شناسهٔ خبر: 63608 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی؛ کلیات سرفصل دوره کارشناسی سیاست‌گذاری اجتماعی بررسی شد

کلیات سرفصل دوره کارشناسی سیاست‌گذاری اجتماعی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.

کلیات سرفصل دوره کارشناسی سیاست‌گذاری اجتماعی بررسی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  جلسه ۱۸۷ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در این جلسه «سرفصل دوره کارشناسی سیاست‌گذاری اجتماعی» بررسی شد، مسعود عالمی عضو هیئت علمی و مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه گزارشی در این زمینه ارائه کرد.

وی گفت: بررسی سوابق دانشگاه‌های مختلف نشان می‌دهد؛ که حوزه‌های دانشگاهی سیاست‌گذاری اجتماعی در کشور ما نوپاست، و عدم انتشار نشریه علمی پژوهشی معتبر در این حوزه، فقدان یا کمبود متخصصانی که رشته تحصیلی تخصصی آنان سیاست‌گذاری اجتماعی باشد و همچنین تعداد بسیار اندک کتب منتشر شده در این زمینه که عمدتاً ترجمه‌ای هستند تایید این مسئله است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه ادامه داد: سیاست‌گذاری اجتماعی یک بین رشته‌ای است و اساساً به معنای دانش استفاده از علوم اجتماعی و علوم انسانی برای حل معضلات اجتماعی است و هدف اصلی تاسیس این رشته تلاش برای کاربردی کردن بیشتر علوم اجتماعی است.

حجت الاسلام و المسلمین کاظمینی معاون ارتباط با حوزه علمیه با بیان اینکه رشته سیاست‌گذاری اجتماعی جز رشته‌های مهم، راهبردی و استراتژیک کشور است گفت: مقوله سیاست‌گذاری یک ماهیت تجویزی دارد و متکفل باید و نباید است و با توجه به اینکه در هدایت و راهبری جامعه نقش دارد لذا دقت و وسواس بیشتری را می‌طلبد.

وی ادامه داد: توقعاتی که از فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی وجود دارد با مقطع طراحی شده، تناسب ندارد لذا بهتر است این رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی مورد بحث قرار گیرد.

دکتر حسن ملکی عضو شورای تحول و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تاکید بر اهمیت این رشته اظهار داشت: رشته سیاست‌گذاری اجتماعی تناسب لازم را با دوره کارشناسی ندارد، به دلیل اینکه دوره کارشناسی بیشتر جنبه عمومی دارد، لذا برای ارائه در دوره تحصیلات تکمیلی قابل دفاع است.

محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ­ریزی آموزش عالی در خصوص کارشناسی ارشد پیوسته برای رشته سیاست‌گذاری اجتماعی اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های سند نقشه جامع علمی کشور مبنی بر حمایت از برخی رشته‌های خاص مانند نانو، بایو و برخی رشته‌های علوم پایه، امکان کارشناسی ارشد پیوسته برای این رشته‌های خاص وجود دارد، ولی در مورد سایر رشته‌ها این قضیه مقداری مشکل است.

پس از بحث و تبادل نظر اعضا ادامه بررسی کلیات سرفصل دوره کارشناسی سیاست‌گذاری اجتماعی به جلسه آینده موکول شد و با توجه به اینکه عنوان رشته مناسب تشخیص داده نشد، کارگروه موظف شد عنوان مناسب‌تری را به شورای تحول پیشنهاد دهد.

نظر شما