شناسهٔ خبر: 63311 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

به قلم مسعود آذربایجانی؛ کتاب فلسفه علم روان‌شناسی منتشر شد

کتاب فلسفه علم روان شناسی تألیف حجت الاسلام مسعود آذربایجانی با مشارکت سازمان سمت و به همت گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

کتاب فلسفه علم روان‌شناسی منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فلسفه علم روانشناسی به‌عنوان یکی از شاخه‌های فلسفه علم و فلسفه علوم انسانی، به‌ویژه برای دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان حوزه دانشی روانشناسی ضرورت دارد.

افزون بر نیل به توانایی و کسب دانش و مهارت در رویکرد کلی و یکپارچه به دانش روانشناسی، فهم عمیق‌تر موضوع، هدف، روش، قلمرو، تبیین، پس‌زمینه‌های تاریخی و فلسفی و حتی مفاهیم اساسی در روان‌شناسی همگی می‌تواند از مباحث فلسفه علم روان‌شناسی باشد.

با توجه به اینکه فلسفه علم روانشناسی، معرفتی درجه دوم و موضوع آن، خودِ دانش روانشناسی است، روش ما در این کتاب در هر فصل و جستار سه مرحله دارد: ۱. ابتدا جستجوی آن مورد در متون و منابع روان‌شناسی به حدی که تصور نسبتاً روشن و جامعی از آن مسئله در متون روانشناسی و در نزد روان‌شناسان به دست آید؛ ۲. بررسی فلسفی آن مسئله یا موضوع در فلسفه علم، فلسفه علوم انسانی و سپس در متون فلسفه روانشناسی؛ ۳. بر اساس فلسفه اسلامی و منابع آن، نقادی و رویکرد انتقادی به مباحث داشته، یا درصدد استخراج آرا و دیدگاه‌های فیلسوفان مسلمان در این مسئله برآمده‌ایم.

ساختار کتاب بر اساس مهم‌ترین سرفصل‌های مورد نیاز دانش‌پژوهان در این حوزه طراحی شده و فصول کتاب عبارت است از: کلیات، پس‌زمینه‌های تاریخی فلسفه روان‌شناسی، چیستی روان‌شناسی، روش‌شناسی در علوم تجربی، روش پژوهش در روان‌شناسی، تبیین در روان‌شناسی، مفاهیم اساسی در روان‌شناسی: هشیاری و هیجان.

کتاب فلسفه علم روان شناسی تألیف حجت الاسلام مسعود آذربایجانی با مشارکت سازمان سمت و به همت گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به بهای ۴۲ هزار تومان منتشر شد.

نظر شما