجانب پیشنهاد کنید.» خیلی زود سازمان سنجش به زمزمه‌ها و وعده‌هایی که از سوی مجلس به گوش می‌رسید، پاسخ داد و اعلام کرد که تصمیم‌گیری در مورد زمان و چگونگی برگزاری کنکور کمیسیون آموزش مجلس نیست و این حرف‌ها را تنها باید به عنوان پیشنهاداتی که مطرح می‌شوند در نظر گرفت. روز گذشته منصور غلامی، وزیر علوم به مجلس رفت تا در جلسه با این کمیسیون حرف نمایندگان را بشنود و البته به آنها اطلاع دهد که قرار نیست تغییری در برگزاری کنکور صورت گیرد. وزیر علوم در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور به خبرنگاران گفت که سازمان سنجش تمام پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و امید می‌رود که آزمون‌ها بدون مشکل برگزار شوند: «دانش‌آموزان حدود دو هفته در کلاس‌های درس حضور یافتند و حتی امتحانات نهایی خود را داده‌اند، ما برای آزمون سراسری فقط حدود سه ساعت وقت آنها را می‌خواهیم که در فضایی با استاندارد بالا حضور داشته باشند؛ در این سه ساعت همه موارد برای داوطلبان رعایت شده است.» به گفته وزیر، اطلاعات لازم در مورد نحوه برگزاری آزمون سازمان سنجش به تدریج در اختیار داوطلبان قرار می‎گیرد. 

فرصت‌طلب یا نگران؟
روز دوشنبه و بعد از جلسه با وزیر علوم، به نظر می‌رسید صداهایی که از کمیسیون آموزش مجلس بلند می‌شود حالا با تصمیم وزارت علوم هماهنگ‌تر شده‌اند. 
مهرداد ویس‌کرمی، عضو این کمیسیون پس از این جلسه به خانه ملت گفت که نباید اسیر تصمیمات پوپولیستی شد چون راهکار جایگزینی در قبال برگزار نشدن کنکور ۹۹ وجود ندارد: « افرادی که دم از تعویق یا تعلیق کنکور ۹۹ می‌زنند، هیچ راهکار جایگزینی برای ارایه ندارند. شیوع ویروس کرونا در اواخر شهریور و مهرماه مجددا در کنار سایر ویروس‌ها تشدید می‌شود لذا تاخیر کنکور هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد. نباید در این شرایط زندگی را متوقف کرد، می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله توزیع ماسک در بین داوطلبان و رعایت فاصله حدود ۱.۵ متر در حوزه‌های برگزاری آزمون، کنکور را برگزار کرد.»
ویس‌کرمی با اشاره به اعتراض‌هایی که از سوی داوطلبان و خانواده‌های‌شان در روزهای گذشته مطرح شده است، پا را کمی فراتر هم گذاشت و گفت که برخی از این اعتراضات از سوی «فرصت‌طلبان» بوده است: « برخی فرصت‌طلبان نیز در این میان با ایجاد کمپین‌هایی در فضای مجازی به دنبال اعمال فشار بر تصمیم‌گیران و دست‌اندرکاران هستند، لذا نباید حق افرادی که وقت خود را صرف درس خواندن برای شرکت در کنکور کرده‌اند سلب کرد و اسیر تصمیمات پوپولیستی شد. با برگزار نشدن کنکور، ورودی یک‌سال به دانشگاه‌های کشور متوقف می‌شود و این مساله برنامه دانشگاه‌ها، اساتید و به‌طور کلی حوزه آموزش عالی را دچار اخلال خواهد کرد.»
با این وجود کسانی که دغدغه‌های خود را بابت برگزاری کنکور سراسری اعلام می‌کنند چشم به آمارهایی دارند که هر روز بالا و پایین می‌شوند و نشان از وخامت اوضاع شیوع کرونا در کشور دارند. وزیر چند بار هم در میان خبرنگاران و هم در میان نمایندگان کمیسیون آموزش تکرار کرده است که «تنها ۳ ساعت» وقت داوطلبان گرفته می‌شود و کسانی که دل‌نگران جمع شدن داوطلبان کنکور در حوزه‌های امتحانی و خانواده‌های‌شان در پشت درها هستند، حرف‌شان این است که در همین ۳ ساعت هزاران نفر در معرض ابتلا به ویروس قرار می‌گیرند، چراکه شرایط برگزاری آزمون و پوشیدن ماسک و حفظ فاصله در عمل مانند محاسبه‌های روی کاغذ پیش نمی‌رود. 
روز دوشنبه و خبر تلخ ۲۰۰ مورد ثبت ‌شده فوت بر اثر کرونا در کشور نگرانی را در میان بسیاری از مردم به خصوص در شهرهای بزرگ‌تر تشدید کرد و با نزدیک شدن به زمان آزمون‌ها؛ از دکترا گرفته تا کارشناسی‌ارشد و کنکور سراسری این نگرانی شکل اعتراضی هم به خود گرفته است. دل‌نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که تاکید وزیر علوم بر بی‌مشکل برگزار شدن کنکور با هشدارهایی که از سوی سایر نهادها می‌رسد در تعارض است. روز گذشته علی ماهر، جانشین معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی مقابله با کرونای تهران به ایلنا گفت: « کنکور به صورت سراسری و تصمیم آن با ستاد ملی است و به ستاد تهران مربوط نمی‌شود، ولی طبیعتا تمام افرادی که مدیریت کووید ۱۹ را در کشور بر عهده دارند، نگران برگزاری کنکور سراسری هستند، با توجه به اینکه داوطلبان در ساعات طولانی در یک محل تجمع می‌کنند، خطر ابتلا را بالا می‌برد.»

نظر شما