شناسهٔ خبر: 62657 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرد پولاک در «تصویر آینده» مطرح می‌کند: روند حرکت تمدنی غرب، چشم­‌انداز تاریکی دارد

فرد پولاکِ یهودی­ الاصلِ هلندی زبان، در کتاب «تصویر آینده»، ریشه تمدن غرب را به بصورت تاریخی بررسی کرده و با نشانه­‌ها و دلالت‌­های متعدد، اثبات می­‌کند که روندِ حرکتِ تمدنی غرب، چشم­‌انداز تاریکی دارد.

روند حرکت تمدنی غرب، چشم­‌انداز تاریکی دارد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  نیم­ قرن می­‌گذرد از زمانی که کتابی با عنوان «تصویر آینده» به رشته تحریر درآمد که با روندپژوهیِ تاریخی ـ تمدنی، سه تمدنِ «یونان»، «ایران» و «بنی­ اسرائیل» را مورد بررسی قرار می‌­دهد. این کتاب توسط یکی از آینده ­پژوهان مطرح به نام «فرد پولاک» به زبان هلندی نگاشته شده است که سال‌­ها بعد توسط همکار و همسایه قدیمی‌­اش، کِنِث بولدینگ به زبان انگلیسی تلخیص و ترجمه شد و از آن به بعد، به عنوان کتابِ مرجع در میان آینده ­پژوهان، دست به دست می‌­شود. اگرچه زمان نگارشِ کتاب مذکور، به بیش از نیم قرن پیش باز می‌­گردد لکن به دلیل نوع نگاه تاریخی ـ تمدنی‌­اش، دارای اعتبار علمی بوده و همچنان مورد توجه آینده­ پژوهان و محافل آینده ­پژوهی است.

جان­مایه اصلی کتاب حاضر این است که بدبینی افراد یک جامعه (ملت) موجب می‌­شود تا تصویرشان به آینده، منفی و در نتیجه، انگیزه‌شان برای حرکت به سوی پیشرفت، کاهش ­یابد و این یعنی سرآغازِ غروب یک تمدن. به عبارت دیگر، در هر نمونه­ از شکوفایی فرهنگی - تمدنی، تصویری مثبت از آینده در کار است و عامل اصلی در هر فساد و زوال فرهنگی ـ تمدنی، تصویر تضعیف شده‌ای از آینده است. عملاً خودِ تصویرِ آینده، تابع حرکت رفت و برگشتی میان قطب­‌های بدبینی و خوش­بینی است و این تصاویر مانند یک فشارسنج عمل کرده و فراز و فرودهای احتمالی یک فرهنگ را نشان می‌­دهند. به این ترتیب، بررسی دقیق تصاویر حاکم، ما را در موقعیّت پیش­ بینی آینده­ احتمالی قرار می‌دهد.

او بر این باور است که بشر مدرن غربی در «لاکِ اکنونِ خود» فرورفته است و به طرز عجیبی نسبت به تصویر آینده خود منفعل یا ستیزه ­جو شده است و عملاً خلأ میان امروز و فردا، تحمّل کشش مغناطیسی فردا را ندارد.

فرد پولاکِ یهودی­ الاصلِ هلندی زبان، در این کتاب، ریشه تمدن غرب را به بصورت تاریخی بررسی کرده و با نشانه­‌ها و دلالت‌­های متعدد، اثبات می­‌کند که روندِ حرکتِ تمدنی غرب، چشم­‌انداز تاریکی دارد. او وضعیت خانواده در غرب، نوع نگاه بدبینانه این تمدن به آینده و حتی وضعیت اقتصادی غرب (که برخی آن را از جمله نقاط قوت این تمدن به شمارمی‌آوردند) را بشدت نقد می‌­کند و بیان می‌دارد که نسخه­ نئولیبرال اقتصاد آزاد، که در آن منفعت فرد تبدیل به ابزاری برای پیاده‌­سازی رفاه عمومی می­‌شود، در شرایط موجود قابل اعتماد و اتکا نیست و تاریخ به بشر آموخته که آزادی کامل برای بعضی، تنها به بهای فقدان مطلق آزادی برای دیگران ممکن است و هماهنگی خودبه‌خودی منفعت شخصی فرد و رفاه عمومی توهّمی رقّت‌انگیز است. در جای دیگر اشاره می‌دارد که امکانی واقع­گرایانه برای حفظ و احیاء فرهنگ (غربی) وجود ندارد.

