شناسهٔ خبر: 63436 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

پس از باز شدن ایربگ‌ها در تصادف چه اقداماتی بایستی انجام دهیم ؟

پس از باز شدن ایربگ‌ها در تصادف چه اقداماتی بایستی انجام دهیم ؟

همان‌طور که می‌دانید رانندگی با خودرو همیشه با خطرهای فراوانی روبه‌روست و نمی‌توانیم واقعیت رخداد تصادف در خیابان‌ها و جاده‌ها را نادیده بگیریم. بی‌شک مواردی برایتان پیش آمده که در حال رانندگی یا زمانی که سرنشین خودرویی بوده‌اید دچار تصادف شده و آن را تجربه کرده باشید. تصادفات بنابر شدت برخورد بسیار گوناگون هستند. برخی از تصادفات باعث تا شدن ماشین و باز شدن ایربگ‌ها می‌شود و برخی دیگر از تصادفات ممکن است جزئی باشد و خسارات جانی و مالی زیادی وارد نکند.

به طور کلی ایربگ زمانی فعال می شود که سیستم ایربگ یک شتاب ضربه ای عمدتا منفی را حس کند. این ضربه ها معمولا باید با زاویه کمتر از ۳۰درجه باشند. به عنوان برخورد یک خودرو با سرعت بالاتر از ۲۰ الی ۳۰ کیلومتر در ساعت با یک مانع ثابت، افتادن خودرو از یک ارتفاع به زمین، افتادن خوردو در یک ناهمواری با عمق زیاد که باعث ضربه شدید به خودرو شود.

نکاتی که قبل از تصادف بایستی رعایت کرد :

کیسه هوا یا ایربگ ، وسیله امنیتی بسیار مفید، بخصوص در حوادث شدید جاده‌ای است که در اثر کاهش ناگهانی سرعت به دلیل فعال‌شدن گیرنده‌هایی در سپر خودرو فعال می‌شود.گاز تولیدی در مخزن باعث بادشدن کیسه هوا می‌شود که با سرعت بالایی از داخل فرمان یا داشبورد به‌سمت راننده یا سرنشین باز می‌شود. نشت همین گاز می‌تواند به سوختگی شیمیایی در پوست و چشم منجر شود.با بررسی این موارد، دستورالعمل‌هایی برای کاهش این عوارض بیان شده است. در صورتی که از کیسه هوا در خودرو بهره می‌گیرید باید به این موارد دقت کنید:

۱‌ ـ حتما کمربند ایمنی ببندید. کیسه هوا به تنهایی نه‌فقط مفید نیست، بلکه به دلیل حرکت سرنشین فاقد مهار، کمربند ایمنی می‌تواند باعث برخورد شدید بین فرد در حال حرکت به جلو و کیسه هوا در حال بازشدن بشود.

۲ ـ تا حد ممکن بین خودتان و محل قرارگیری کیسه هوا فاصله بیندازید. هدف از نصب کیسه هوا ممانعت از برخورد شما با اجسام سخت درون خودرو است، اما سرعت بادشدن سریع کیسه هوا می‌تواند به فردی که نزدیک به فرمان یا داشبورد قرار دارد، آسیب برساند.همین مسأله در افراد با قد بسیار کوتاه که برای دید بهتر صندلی را بسیار نزدیک به فرمان قرار می‌دهند، رخ می‌دهد.

۳ ـ نشاندن طفل شیرخوار در صندلی‌های مخصوص این سنین ممکن است به آسیب گردن منجر بشود.

۴ ـ کودکان را در صندلی جلو قرار ندهید. کودکان حین باد شدن کیسه هوا ممکن است دچار آسیب گردن شوند. علت این است که به دلیل باز شدن کیسه هوا از یک‌طرف و سر کودک که در سطح پایینی قرار دارد، ممکن است به حرکت رو به عقب گردن کودک در حین بازشدن کیسه هوای منجر شود.

۵ ـ باید از خوردن و آشامیدن، مطالعه، سیگار کشیدن و تمام شرایطی که در صورت بادشدن کیسه هوا می‌تواند شرایط خطرناکی برای فرد ایجاد کند، اجتناب کرد. زمانی که کیسه هوا فعال می‌شود، اگر جسمی جلوی شما باشد با شدت به سمت صورت شما پرتاب شده و می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

پس از تصادف اولین اقدام خرید ایربگ و مراجعه به یک تعمیرگاه تخصصی ایربگ خودرو جهت تعویض آن‌ها است. قدم بعدی ریست یا خام کردن یونیت ایربگ است. ریست کردن ایربگ مزایای زیادی دارد که از مهمترین آنها شما به کمک این کار هیچ نیازی به تعویض بیهوده یونیت اصلی و فابریک ایربگ خودرو بعد از تصادف یا ضربه نخواهید داشت و با این روش در هزینه های شما بسیار زیاد صرفه جویی می کنید و شما از اصلی بودن قطعه اطمینان و آرامش خاطر دارید.

منظور از ریست کردن یونیت ایربگ چیست ؟

در بسیاری از موارد در هنگام تصادف به  ECU ایربگ هیچ ضربه ای وارد نمی گردد و این یونیت  کاملا از ناحیه ضربه به دور است همچنین موارد متعددی وجود دارد که در آن ضربه ها در هنگام تصادف از طرفین بوده و یا خودرو در یک گودال کوچک افتاده و ایربگ ها نیز فعال نشده اند اما این کد در ماژول ایربگ ذخیره می شود.

در این گونه مواقع که به ای سی یو ایربگ ضربه ای وارد نشده است و ماژول دارای شکستگی نیست می توان به جای تعویض یونیت اصلی ایربگ که هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند، برنامه یونیت ایربگ را اصلاح کرد و آن را به یک ای سی یو ایربگ نو تبدیل نمود و هیچ تفاوتی بین آن ها بعد از ریست نخواهد بود و می توان آن را مجدد استفاده نمود.

توجه داشته باشید در صورتی که یونیت ایربگ دچار ضربه و شکستگی باشد امکان خام کردن آن وجود ندارد و بایستی یونیت ایربگ سالم باشد.

امروزه تقریبا تمامی خودرو های مدرن دنیا دارای سیستم الکترونیک ایربگ هستند و با خام کردن یونیت ایربگ نیازی به تعویض ایربگ ندارید.

جهت اطلاع از هزینه ایربگ و تعمیرات ایربگ خودرو وارد لینک زیر شوید :

https://car-repair-center.carak.ir/pricing-tables/

برچسب‌ها:

نظر شما