شناسهٔ خبر: 6338 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

هایدگر در ایران

هایدگر در ایران

نویسنده: بیژن عبدالکریمی

ناشر: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

چاپ: ۱۳۹۲

تعداد صفحات: ۴۰۴

قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺸﻲ «ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ در اﻳﺮان» در ﺻﺪد ﻧﻘﺪ و ﺑﺮرﺳﻲ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺣﻀﻮر ﺗﻔﻜﺮ ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ در اﻳﻦ دﻳﺎر و ﺗﺄﺛﻴﺮ آن ﺑﺮ ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﻔﻜﺮ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻣﺎ اﻳﺮاﻧﻴﺎن است و نیز ﺑﺤﺚ و ﮔﻔﺖوﮔﻮ درﺑﺎره‎ی ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ و ﻧﻘﺶ ﺗﻔﻜﺮ وي در اﻳﺮان ﻧﻪ ﻧﺎﺷﻲ از ﻧﻮﻋﻲ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﻧﻈﺮي ﻣﺤﺾ ﻳﺎ ﻛﻨﺠﻜﺎوي آﻛﺎدﻣﻴﻚ ﺻﺮف، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از ﺿﺮورت ﺑﻨﻴﺎديﺗﺮي اﺳﺖ. این پژوهش ﻛﻮﺷﺸﻲ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ و ﺗﻔﻜﺮ وي را ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺗﻘﺪﻳﺮ، ﻣﻨﻈﺮ و ﺗﻔﺴﻴﺮي ــ اﮔﺮﭼﻪ ﻧﻪ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﻣﻨﻈﺮ و ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﻤﻜﻦـ از ﺳﻨﺖ ﻣﺘﺎﻓﻴﺰﻳﻚ ﻏﺮﺑﻲ و ﺗﻼﺷﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮔﺬر از آن اﺳﺖ، و در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﻜﺮ ﮔﻮﻳﻲ ﺗﻤﺎم ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﻔﻜﺮ ﻏﺮب، از دوره‎ی ﭘﻴﺸﺎﺳﻘﺮاﻃﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ آﻳﻨﺪه‎ی ﺗﻔﻜﺮ ﻏﺮﺑﻲ را ﭘﻴﺶ روي ﺧﻮد دارﻳﻢ، ﺑﻪ ﻣﻨﺰله‎ی آﻳﻴﻨﻪاي ﻗﺮار دﻫﻴﻢ ﺗﺎ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ و ﺗﻤﺎم ﺳﻨﺖ ﺗﻔﻜﺮ ﺧﻮد را در آن ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ. «ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ در اﻳﺮان» و ﺑﺤﺚﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ اﻋﺘﺒﺎر اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻃﺮح ﻣﻲﺷﻮد زﻣﻴﻨﻪﻫﺎﻳﻲ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲﺳﺎزد ﺗﺎ ﺑﻪ اﻗﺘﻀﺎي ﻣﺒﺎﺣﺚ، در ﻧﺴﺒﺖ ﺳﻨﺖ ﻧﻈﺮي و ﻓﻜﺮي ﺧﻮد ﺑﺎ ﺳﻨﺖ ﻣﺘﺎﻓﻴﺰﻳﻚ ﻏﺮﺑﻲ ﺗﺄﻣﻞ ﻛﻨﻴﻢ، و ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻳسه‎ی ﻓﻠﺴفه‏ی ﻣﺸﺎء، ﻓﻠﺴفه‎ی اﺷﺮاق، ﻛﻼم، ﺗﺼﻮف و ﻋﺮﻓﺎن (ﺣﻜﻤﺖ اُﻧﺴﻲ) ﺧﻮدﻣﺎن ﺑﺎ ﺗﻔﻜﺮ ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ ﺑﭙﺮدازﻳﻢ.

در سنت نظری ﻣﺎ، ﭘﻴﭻوﺧﻢﻫﺎ، ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲﻫﺎ، اﺑﻬﺎمﻫﺎ و ﻧﺎروﺷﻨﻲﻫﺎي ﺑﺴﻴﺎر وﺟﻮد دارد. ﺗﻔﻜﺮ ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ، ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﺔ ﻳﻚ آﻳﻴﻨﻪ و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻃﺮف ﮔﻔﺘﮕﻮ ــ و ﺻﺪ اﻟﺒﺘﻪ ﻧﻪ در ﻣﻘﺎم ﺗﻔﻜﺮي ﻣﻄﻠﻖ و ﻣﻄﻠﻖ ﺗﻔﻜﺮــ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪﺑﻪﻣﺎدر ﻓﻬﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ وﺑﻬﺘﺮدﻳﺪن ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﺧﻮد کمک کند. ﺑﺪﻳﻬﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻌﺔ ﻣﺎ، ﻫﻤﭽﻮن ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﺔ اﻧﺴﺎﻧﻲ دﻳﮕﺮي، از ﺟﺮﻳﺎﻧﺎت ﻓﻜﺮي و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺟﺎﻣﻌﺔ اﻳﺮاﻧﻲ ﻧﻴﺰ، ﻣﺜﻞ ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﺔ دﻳﮕﺮي، درﮔﻴﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺴﻴﺎر ﻛﺜﻴﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﻴﺎﺳﻲ، اﻗﺘﺼﺎدي، دﻳﻨﻲ، ﻓﻜﺮي و ... اﺳﺖ؛ و اﻟﺒﺘﻪ ﻛﻪ ﺑﺮاي ﻫﺮ ﻳﻚ از ﺟﺮﻳﺎﻧﺎت و ﮔﺮوهﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﭘﺎرهاي از ﻣﺴﺎﺋﻞ اوﻟﻮﻳﺖ دارد و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻫﻤﻴﻦ اوﻟﻮﻳﺖﻫﺎ و ارﺟﺤﻴﺖﻫﺎﺳﺖ ﻛﻪ آنﻫﺎ ﺑﺎ ﭘﺪﻳﺪارﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻓﻜﺮي و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، از ﺟﻤﻠﻪ ﺑﺎ ﺧﻮد ﺗﻔﻜﺮ، ﻓﻠﺴﻔﻪ و ﻣﺘﻔﻜﺮي ﭼﻮن ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ ﻳﺎ ﺑﺎ ﺷﺎرﺣﺎن ﺗﻔﻜﺮ وي در اﻳﺮان، ﻫﻤﭽﻮن ﻓﺮدﻳﺪ، داوري و ﺷﺎﻳﮕﺎن، ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.

و کتاب حاضر با مقدمه‎ای درباره اهمیت و ضرورت موضوع طرح پژوهشی " هایدگر در ایران" در ۹ فصل دسته‎بندی شده است. فصل اول و دوم به زندگی‎نامه و آثار فردید می‎پردازد. در فصل سوم به اندیشه‎ها و تفکرات هانری کربن و مارتین هایدگر پرداخته می‎شود. هم‎چنین در فصل چهارم نویسنده به آرا و نظریات فردید پرداخته است. در فصول بعدی به تفاوت و تشابه اندیشه‎های متفکرین شرقی و متفکرین غربی، ارزش و اعتبار تفسیر دینی و معنوی در آرا هایدگر، میراث فردید، بررسی انتقادی می‎پردازد و درنهایت در فصل نهم، کتاب، مخاطب را با "فردید و سیاست" آشنا می‎کند.

نظر شما