شناسهٔ خبر: 63059 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «مدرنیته، پزشکی و سلامت» منتشر شد

کتاب «مدرنیته، پزشکی و سلامت» اثر گراهام اسکمبلر و پل هیگز به‌تازگی با ترجمه مهسا علاء توسط انتشارات فرهامه منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «مدرنیته، پزشکی و سلامت» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  کتاب «مدرنیته، پزشکی و سلامت» اثر گراهام اسکمبلر و پل هیگز به‌تازگی با ترجمه مهسا علاء توسط انتشارات فرهامه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

از زمان پیدایش فناوری اطلاعات به‌­ویژه اینترنت تا فروپاشی احزاب قدرتمند حاکم، عنوان­‌های پست­‌مدرنیسم و پست‌­مدرنتیه را به انواع تغییرات فرهنگی نسبت داده‌­اند. اندیشمندان اجتماعی بسیاری از ساختارهای اجتماعی را در پرتو پست‌­مدرنیسم مورد بررسی مجدد قرار داده‌­اند. هرچند این‌مسئله که آیا این‌تغییراتْ جنبش اجتماعی پیوسته را ایجاد می­‌کنند یا نه، همچنان نامعلوم است. تمرکز بر پست­‌مدرنیسم و پست­‌مدرنتیه به‌­ویژه در ارتباط با حوزه­ سلامت بسیار دشوار است چرا که آن­ها همواره می‌­توانند به­‌منزله­ هر چیزی در نظر هر کسی باشند.

گراهام اسکمبلر و پل هیگز به‌­عنوان گردآورندگان و ویراستاران کتاب «مدرنیته، پزشکی و سلامت» از این فرصت که اندیشه­ پست‌­مدرن در اختیارشان قرار داده، استفاده کرده‌اند تا مدل‌­های موجود از سلامت و حفظ و مراقبت از آن را مورد ارزیابی قرار دهند. نویسندگان همکار آن­ها در این‌کتاب مجموعه تفسیرهایی را از تحلیل فلسفی مسائلی مثل دیدگاه‌­های متغیر در مورد سلامت و مریضی، انفصال بدن-ذهن و چرخه­ زندگی متغیر مرتبط با حوزه­ سلامت گرفته تا مؤلفه­‌های شاخص‌تر در مورد اقدامات مربوط به نابرابری‌­ها در حوزه­ سلامت و طرحی کلی برای پژوهش­‌های جامعه‌­شناختی آتی ارائه می‌­دهند. این کتاب به جای پذیرفتن پارادایم جدید، نگاهی انتقادی به این نظریه دارد و می­‌کوشد نظر خوانندگان را عوض کند.

در این‌کتاب با درنظرگرفتن مفاهیم کلیدی مدرنیته و پست‌­مدرنیته و ساختارگرایی و پساساختارگرایی مباحثی از قبیل مریضی و پزشکی در دوره­ پست‌­مدرن، جنسیت و سلامت و مباحثات فمنیستی در این‌دوره، پیری و چرخه­ زندگی و جامعه­ شناسی سلامت و پیری، پزشکی و طب مکمل و مرگ در دوره­ پست­مدرن را مورد بررسی قرار می­‌دهد. اسکمبلر و هیگز برای کتاب مدرنتیه، پزشکی و سلامت مقدمه­‌ای نوشته‌­اند که شاید برای افراد ناآشنا با زبان پیچیده­ جامعه­‌شناسی، مبهم باشد اما وجود آن لازم و ضروری است زیرا به شناخت عملکرد پزشکی در جامعه از زاویه­ دید جامعه­‌شناسی پزشکی کمک می­‌کند.

همان­‌گونه که اسکمبلر و هیگز بیان کرده‌­اند، از کتابی با این‌حجم و نوع نمی­‌توان انتظار داشت توضیحاتی مبسوط و همه‌­جانبه داشته باشد اما همان‌مطالبی نیز که ارائه شدند طیف وسیعی از موضوعات و مباحث را از دیدگاه‌­های مختلف و مغایر پوشش می‌­دهند. خواندن این‌کتاب هم برای پژوهشگران حوزه­ جامعه­‌شناسی پزشکی و هم برای تمام افرادی که با نظریه­ اجتماعی سروکار و دغدغه­ هم‌­کنشگری بین نظریه و تحقیق را در زمان دگرگونی حتمی و شاید به‌­شدت غیرقابل پیش­‌بینی برای جامعه دارند جالب­ توجه خواهد بود.

در فصل اول این کتاب، نویسندگان بر نقش کلیدی سلامت و پزشکی در پویایی تغییرات اخیر تأکید کرده و از طریق بررسی فرایندهای بنیادینی مثل عینی‌شدن و ذهنی‌شدن و عقلانی‌شدن، فایده‌ها و ضررهای پذیرش اندیشه­ پست­‌مدرن را ارزیابی می­‌کنند. آن‌ها همان­‌قدر که تصدیق می­‌کنند، پست‌­مدرنیته به عناصر مهم دگرگونی در فرهنگ‌­های مدرن اشاره دارد، تأکید می­‌کنند که جامعه­‌شناسی پزشکی لازم و قرار نیست بخش عمده­ میراث بنیادی و روش‌­شناختی خود را کنار بگذارد.

در فصل دوم از سه وعده­ پست­‌مدرنیسم برای جامعه­‌شناسی سلامت و پزشکی بحث می‌­شود. نویسنده­ این بخش که آینده­ درخشان­‌تری را در دوره­ پست­‌مدرن تصور می‌­کند، با تکیه بر کارهای پیشین خود و با بسط مفهوم «اصل سلامت» از آثار سایر پژوهشگران و تمایز بین بین دو مفهوم خاص برای توضیح آن کمک می­‌گیرد. در فصل اسکمبلر خلاصه‌­ای از موضع کلی در مورد جامعه‌شناسی انتقادی را که وابسته به بازسازی پروژه­ عصر روشنگری است مورد بحث قرار می‌­دهد. در بخش دوم که ادامه­ بخش اول است مشخص می­‌شود که ضرورتی اخلاقی در رویکرد جامعه­‌شناسی انتقادی نهفته است. در بخش سوم هم موضع و عامل بودن جامعه‌­شناسی انتقادی مطرح می‌­شود. بخش چهارم بر جامعه­‌شناس انتقادی در مقام اندیشور یا منتقد اجتماعی متمرکز می‌­شود و بخش پایانی نیز توضیح بعضی از مضامین اصلی این بخش با اتکا به حوزه­ جامعه‌­شناسی پزشکی است.

این‌کتاب با قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه شده است.

نظر شما