شناسهٔ خبر: 62881 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی که پدر و پسر فیلسوف معروف فرانسوی را جدا کرد

یک فیلسوف محترم فرانسوی اعلام کرده که پسرش که او هم یک فیلسوف به همان اندازه معروف است را طرد کرده است. دلیل این حرکت این است که پسر کتابی نوشته که ظاهرا قلب پدر را شکسته است.

کتابی که پدر و پسر فیلسوف معروف فرانسوی را جدا کرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  فیلسوف‌ها سده‌هاست که درباره این سوال فکر می‌کنند که آیا دانستن چیزی ممکن است؟ حالا سوالی که در مورد دو متفکر مطرح فرانسوی پیش آمده این است که آیا دانستن بیش از حد ممکن است؟

ژان-پل انتهوون زمانی شریک زندگی کارلا برونی خواننده و سوپرمدل فرانسه بود، البته این پیوند پس از اینکه برونی او را به خاطر پسرش رافائل رها کرد، گسسته شد. حالا این پدر ۷۱ ساله واکنش خشمگینانه‌ای نسبت به انتشار کتاب زندگینامه خودنوشت پسرش با عنوان «زمان حفظ شده» نشان داده است.

انتهوون پدر به لو فیگارو گفت: «من دوست ندارم زندگی شخصی مردم اینطور در منظر عموم باز شود. چرا من و عزیزانم باید در معرض این رفتار بر پایه چشمان جستجوگر و ذلیل‌کننده قرار بگیریم. آیا کسی این حق را دارد که بدون اجازه و برای لذت خودش ماسکی را بدرد که هر یک از ما در طی زندگی‌مان به آن احتیاج داشته‌ایم؟»

او اضافه کرد: «کامو، که پسرم خیلی دوست دارد از او نقل‌قول کند می‌گوید، یک مرد باید خوش را کنترل کند».

مجله شناخته‌شده گالا فرانسه این رمان جدید را «فوق‌العاده، مانند گلوله‌ای در جمجمه» توصیف کرده و می گوید این نویسنده «جهنم دوران کودکی خود و آزاری که از پسر فلانی بودن برده» را توصیف کرده است.

لو فیگارو هم در نقد خود از این کتاب گفته «در عین حال بامزه، آزاردهنده، نشان دهنده استعداد و حیرت‌انگیز» است و اضافه کرده که این کتاب بین حامیان پدر و پسر جنگی به راه انداخته است.

ژان-پل انتهوون که خودش هم به تازگی رمانی منتشر کرده، می‌گوید پیغامی برای پسر ۴۶ ساله‌اش رافائل فرستاده و گفته دیگر هیچ ارتباطی با او نخواهد داشت. رافائل یکی از چهره‌های ثابت تلویزیون، رادیو و رسانه‌های فرانسه است.

انتهوون پدر گفت: «در سوگواری هستم. قلبم شکسته».

کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای انتهوون پسر نام خود را از شعار معروف پدرش قرض گرفته که می‌گوید «زمان را حفظ کن، باید زمان حفظ کنی». مجموعه‌ای از چهره‌های شناخته‌شده پاریسی از جمله فیلسوف معروف برنار-آنری لوی هم در این کتاب حضور دارند و خاطراتی از آنها نقل شده است.

رافائل مدتی شوهر ژوستین، دختر لوی بود اما آن‌ها طلاق گرفتند و رافائل زندگی مشترکش با برونی را شروع کرد که پیش از آن با پدرش زندگی می‌کرد. رافائل و برونی بچه‌دار هم شدند و یک پسر دارند. برونی یکی از معدود شخصیت‌هایی است که در کتاب چهره خوبی از او به نمایش گذاشته شده و در حقیقت رافائل او را به عنوان «زن ایده‌آل‌» توصیف می‌کند. برونی بعدها با نیکولا سارکوزی رییس‌جمهور سابق فرانسه ازدواج کرد.

منتقدان فرانسوی این درگیری پدر و پسر را تا ریشه‌های یونانی‌اش ردیابی کرده‌اند و می‌گویند این نمایشی کلاسیک از عقده اُدیپ است: آن‌ها می‌گویند رافائل به صورت تمثیلی پدرش را کشته است.

نظر شما