شناسهٔ خبر: 63276 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اولین کتاب مصور چاپ سنگی ایران در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود

طبق اعلام کتابخانه ملی، نخستین کتاب چاپ سنگی مصور ایران مربوط به داستان «لیلی و مجنون» با قدمت بیش از ۱۸۳ سال است که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

اولین کتاب مصور چاپ سنگی ایران در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  طبق اعلام سازمان اسناد و کتابخانه ملی، کتاب «لیلی و مجنون مکتبی» به عنوان اولین کتاب مصور چاپ سنگی در ایران که دارای ۱۵۲ صفحه به زبان فارسی و خط نستعلیق است؛ توسط سید یوسف میلانی کتابت شده و حاجی بهرام غلام حاجی اسمعیل اردبیلی نشر آن را به عهده داشته است. این کتاب، مثنوی عاشقانه‌ای از مکتب شیرازی است و دارای هزار و ۲۶۰ بیت و در سال ۸۹۵ هجری قمری به نظم درآمده است.

این منظومه عاشقانه دارای چهار تصویر سیاه و سفید است. تصویر مکتب خانه و حضور لیلی و مجنون، دیدن لیلی توسط ابن سلام و خواستگاری کردن از لیلی، جنگ نوفل با قبیله لیلی و دعای مجنون، عقد کردن ابن سلام با لیلی و صحبت مجنون با لیلی از جمله تصاویر این کتاب هستند.

در بررسی‌های انجام شده در زمان فهرست‌نگاری، این‌کتاب دارای فرسودگی و پارگی جلد، جداشدگی اوراق از عطف و شیرازه، آثار لک و رطوبت در برخی از صفحات بود که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرمت شده است. نقاشی‌های موجود در این کتاب به صورت ابتدایی، ساده و ناقص توسط صاحب این اثر رنگ آمیزی شده است.

نظر شما