شناسهٔ خبر: 62708 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تازه‌ترین کتاب احمد موثقی منتشر می‌شود؛ تبیین جنبش‌ها و گرایش‌های بنیادگرا و نوگرا در خاورمیانه و پاکستان

کتاب «جنبش‌ها و گرایش‌های بنیادگرا و نوگرا در خاورمیانه و پاکستان» نوشته سیداحمد موثقی از سوی انتشارات روزنه منتشر می‌شود.

تبیین جنبش‌ها و گرایش‌های بنیادگرا و نوگرا در خاورمیانه و پاکستان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیداحمد موثقی گفت: انتشارات روزنه تازه‌ترین تالیف من با عنوان «جنبش‌ها و گرایش‌های بنیادگرا و نوگرا در خاورمیانه و پاکستان» را به زودی منتشر می‌کند. مباحث این کتاب در اصل دنباله کتاب «جنبش‌های اسلامی معاصر» من است که انتشارات سمت آن را منتشر می‌کند و گویا شانزدهمین چاپ خود را نیز پشت سر گذاشته است.

وی افزود: اسلام گرایان به طور کل به دو دسته نوگرا و بنیادگرا تقسیم می‌شوند و من این دو دسته را در دوران معاصر کشورهای اسلامی تحلیل و بررسی کردم. معدن سلفی گری در عربستان بود. ضمن این کشور به مصر نیز پرداختم. تاثیر رشید رضا بر اخوان المسلمین را نیز در این کتاب شرح داده‌ام.

موثقی ادامه داد: تفکر سلفی گری از همان دوران حسن البنا غالب شده بود و البته کارکرد و دستاوردی نداشت تا اینکه به محمد مرسی رسید و او نیز در مقام رییس حکومت با این تفکرات عملا نتوانست کاری را از پیش ببرد. همچنین به تفکر بنیادگرایان پاکستان نیز پرداختم و این اندیشه را مقابل تفکر نوگرایی بررسی کردم. به عبارتی اندیشه ابوالعلا مودودی مقابل اندیشه اقبال لاهوری بررسی شده است.

این استاد دانشگاه تهران همچنین با اشاره به این نکته که تحلیلش از جریان‌های اسلامی حول محور جدال میان سنت و مدرنیته نزد متفکران می‌شود، گفت: اینکه جریان‌های اسلامی در مصر، شمال آفریقا و خاورمیانه چگونه بودند که به بنیادگرایی و در نهایت القاعده ختم شد از مباحث مهم کتاب است. موازی این جریان‌ها من به متفکران نوگرا از سیدجمال و عبده تا متفکران معاصرتری چون فضل الرحمان در پاکستان و علی عبدالرزاق پرداختم یعنی اندیشمندانی که سعی در پیوند میان سنت و تجدد داشتند.

موثقی دارای مدرک دکتری علوم سیاسی از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیاست و هم‌اکنون به عنوان عضو هیأت علمی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به تدریس و پژوهش اشتغال دارد. «سید جمال و آموزه‌های اصلاحی او در عصر جهانی شدن»، «استراتژی وحدت در اندیشه اسلام»، «نوسازی و توسعه سیاسی»، «اندیشه اصلاح و راهبرد وحدت و همبستگی در جهان اسلام»، «جنبش‌های اسلامی معاصر»، «سیدجمال‌الدین اسدآبادی: مصلحی متفکر و سیاستمدار»، «علل و عوامل ضعف و انحطاط مسلمین»، «نوسازی و اصلاحات در ایران: از اندیشه تا عمل»، «اندیشه و استراتژی وحدت در شبه قاره هند و ایران» و… از جمله مهم‌ترین تالیفات منتشر شده این استاد علوم سیاسی است.

همچنین از میان ترجمه‌های منتشر شده موثقی نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد: «اندیشه سیاسی عرب در دوره معاصر» نوشته انور عبدالملک، «بازاندیشی در اسلام» نوشته محمد ارکون، «چالش مدرنیته: جهان عرب در جست‌وجوی اصالت» نوشته لو آی م. صافی، «تئوری توسعه و سه جهان» نوشته بیورن هتنه، «جهانی شدن و حقوق بشر: آیا جهانی شدن می‌تواند حقوق بشر را ارتقاء دهد؟» نوشته رودا ای هوارد هاسمن و «توسعه به مثابه آزادی» نوشته آمارتیا کومار سن.

نظر شما