شناسهٔ خبر: 63344 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

انواع ماشین آلات نجاری

تبلیغ

دستگاه پانل بر اتوماتیک

برای برش سریع با دقت بالا می‌توان دستگاه پانل بر را پیشنهاد داد این دستگاه با استفاده از کامپیوتر نقشه برش را اپتیماتیز (چیدمان) کرده و بهترین حالت برش را با کمترین هدر رفت قطعه کار (پرت) پیشنهاد می‌دهد.

در دستگاه پانل بر اتوماتیک قطعه کار توسط کلمپ هایی که در دستگاه تعبیه‌شده حرکت کرده و سپس به‌وسیله اره و خط زن برش می‌خورد، توجه داشته باشید معمولاً برش در یک وجه کار انجام می‌شود و برای تکمیل برش نیاز به چرخاندن ورق توسط اپراتور لازم است. در نمونه‌های پیشرفته این دستگاه برش، قطعه کار از پشت دستگاه تحویل گرفته و کل عملیات برش را بدون دخالت دست برش می‌دهد.

تمامی مراحل برنامه‌نویسی با دادن نقشه به کامپیوتر را می‌توان در دفتر انجام داد و به‌وسیله به دستگاه منتقل نمود.

ابزار ماشین‌آلات لبه چسبانی

بعد از برش مصنوعات یا صفحات چوبی مانند MDF، نئوپان و ...گوشه‌های برش خورده قطعات بسیار نفوذپذیر، تیز و برنده است به همین علت از رنگ یا نوارهای مختلف برای پوشش قسمت برش خورده استفاده می‌گردد.

این نوارها باعث جلوگیری از ورود نم و رطوبت به داخل قطعه کار شده و از خرابی قطعات جلوگیری می‌کنند (ورود نم باعث باد کردن و تغییر ضخامت می‌شود) دلیل دیگر استفاده از نوارهای PVC و پلی اورتان و زهوارهای چوبی و ... زیبایی محصول نهایی است.

برای لبه چسبان قطعات برش خورده ابزار و ماشین‌آلات زیر پیشنهاد می‌گردد.

-استفاده از گرما به‌وسیله اتو و سشوار صنعتی برای گرم کردن نوارهای PVC:

معمولاً پشت نوارهای PVC لایه‌ای چسب وجود دارد که با تولید گرما فعال ‌شده و باعث چسبیدن نوار به قطعه کار می‌گردد. توجه داشته باشید در هنگام خرید به نوع نوار و پرایمر پشت نوار توجه فرمایید

این‌گونه نوارها در ضخامت‌های زیر ۱ میلی‌متر در بازار موجود است.

-ابزاردستی نوارکاری و لبه چسبانی: این ابزارها معمولاً با استفاده از چسب گرانول نوار را به قطعه کار می‌چسباند. حسن این مدل از ابزار لبه چسبانی قیمت مقرون‌به‌صرفه است و می‌توان قطعات صاف یا منحنی را به‌راحتی لبه چسبانی کرد.

شایان‌ذکر است کیفیت لبه چسبانی به چسب مصرفی، برند ابزار و طریقه پرداخت نهایی نوار بستگی دارد و برای نوارهای زیر ۱ میلی‌متر پیشنهاد می‌گردد. نوار مصرفی در این مدل از ابزار نیاز به چسب پشت نوار ندارد.

-ماشین‌آلات صنعتی لبه چسبانی

نوار لبه چسبان‌های صنعتی به دو دسته تقسیم می‌شوند

۱-نوار لبه چسبان منحنی زن

۲-نوار لبه چسبان راسته زن، اتوماتیک یا صاف

۱-لبه چسبان منحنی برای نوار کاری لبه‌های منحنی شکل، گرد یا قوس‌دار مورداستفاده قرار می‌گیرد که اپراتور محور (کیفیت کار با اپراتور و طریقه استفاده از دستگاه منوط است) است. با این دسته از دستگاه می‌توان قطعات صاف را نیز لبه چسبانی کرد.

این سری از ماشین‌ها در انواع مختلف با امکانات متعدد عرضه می‌گردد که به لبه چسبان‌های کارگاهی سبک معروف هستند و می‌توان نوار باضخامت‌های ۰.۳ تا ۳ میلی‌متر را لبه چسبانی نمود

در لبه چسبان‌های منحنی زن گاهی آپشن های فرز پرداخت نوار لبه و اره سروته زن نوار تیز وجود دارد

۲-لبه چسبان صاف، راسته زن یا اتوماتیک لبه چسبان‌های اتوماتیک توانایی نوار کردن قطعات صاف را دارا هستند و بسته به شاسی و امکانات و متعلقات در دسته‌بندی کارگاهی، نیمه‌صنعتی و صنعتی دسته‌بندی می‌گردند

قسمت‌های مختلف لبه چسبان هرکدام به‌طور جداگانه عملیاتی روی قطعه کار یا نوار لبه انجام می‌دهند که به هرکدام از آن قسمت‌ها ایستگاه گفته می‌شود.

