شناسهٔ خبر: 63345 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما» برگزار شد

به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و با همکاری دانشکده هنر، دومین جلسه نقد کتاب، با نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما»، به صورت آنلاین برگزار شد.

نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما» برگزار شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  دومین جلسه نقد کتاب، با نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما»، نوشته دیوید بوردول به میزبانی رامتین شهبازی و با حضور روبرت صافاریان مترجم کتاب، نوید پورمحمدرضا منتقد و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه‌مند این حوزه برگزار شد.

کتاب ازو و بوطیقای سینما، فقط کتابی درباره «یاسوجیرو ازو» نیست. کتابی به قلم «دیوید بوردول» درباره بوطیقای سینما هم هست. ازو و بوطیقای سینما از کتاب‌های نظری بوردول است. در این کتاب بوردول هم به یکی از فیلم‌سازان محبوب خود می‌پردازد و هم نظریه بوطیقای سینمای خود را از کاربست عملی می‌آزماید. زندگی نامه ازو تا سبک سینمایی منحصر به فردش در این کتاب مورد بحث قرار گرفته‌اند.

در ابتدای جلسه نقد و بررسی کتاب «ازو و بوطیقای سینما»، روبرت صافاریان مترجم این اثر، در رابطه با انگیزه خود از ترجمه این کتاب گفت: کتاب «ازو و بوطیقای سینما» کتابی است که هدف والایی را دنبال می‌کند و در باره یک سینماگر، یک نظریه و نقد سینمایی صحبت می‌کند و هر دوی این موارد برایم جالب بود و من به فیلم‌های «ازو» علاقه‌مند هستم از نظر من موضوع اصلی سینمای ازو خانواده است و نگرش خانواده‌ها را عوض می‌کند؛ ازو مدافع سنت است و البته نیز در جاهایی نگاه سنت‌شکنانه دارد و به دلیل این ویژگی‌ها بود که من علاقه‌مند بودم این کتاب را ترجمه کنم.

وی در ادامه افزود: کتاب «ازو و بوطیقای سینما» کتابی متفاوت است و دشواری‌های تاریخ سینما و نظریه‌های خاصی را مطرح می‌کند.
صافاریان در رابطه با اهمیت کتاب گفت: نکته ای که در این کتاب اهمیت دارد این است که به جای اینکه به وجه ناخودآگاه توجه شود به وجه آگاهانه فیلم توجه می‌کند و دلیلی که این نوشته‌ها را متفاوت می‌کند این است که نظریه سینما و تاریخ از یکدیگر جدا نمی شوند.

در ادامه جلسه نقد کتاب، نوید پور محمدرضا منتقد کتاب در رابطه با این اثر بیان کرد: کتاب « ازو و بوطیقای سینما » کتابی دولایه است که یک لایه آن دیوید بوردول و لایه دیگر «ازو» است. درباره دیوید بوردول نکته‌ای که وجود دارد این است که برای نوشتن این کتاب مصائب زیادی را پشت سر گذاشته و این امر نشان می‌دهد که با نظریه پرداز جدی روبه رو هستیم.

 پورمحمدرضا، بر دو محور فکری بوردول که شامل شناخت‌گرایی و فرمالیسم او بود تاکید کرد و گفت: دیوید بوردول علاقه خاصی به موازات دارد و نیز به سبک بصری فیلم‌ها توجه خاصی دارد، کتاب‌های بوردول معطوف به سبک بصری فیلم‌هاست و علاوه بر توجه به سبک‌ها به ملی گرایی نیز پرداخته است.

منتقد این اثر در رابطه با بوطیقا اذعان کرد: ما از طریق بوطیقا می‌توانیم به این پرسش که چگونه فیلم‌ها ساخته می‌شوند برسیم، بوطیقای بوردول به شدت رویکرد پراگماتیسی (عمل‌گرایی) دارد، اصولا این نظریه‌پرداز رویکردش حدمیانه است و بوطیقای بوردول یک رویکرد تاریخی و یک رویکرد تحلیلی دارد.

روبرت صافاریان، در ادامه نظرات نوید پورمحمدرضا گفت: دیوید بوردول معتقد است که روانشناسی شناختی را درباره کتاب بکار گیرد و توضیح می‌دهد که چگونه «ازو» سیستم فرمال خود را خلق کرده است.

پورمحمدرضا در پاسخ به این سوال که چرا کتاب‌های دیوید بوردول در ایران مورد توجه است، اذعان کرد: اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده تا این کتاب مورد توجه قرار بگیرد کتاب‌های آموزشی ودرسی منتشر شده دیوید بوردول است و دلیل محبوبیت آن نیز در ایران همین امر است.
روبرت صافاریان درباره ویژگی‌های دیگر کتاب «ازو و بوطیقای سینما» افزود: مهم‌ترین سبک «ازو» در این کتاب استفاده از ارتفاع پایین دوربین است و توضیحاتی در این‌باره در کتاب داده شده است.

در پایان جلسه نقد، استادان و دانشجویان علاقه مند، سوالات خود را مطرح کردند.

نظر شما