شناسهٔ خبر: 62868 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ویراست جدید کتاب «ابن‌خلدون و علوم اجتماعی» منتشر می‌شود

به زودی ویراست جدید کتاب «ابن‌خلدون و علوم اجتماعی» تألیف سیدجواد طباطبایی پس از یک دهه نایابی، در ۵۰۰ صفحه توسط مینوی خرد منتشر می‌شود.

ویراست جدید کتاب «ابن‌خلدون و علوم اجتماعی» منتشر می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  به زودی ویراست جدید کتاب «ابن‌خلدون و علوم اجتماعی» تألیف سیدجواد طباطبایی پس از یک دهه نایابی، در ۵۰۰ صفحه توسط مینوی خرد منتشر می‌شود.

پس از چاپ ویراست‌های جدید کتاب «درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی» و «زوال اندیشه سیاسی» تألیف سیدجواد طباطبایی توسط انتشارات مینوی خرد، انتشارات کویر شکایاتی را مطرح کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آنها را رد کرد و طرح شکایت را با توجه به صورت جدید کتاب‌ها بی مورد خواند، اما انتشارات کویر به قوه قضائیه متوسل شد و پس از گشودن پرونده‌ای که یک سال و هشت ماه به طول انجامیده است، طی این مدت از دادگاه حکم گرفته که تا بررسی پرونده، مینوی خرد ویراست جدید کتاب‌ها را چاپ نکند.

در کانال شخصی سیدجواد طباطبایی تأکید شده است که انتشارات مینوی خرد قطعاً و حتماً پایان مهرماه کتاب‌ها را چاپ خواهد کرد.

به همین مناسبت نسخه دوم ابن خلدون و علوم اجتماعی نیز که بیش از یک دهه نایاب بود در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

بدین سان، مینوی خرد حق انحصاری همه نوشته‌های طباطبایی را خواهد داشت و خوانندگان می‌توانند تنها به همین ویراست جدید مراجعه کنند.

ابن خلدون و علوم اجتماعی: وضعیت علوم اجتماعی در تمدن اسلامی کتابی است از سیدجواد طباطبایی که در رد کسانی که ابن خلدون را بنیان‌گذار علوم اجتماعی می‌دانند، نوشته شده است.

در این اثر کوشش شده است تا برخی از وجوه معرفت و روش‌شناسی علوم اجتماعی جدید در مقایسه با مبانی معرفتی فرهنگ و تمدن اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و از این حیث نخستین تحقیق مستقلی است که پرسش از مبانی معرفتی علوم اجتماعی جدید را در تمایز آن با اندیشهٔ «اجتماعی» اندیشمندان اسلامی و به ویژه ابن خلدون طرح می‌کند.

چاپ اول این اثر در سال ۱۳۷۳ و چاپ آخر آن در سال ۱۳۹۰ ارائه شده بود.

فهرست ویراست اول کتاب عبارت است از:

پیشگفتار

گفتار در روش
ابن خلدون و سنت
مبانی کلامی اندیشهٔ اجتماعی ابن خلدون
دربارهٔ «جامعه‌شناسی» فیلسوفان دورهٔ اسلامی
نظریهٔ اجتماعی ابن خلدون
دربارهٔ بنیاد نظری علوم اجتماعی
نظریهٔ عدالت در اندیشهٔ ابن خلدون
نظریهٔ ابن خلدون دربارهٔ تجمل
دربارهٔ نظریهٔ «اقتصادی» ابن خلدون

خاتمه

حال باید منتظر بود که طباطبایی در ویراست دوم این اثر به چه مباحثی پرداخته است و آیا از عقایدش دست برداشته و یا موضوعات جدید مناقشه برانگیزی را مطرح می‌کند یا نه؟!

نظر شما