لبه چسبان‌های فول ایستگاه دارای ایستگاه‌ها و متعلقات زیر می‌باشند.

-ایستگاه پیش فرز برای برداشتن خرابی احتمالی هنگام برش تا ۲ میلی‌متر  فقط ماشین‌آلات صنعتی دارای این ایستگاه هستند

-جلوبرنده نوار (تمامی مدل‌ها)

-ایستگاه چسب (معمولاً لبه چسبان‌های یک نمونه از این چسب‌ها را دارا می‌باشند. چسب گرانول قالبی، pur، لیزری یا هوای گرم و ...)

-غلط فشار  معمولاً بیشتر از ۲ غلطک فشار در دستگاه‌ها وجود دارد که یکی موتورایز و مابقی هرزگرد هستند.

_ ایستگاه اره سروته زن (یک اره یا دو اره در تعدادی از لبه چسبان‌های کارگاهی از کاتر استفاده‌شده است)

_ ایستگاه فرز پرداخت بالا و پایین نوار (موجود در تمامی مدل‌ها)

_ ایستگاه کرنرزن یا فرز گوشه زن (فقط در دستگاه‌های صنعتی وجود دارد و برای از بین بردن تیزی گوشه نوار بکار می‌رود)

_ ایستگاه لیسه نوار (پرداخت قسمت فرز خورده و برداشتن موج احتمالی)

_ ایستگاه لیسه سطح یا لیسه چسب (برای برداشتن اضافه چسب باقی‌مانده روی سطح کار)

_ ایستگاه پولیش (برای جلا و بالا بردن کفیت قسمت فرز خورده نوار استفاده می‌گردد)

۶_دستگاه cnc چوب

با پیشرفت تکنولوژی نیاز به ماشین‌آلات در صنعت چوب بیش از گذشته احساس می‌شود. دستگاه cnc چوب (سی ان سی فرز) می‌تواند پا به برنامه‌ای که توسط انسان طراحی‌شده عملیات برش، شیار کاری فرزکاری و یا حتی سوراخ‌کاری و لبه چسبان را به را به‌صورت اتوماتیک و بدون نیاز به دست انجام دهد و علاوه به‌سرعت بالا از دقت خوبی نیز برخوردار است.

خرید دستگاه cnc چوب

برای خرید به سایز میز cnc و توانایی دستگاه توجه فرمایید.

ماشین‌آلات cnc زیادی وجود دارد که هرکدام توانایی خاص و تعریف‌شده‌ای دارند.

کدام cnc  فرز را انتخاب کنیم

توجه داشته باشید ۲ مدل صفحه در cnc چوب را می‌توان انتخاب نمود.

  1. cnc صفحه تخت: که با قرار دادن قطعه کار به روی آن برای برش‌کاری یا فرزکاری روی سطح مناسب هستند.
  2. Cnc چوب کنسولی: این دستگاه برای کسانی پیشنهاد می‌شود که دستگاه برش پانل بر یا دور کن دارند و قطعه را سایز نموده و سپس آن را به دستگاه cnc چوب می‌سپارند و دستگاه به‌راحتی روی ۵ وجه از ۶ وجه قطعه کار عملیات موردنظر را انجام می‌دهد.

متعلقات دستگاه cnc  چوب

دستگاه پرس وکیوم

برای زیباسازی و عایق کردن MDF یا نئوپان (تخته فشرده) یا صفحات چوبی از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود، با این دستگاه می‌توان قطعات خام بدون روکش با روکش مناسب و دلخواه پوشش داد. کار با دستگاه پرس وکیوم در ظاهر بسیار ساده به نظر می‌رسد ولی کیفیت و کمیت المان‌های زیادی کمک می‌کند تا کار باکیفیت انجام گردد.

انواع دستگاه وکیوم

دوسری از این دستگاه وجود دارد ۱- دستگاه پرس وکیوم ۲- دستگاه پرس ممبران

۱-پرس وکیوم با حرارت و از سمت بالا و ایجاد خلأ (توسط پمپ وکیوم) در زیر قطعه کار (و البته استفاده از چسب بین صفحه کار و روکش) باعث چسبیدن روکش به قطعه کار می‌گردد.

۲-پرس ممبران علاوه بر عملیات دستگاه وکیوم که در قسمت قبل اشاره شد با استفاده از صفحه سیلیکونی در بالای روکش می‌تواند روکش‌های طبیعی و روکش‌های بدون انعطاف را بچسباند.

در برخی از این مدل دستگاه‌ها صفحه سیلیکونی با فشار باد به سمت قطعه فشرده‌شده و باعث بالا رفتن کیفیت نهایی می‌گردد. تمامی مراحل ایجاد خلأ و قرار گرفتن روکش روی سطح قطعه کار همانند دستگاه پرس وکیوم انجام می‌پذیرد.

نظر شما