شناسهٔ خبر: 62960 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب منبع‌شناسی قرمطیان با تأکید بر قرامطه بحرین منتشر شد

گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب منبع‌شناسی قرمطیان با تأکید بر قرامطه بحرین (حکومت ابوسعید گناوه‌ای و فرزندانش) به قلم رضا دشتی منتشر شد.

کتاب منبع‌شناسی قرمطیان با تأکید بر قرامطه بحرین منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ منبع‌شناسی علمی ابزاری است که به بررسی کتاب‌ها و توصیف آنها در زمینه‌ها و موضوعات خاص می‌پردازد. این علم درباره منابعی به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازد که پیرامون یک موضوع خاص به نگارش درآمده‌اند.

در موضوعات تخصصی مانند شناخت ادیان و مذاهب باید با تجزیه و تحلیل منابع و مآخذ، آن موضوع به صورت علمی و دقیق ارزیابی شود. در شناخت فرق مذهبی باطنی که سرّی بوده و مورد تعقیب حاکمان وقت قرار داشته اند و معمولاً نوشته‌های خود را با اسامی مستعار و یا فاقد اسم منتشر می‌کرده‌اند و سعی در پنهان‌کاری داشته‌اند، کار به مراتب مشکل‌تر خواهد بود.

فرقه قِرمِطَیان یکی از بحث برانگیزترین و پیچیده‌ترین فرقه‌های انقلابی در تاریخ اسلام و تشیع بوده است که دسترسی به منابع و مآخذ آنها دشواری‌های فراوانی داشته است. این کتاب به‌دنبال برطرف کردن این دشواری است.

کتاب منبع‌شناسی قرمطیان با تأکید بر قرامطه بحرین (حکومت ابوسعید گناوه‌ای و فرزندانش) توانسته اطلاع شفاف تری را از فرقه قرمطیان در دسترس خوانندگان قرار دهد.

علاقه مندان برای دریافت و سفارش کتاب به نشانی http://rihu.ac.ir/fa/book مراجعه کنند.

نظر شما