شناسهٔ خبر: 63177 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اسماعیل کاداره برنده جایزه بین‌المللی نویشتات شد

جایزه ۵۰ هزار دلاری نویشتات که به عنوان نوبل امریکا شناخته می‌شود به اسماعیل کاداره، بزرگ‌ترین نویسنده و شاعر آلبانیایی تعلق گرفت.

اسماعیل کاداره برنده جایزه بین‌المللی نویشتات شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سفارت امریکا در تیرانا، پایتخت آلبانی روز دوشنبه  از انتخاب اسماعیل کاداره، نویسنده مشهور اهل آلبانی به عنوان برنده جایزه معتبر بین‌المللی نویشتات خبر داد.

در اطلاعیه منتشر شده در صفحه فیس‌بوک این سفارت آمده  است «جایزه و جشنواره نویشتات که در بزرگداشت کتاب‌ها و فرهنگ بین‌المللی است امسال ۵۰‌امین سالگرد برگزاری خود را جشن می‌گیرد. این مراسم به میزبانی و حمایت مالی دانشگاه اوکلاهما به صورت آنلاین در اواخر ماه جاری برگزار خواهد شد.»

اسماعیل کاداره که حالا ۸۴ ساله است همواره به عنوان یکی از کاندیداهای قدیمی جایزه نوبل ادبیات مطرح بوده است. او از دهه ۶۰ میلادی زمانی که آلبانی توسط رژیم کمونیستی و دیکتاتور انور خوجه اداره می‌شد به عنوان یک رمان‌نویس، نویسنده و شاعر شناخته شد و  با انتشار رمان «ژنرال ارتش مرده» در سال ۱۹۶۳ میلادی به شهرت جهانی دست یافت.

کاداره در اوایل دهه ۹۰ میلادی به دلیل فشارهای رژیم کمونیستی، آلبانی را ترک و به فرانسه پناهنده شد و پس از فروپاشی رژیم کمونیستی بین پاریس و تیرانا در حال رفت‌و آمد بوده و بیشتر عمرش را در پاریس سپری کرده است. او در سال ۱۹۹۶ به عضویت فرهنگستان علوم اخلاقی و سیاسی فرانسه فرهنگستان علوم اخلاقی و سیاسی فرانسه درآمد و پس از آن نیز به عنوان افسر لژیون دونور معرفی شد.

رمان‌های «مهتاب»،«آوریل شکسته»،«رویدادهای شهر سنگی»و «زمستان سخت» از جمله آثار مهم اسماعیل کاداره است که در ایران ترجمه و منتشر شده‌اند.

جایزه بین‌المللی نویشتات که از سال ۱۹۶۹ تاسیس شده و هر دو سال یک بار برگزار می‌شود در حوزه ادبیات اهدا می‌شود و خیلی‌ها آن را همسنگ نوبل آمریکا می‌خوانند.

این جایزه تاکنون به چهره‌های برجسته‌ای چون گابریل گارسیا مارکز، اوکتاویو پاز و الیزابت بیشاپ تعلق گرفته ‌است.

ارزش مالی این جایزه ۵۰ هزار دلار است و مجسمه یک پر عقاب از نقره و یک لوح یادبود نیز به برنده اهدا می‌شود.

نظر شما