نکته قابل توجه اینکه در زمان نگارش این کتاب، آمریکا و شورویِ سابق، چند سالی بود که پیروزمندانه از جنگ جهانی دوم خارج شده بودند و در جهان دو قطبی آن دوران، به عنوان قدرت‌­های جهانی، نقش ­آفرینی می‌­کردند. اروپا نیز به سرعت در حال بازسازی ویرانی‌­ها و ضربات مهلکت جنگ جهانی دوم بود. اما جالب این است که پولاک در این دوران، علائم مخدوش بودن تصویر آینده­ را با استنادات تاریخی نشان می­‌دهد؛ شاید در آن دوران کسی باور نمی‌­کرد که این تمدن در سراشیبی نمودار عمر خود قرار دارد اما اکنون این علائم پررنگ­تر شده است و اردوگاه شرق چپ فرو ریخته و بلوک غرب نیز مرگ خود را فقط با خشونت ­پراکنی و جنگ و خدعه به تاخیر می‌­اندازد؛ گرچه از سرنوشت محتوم خود گریزی ندارد. در حقیقت، تصویری که پولاک در آن مقطع زمانی، ترسیم می‌­کند، اکنون، با کلیدواژه­ هایی چون تمدّنِ علم بدون اخلاق، مادیتِ بدون معنویت، و قدرتِ بدون عدالت، نقل محافل علمی شده است.


امروزه تمدّن غرب حتی در میان اجزای خود، آن وحدت و انسجام و آن یگانگی و صداقت لازم را ندارد. یک نقطه که یک رشد مادی بیشتری کرده است، بنا به طبیعت تمدن مادی، افزون‌طلب و تمامیت‌خواه شده است و بقیه بخش­ها را نادیده می‌­گیرد و تعادل درونی سیستم را بهم می­‌ریزد. با این همه گرفتاری، با این همه مشکلات، باز هم تمدن مادی غرب ادعای ابدیت می‌­کند! اما به نظر می‌­رسد که این ادعا، ادعای واهی و ظاهراً غیرعملی و ناکام است.

این نکته قابل تامل است که از یک طرف، پولاک در کتاب حاضر، برای یهودیت سنگ تمام می‌­گذارد و از طرف دیگر، به ­صورت مرموز از تمدن غنی و بزرگ پارسی به ­سرعت عبور می­‌کند و فقط در حد چند صفحه، از این تمدن بزرگ نام می‌­برد. گمان مترجمان بر این است که نپرداختن به ابعاد تمدن پارسی نه از روی کم کاری نویسنده که احتمالاً عمدی در کار بوده است، ضمن آنکه نویسنده، نقش یهودیت و مسیحیت را بطور مبسوط تشریح می­‌کند و از نقش اسلام و تاثیر آن بر تمدن­‌های بشریت حتی به­ قدر یک جمله کوتاه هم بیان نمی‌ نماید؟!خوش­بینانه‌­ترین حالت این است که نویسنده تمرکزش را فقط بر حوزه تمدن غرب گذاشته و اسلام را در این موضوع دخیل نکرده است.

اگرچه روایت پولاک در بررسی یهودیت، مورد تائید مترجمان فارسی‌­زبان نیست و دارای اشکالات مبنایی با تفکر اسلامی ـ ایرانی است اما نتیجه­‌گیری او، همان نتیجه­‌گیری است اندیشه اسلامی آن را تبیین می‌­کند و آن چیزی نیست جز، زوالِ تمدن غرب. او خصوصیّت اصلی تمدن مدرن را، از دست رفتن تصویر آرمانی خدا می­‌داند و در عوض، هنر مدرن، از دست رفتن تصویر آرمانی بشر را به ارمغان آورده ‌است و به این ترتیب، با این ارزیابی­‌ها، هنر مدرن درخشش را از این جهان می­‌رباید. خدا محو شده است و بشر در بهترین حالت یک روبات است، که از خطوط، سطوح، زوایا، اجسام کروی، ساخته شده است، بدون جان و بدون روح.

نکته دیگری که پولاک به آن اشاره نکرده، این است: در حالیکه نبض تمدن مذکور، (در زمان نگارش کتاب حاضر) روبه ضعف می­‌گراید؛ چه تمدنی در حال شکل­‌گیری و احتمالاً در حال تولد بوده است؟ شاید پاسخ این سوال در متن همین کتاب نهفته باشد و احتمالاً همان تمدنی است که پولاک در این کتاب تعمداً به آن نمی­‌پردازد؛ یعنی همان تمدن اسلامی و پارسی. شواهدی بر این ادعا وجود دارد.

در بخش تمدن پارسی همین کتاب، گفته شد که تمدن پارسی از یک خوش‌بینی جوهریِ تاریخی که زیربنای لازم برای حرکت به ­سوی آینده روشن است برخوردار است. این را بگذارید در کنار این موضوع که ورود اسلام به فرهنگ و تمدن پارسی موجب شد تا خوش­بینی نهادینه شده و نگاه مثبت به آینده با شدت بیشتری تقویت شود؛ چراکه دین اسلام با ظرفیت بالای خود، توانسته است بنیان­گذار تمدن شگرفی در گذشته شود؛ به­ گونه­‌ای که تمدن­‌های دیگر، از جمله تمدن غربی را وام­دار خود کند. فلذا ترکیب بین تمدن پارسی و اسلام امکان­پذیری­ ایجاد تمدن جدید را بطور عجیبی بالا برده است.

