شناسهٔ خبر: 63486 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاریخ یک انقلاب به روایت عزت‌الله سحابی

کتاب «تاریخ یک انقلاب» با عنوان فرعی گزیده مقالات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های عزت‌الله سحابی به اهتمام امیر طیرانی از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

تاریخ یک انقلاب به روایت عزت‌الله سحابی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «تاریخ یک انقلاب» با عنوان فرعی گزیده مقالات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های عزت‌الله سحابی به اهتمام امیر طیرانی از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

عزت‌الله سحابی در طول سال‌های زندگی سیاسی و اجتماعی خود به ویژه بین سال‌های 1357 تا 1360 و نیز در سال‌های بعد از دوم خرداد 1376 علاوه بر فعالیت در عرصه سیاسی کشور در صحنه مطبوعاتی کشور نیز حضور داشت و در قالب مصاحبه‌، یادداشت، مقاله و ... دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف جامعه مطرح کرد. البته این حضور جدای از انتشار نشریه «ایران فردا» در فاصله سال‌های 1371 تا اردیبهشت 1379 بود که سحابی در آن نظرات خود را با مخاطبانش در میان می‌گذاشت.
 
مقالات سحابی در نشریه «ایران فردا» پیش از این جمع آوری و منتشر شده است. اما کتاب حاضر بخش نخست از مجموعه شش قسمتی نوشته‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های عزت‌الله سحابی است که تحت عنوان  مباحث تاریخی گردآوری شده است. مطالب این مجموعه در روزنامه‌ها و نشریات کشور به چاپ رسیده است.

به گفته گردآورنده این اثر؛ در تدوین این مجموعه تلاش بر آن بوده است که حتی المقدور اصالت متن اولیه حفظ شده و فقط به برخی از اصطلاحات عبارتی و ویرایشی اکتفا شود. هر جا که کلمه یا کلماتی برای گویایی بیشتر متن اضافه شده است در داخل قلاب آمده است. البته در برخی موارد نیز علامت‌گذاری‌های ادبی به همین منظور صورت گرفته است.

مباحث این مجموعه شامل مقدمه‌ای درباره زندگی مهندس سحابی چهار فصل می‌شود در فصل اول این کتاب تحت عنوان نگاهی به جنبش اسلامی معاصر، سحابی به نقد و بررسی جنبش اسلامی معاصر ایران از زمان سید جمال الدین اسدآبادی به این سو پرداخته است. فصل دوم کتاب تحت عنوان تاریخ اصلام شامل دو رساله درباره نهضت امام حسین(ع) است. فصل سوم مصاحبه‌ای از مهندس سحابی درباره انقلاب مشروطیت را در بردارد. فصل چهارم شامل چند مقاله و مصاحبه درباره نهضت ملی شدن صنعت نفت، حکومت دکتر مصدق و کودتای 28 مرداد است که در سه بخش مجزا ارائه شده است.
 
و سر انجام فصل پایانی کتاب که مفصل‌ترین بخش محسوب می‌شود شامل شانزده مصاحبه و مقاله درباره انقلاب اسلامی ایران و تحولات مرتبط با آن است. از آنجا که مطالب این مجموعه حاصل گفت‌وگوی متعدد در زمان‌های مختلف است لذا پاره‌ای مطالب و نکات تکرار شده است که به منظور حفظ اصالت متن از حذف آنها خودداری شده است.

کتاب «تاریخ یک انقلاب» با عنوان فرعی گزیده مقالات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های عزت‌الله سحابی به اهتمام امیر طیرانی با شمارگان هزار و 100 نسخه در 440 صفحه به بهای 89500 از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

نظر شما