نکته دیگر آنکه زمان نگارش این کتاب در اواخر دهه 30 هجری شمسی بوده و این همان زمانی است که حضرت امام خمینی (ره) قیام خود را آغاز نموده است. قیامی که کمتر از دو دهه بعد، از میان تمدن‌های دنیای آن­روز سربرآورد و هسته­ی سازنده­ی تمدن­ جدید، با عنوان امت واحده اسلامی (تمدن نوین اسلامی) شد. در حقیقت با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی، تصویر جدیدی از آینده مطلوب بشر، بین­الاذهانی شد و بار دیگر اندیشه‌ مدینه‌ فاضله در اذهان زنده شد و مردم امیدوار شدند که بتوانند به زودی به آن دست یابند. امام راحل با ارائه تصویرِ نوینی از نقش اسلام در جهان معاصر و تلاش مستمر برای عینیت بخشیدن به آموزه‌های آن، بار دیگر موج جدیدی از تمدن اسلامی را نوید داد.

به نظر می­‌رسد که تفکر انقلاب اسلامی نه یک حادثه منطقه‌ای بلکه یک واقعه تاریخی و «روزِ نو» مسلمانان است به­نحوی که این تفکر در چارچوب سنت‌های الهی و اراده خداوند بر حاکمیت دین در عصر غربت آن، قابل تعریف است و این تفکر، درست همان چیزی است که پولاک به عنوان گمشده­ تفکر غربی - محو خدا - از آن یاد می‌­کند. تصویر جدیدی که این تفکر پیش چشم جامعه قرار داد، آرمان­شهری است متفاوت، مدینه فاضله‌­ای که در آن، هم علم هست و هم پیشرفت؛ ترکیبی از عزّت، ثروت و عدالت. چنین تصویرِ جذاب و متمدّنانه­ای از آینده مد نظر است. تمدن نوین اسلامی، به دنبال فضایی کاملاً متفاوت با تصویرِ لامکان و بی­زمانِ ویران­شهرِ غربی است. این به‌معنای تصرّف سرزمین‌ها و تجاوز به حقوق ملّت‌ها نیست؛ به‌معنای تحمیل اخلاق و فرهنگ خود بر دیگر ملّت‌ها هم نیست؛ بلکه به‌معنای عرضه کردن تصویر درست از عدل­شهرِ آینده است، تا ملّت‌ها با اختیار خود، با انتخاب خود، با تشخیص خود راه درست را انتخاب کنند و شرط رسیدن به چنین محیطی، مبتنی بر معیارهای عقلی در درجه‌ی اول، عدم تقلید از تجربه تلخ غربی است.

بنابراین روی دیگرِ سکه­ کتاب حاضر، این است که تمدنی در حال زوال و در مقابل، تمدن دیگری در حال اوج­‌گیری است و شاید با یک ادبیات دیگر بتوان گفت که «شاهد حرکت همزمان نزولی تمدن غرب در کنار جریان پر شتاب صعود تمدن اسلامی هستیم».   

مترجمان اثر نیز در بخشی درباره انگیزه خود از ترجمه کتاب نوشتند: «اگرچه متن این کتاب سال‌هاست مورد توجه بوده و ذهن مترجمین را به خود درگیر کرده است اما این انگیزه در دو مقطع زمانی به شدت تقویت شد. مقطع اول در سال چهلم انقلاب یعنی سال 1397 زمانیکه نبرد رسانه­‌ای دشمن به اوج خود رسیده بود. در چنین شرایطی رهبر انقلاب در جمع یکصدهزار نفری بسیجیان بحثی با عنوان «تصویرسازی نادرست واقعیت­ها توسط دشمن» را مطرح کردند. محتوای سخنرانی ایشان به این موضوع پرداخته می‌­شد که قلب نبرد نرم دشمن، زدن امید جامعه ایرانی با ترسیم تصویری تاریک و مبهم از آینده ایران در اذهان عمومی است. مفهومی که مترجم از آن با عنوان «جنگ تصویرسازی» یا «نبرد روایت­‌ها» یاد می‌­کند؛ نبردی که در آن، هر روایتی (ولو روایت نادرست) غلبه کند آینده بر همان مبنا بین الاذهانی شده و شکل می­‌گیرد. مقطع دوم زمانی بود که در فضای کشور، مطالبی له یا علیه زوال قدرت نرم آمریکا مطرح شد و موجب ایجاد سردرگمی در میان محققان جوانتر شد؛ فارغ از سو گیری ذهنی و طرفداری از هر یک، آنچه می‌­توانست ابهامات این موضوع را شفاف کند، نگریستن از زاویه دید یک اندیشمند غربی است. به همین دلیل نوع نگاه یک اندیشمند غربی به آینده خودشان جذابیت بالایی برای مترجم ایجاد نمود و احتمالاً همین موضوع برای سایر محققین نیز جذاب بوده و قطعاً بسیاری از شبهات را پاسخ  خواهد داد.»
 
کتاب «تصویر آینده» نوشته فرد پولاک به ترجمه حسین ظفری و محمد منیری در بهار 1399 در 316 صفحه با شمارگان 200 نسخه به بهای 50 هزار تومان از سوی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام به چاپ رسیده است. 

نظر شما